Klappend Apple Store-personeel

Zo zit het met reparaties tijdens de Apple Store-sluiting

Gerepareerde spullen blijven liggen in winkel

Wil je spullen terugbrengen naar de winkel of ligt er nog een MacBook bij de Apple Store, die gerepareerd moet worden? In een FAQ legt Apple uit hoe daarmee wordt omgegaan.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Defecte Apple-apparaten gratis thuis opgehaald

Update 14 april: Voorheen betaalde je €12 als je je defecte Apple-apparaten wilde opsturen voor reparatie. Dat is nu tijdelijk gestopt. Apple heeft het bedrijf Elbuco ingeschakeld om de producten gratis bij je thuis op te halen. De ophaaldienst is bedoeld voor klanten die niet meer bij de fysieke Apple Stores terecht kunnen en geen zin hebben om naar andere erkende reparatiepartners te gaan. De service is gratis voor alle Apple-producten waarvan het defect binnen de garantie valt. Voor overige defecten worden transportkosten in rekening gebracht. Aanmelden kan hier.

Elbuco haalt Apple-reparaties gratis op

Amac, CARD Services (Utrecht en Zwolle) en LJS (in Den Haag) zijn gewoon geopend voor reparaties, al kunnen er wel beperkingen gelden voor de openingstijden en de hoeveelheid klanten. CARD Services biedt bovendien een gratis haal- en brengservice voor klanten. Switch (België) is tot nader order gesloten voor reparaties.

Gerepareerde spullen voorlopig niet terug

Update 22 maart: Apple Stores buiten China zijn gesloten tot nader order. Daardoor kunnen klanten die nog producten in reparatie hadden, in de problemen komen. Zij krijgen hun spullen voorlopig niet terug. Dat heeft een Apple-woordvoerder bevestigd. Mensen hadden alleen nog op 15 en 16 maart kort de tijd om hun gerepareerde spullen af te halen. Sindsdien zitten de winkels op slot.

Het afhaalmoment werd echter zo laat bekendgemaakt (op 16 maart na 17:00 uur), dat het voor Europese klanten onmogelijk was om nog op tijd te komen. Veel mensen hebben hun kans waarschijnlijk gemist. Een Apple-woordvoerder gaf aan dat er geen mogelijkheid is om alsnog spullen op te halen, als je de twee ophaaldagen hebt gemist. Ze blijven liggen totdat de winkels weer open gaan – en dat kan nog wel even duren. Is het product opgestuurd voor reparatie naar een servicecenter, dan krijg je ‘m uiteraard wel terug.

Eventueel zou Apple de producten kunnen opsturen naar klanten, maar daarover is nog niets gecommuniceerd. Over de Nederlandse en Belgische Apple Stores wordt überhaupt niets gecommuniceerd, tenzij het op de deur geplakt staat. De (algemene) tekst op de deur is al dagenlang hetzelfde en meldt alleen dat de winkel gesloten is, zo heeft iCulture geconstateerd. Er staat niets over ophalen of laten opsturen van reparaties.

Apple Store Amsterdam raambiljet
Het raambiljet bij Apple Amsterdam.

Het oorspronkelijke plan was om de Apple Stores op 28 maart weer te openen, maar gezien de ontwikkelingen duurt het nu tot onbeperkte tijd. Mensen die onlangs spullen hebben gekocht, profiteren van de onzekerheid: zij kunnen de producten blijven gebruiken en pas retourneren op het moment dat de winkels weer open gaan.

Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 16 maart.

Sinds 14 maart zijn de Apple Stores wereldwijd gesloten, behalve die in Groot-China. Liggen er nog spullen bij de Apple Store die gerepareerd moeten worden, dan maak je je wellicht zorgen hoe je ze terug krijgt. De beslissing ging plotseling in en de kans is dan ook groot dat je het niet zag aankomen.

Iets terugbrengen? Je hebt ruim de tijd
Wat het retourneren van gekochte producten betreft, die toch niet zo goed bevallen, heb je alle tijd. Tot twee weken nadat de winkels weer open gaan heb je de tijd om gekochte producten terug te brengen. De sluiting geldt in ieder geval tot en met 27 maart, maar mogelijk langer.

De FAQ is hier te vinden en is helaas nog niet in een Nederlandse of Belgische variant te bekijken.

Producten ophalen op 15 en 16 maart

Heb je nog iets liggen dat gerepareerd moest worden, dan biedt de FAQ helaas geen uitkomst. Apple meldt dat je je product op 15 en 16 maart tussen 12:00 en 17:00 uur kunt komen ophalen, maar die kans is alweer verkeken als je in Europa of Azië woont.

Dit is een wat vreemde gang van zaken, aangezien de FAQ nog maar net online staat. Er staat in de FAQ niet of er nog een later ophaalmoment volgt.

Mogelijk heeft Apple klanten persoonlijk geïnformeerd over hun reparatie-status. Het is onduidelijk welke mogelijkheden je hebt als je het ophaalmoment hebt gemist, of als je ook de komende dagen niet in staat bent om naar de winkel te komen (bijvoorbeeld omdat je ziek bent). We raden daarom aan contact op te nemen met Apple Support, zodat je kunt kijken wat je mogelijkheden zijn.

Ook voor het ophalen van bestelde producten kon je op 15 en 16 maart tussen 12:00 en 17:00 uur terecht.

AppleCare+ voor Apple Store reparaties

Je kunt op support.apple.com/repair de status van je reparatie opzoeken. Heb je nu nog een reparatie nodig, dan kun je het online afhandelen of naar een erkende serviceprovider gaan, zoals Card Services of Amac.

Apple gaat er vanuit dat op 28 maart de Apple Stores weer open gaan, maar dat kan nog verschuiven als de situatie ernstiger wordt.

Revisiegeschiedenis:

  • 2020 - 22 maart: Klanten krijgen gerepareerde spullen die in de Apple Store liggen voorlopig niet terug.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 15 april 2020, 10:20
Categorie Apple
Onderwerp apple store

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.