De iPhone SDK bestaat 10 jaar: alles over het prille begin van apps sinds 2008

Het is deze week 10 jaar geleden dat Apple de iPhone SDK - kort voor Software Development Kit - aankondigde. Het was een gebeurtenis die de iPhone - en het leven van veel mensen - radicaal zou veranderen.

Of je nu apps gebruikt of ze zelf maakt: de aankondiging van de eerste iPhone SDK was bijzonder. Een jaar eerder hadden we al even aan de toekomst kunnen snuffelen toen veel mensen voor het eerst een iPhone in handen kregen, een toestel van metaal en glas dat uit één groot scherm bestond. Maar er ontbrak iets: apps. Tien jaar geleden, op 6 maart kondigde Apple aan dat er een SDK (Software Development Kit, een verzameling ontwikkeltools en -regels) voor ontwikkelaars zou komen, waarmee ze voor het eerst apps konden ontwikkelen. Op 10 juli ging de App Store voor het eerst open, in 62 landen en met 500 apps.

Steve Jobs was er aanvankelijk sterk op tegen. Hij was bang dat het openstellen van de iPhone allerlei beveiligingsrisico’s met zich zou meebrengen. “Hij wilde niet dat buitenstaanders apps voor de iPhone konden maken die het konden verpesten, het infecteren met virussen of de integriteit vervuilen”, schrijft Walter Isaacson in de bekende biografie van Jobs. Maar hij draaide later bij. In een interview noemde hij het later zelfs “de grootste lancering uit mijn carrière”. Apps werden een belangrijke reden om voor de iPhone te kiezen, want geen enkel platform had zo’n rijk aanbod van apps en maakte het installeren en updaten zo makkelijk. Android had bijna vijf jaar nodig om de achterstand in te halen.

iPhone SDK: de aankondiging

Het is leuk om terug te lezen hoe de aankondiging van de iPhone SDK op 6 maart verliep. Gelukkig hebben we de liveblog nog van die dag. Een van de vragen die tijdens de sessie werden gesteld, zou later ook nog een belangrijk thema blijven: “Zorgt de App Store niet voor een monopolie?”. Jobs antwoordde dat ontwikkelaars niets konden verkopen buiten de App Store om. Grote en kleine ontwikkelaars hebben simpelweg niet dezelfde mogelijkheden als Apple, dus waarom zouden ze ergens anders heen gaan? Tien jaar later is het een antwoord dat bij ons nog steeds vraagtekens oproept. We schreven toen ook al: “Voor bezorgde ouders komen er Parental Controls beschikbaar waarmee bepaalde onderdelen uitgeschakeld kunnen worden.”

Bekijk ook

Liveblog iPhone SDK event (Einde)

iPhoneclub.nl zal een Nederlandse liveblog bijhouden van het Apple iPhone SDK Event. Praat mee of volg het nieuws.

Wie precies wil weten hoe die iPhone SDK in elkaar stak, kan het beste onze samenvatting van het SDK-event doorlezen. Voor iPhone-gebruikers van het eerste uur is er veel herkenbaars, zoals het fragment hieronder. Wie heeft in de begindagen immers geen Super Monkey Ball gespeeld?

Tijdens de presentatie van de iPhone SDK toonden een aantal bedrijven applicaties die reeds met de SDK zijn gemaakt. EA Games maakte in twee weken een iPhone-versie van het spel Spore, inclusief alle 18 levels en een level-editor. SEGA liet het spel SuperMonkeyBall zien, dat eveneens in twee weken werd ontwikkeld. Salesforce.com toonde een zakelijke applicatie en roemde de snelle ontwikkeltijd en het gemak waarmee applicatie kunnen worden ontwikkeld. AOL ontwikkelde in vijf dagen tijd een AIM-chatapplicatie voor de iPhone, waarin je de status van contactpersonen kunt zien en tussen meerdere actieve chatsessies kunt wisselen.

Bekijk ook

Compleet overzicht van de Apple iPhone SDK

Voor wie alle aankondigingen van 6 maart op een rijtje wil hebben: een overzicht van de belangrijkste wetenswaardigheden en feiten rond de SDK, zakelijke applicaties en de distributie via de iTunes App Store.

Typerend voor die tijd vinden we ook dat er consequent over ‘applicaties’ werd gesproken. Tegenwoordig klinkt dat wat gedateerd. Onze conclusie was destijds dat Apple het grondig had aangepakt:

Terugkijkend op de lancering van de iPhone SDK is duidelijk dat Apple zeer doordacht te werk is gegaan. Veel kritiek op het ontbreken van zakelijke functies is hiermee opgelost, veel zorgen rond beveiliging zijn eveneens geadresseerd. Voor ontwikkelaars is het goed om te weten dat iedereen gratis met de SDK aan de slag kan en voor een redelijke prijs ($99) zelf applicaties kan gaan verkopen. De distributie via iTunes App Store lijkt in veel opzichten op de huidige werkwijze met Installer.app en zal bij veel gebruikers logisch aandoen.

Steve Jobs vond apps onnodig

Wie de biografie van Steve Jobs heeft gelezen, weet dat Jobs aanvankelijk niet begreep hoe apps gunstig zouden kunnen zijn voor Apple of iOS. Achter de schermen probeerden marketingbaas Phil Schiller en bestuurslid Art Levinson hem op andere gedachten te brengen. “Ik belde hem een half dozijn keer om te lobbyen voor kansen die apps zouden bieden”, vertelt Levinson in de biografie. Schiller: “Ik kon me niet voorstellen dat we zo iets krachtigs als de iPhone zouden maken en ontwikkelaars niet de mogelijkheid geven om heel veel apps te maken. Ik wist dat klanten er gek op zouden zijn.”

Grappig genoeg is Schiller degene die de App Store nog maar heel recent onder zijn hoede heeft genomen en grote veranderingen heeft doorgevoerd, zoals maandbetaling en een magazine-achtige layout.

steve_jobs_iphone_macword_2007

In de begindagen van de iPhone was er ook van buitenaf flink wat druk om apps toe te laten, maar Jobs kapte verdere discussie af. Hij vond dat iedereen zich beter kon focussen op de introductie van de iPhone zelf. Tijdens de WWDC-ontwikkelaarsconferentie in juni 2007 maakte Apple bekend dat ontwikkelaars alleen webapps konden maken. Dat waren websites vermomd als apps, gemaakt met technologieën zoals Ajax. Toen iCulture nog iPhoneclub.nl heette schreven we regelmatig over browsergebaseerde games en andere webapps. Apple hield ook nog jarenlang een speciale sectie voor webapps in de lucht, maar stopte daar in 2010 mee.

iphone_os_2_webapps

Toen de iPhone eenmaal op de markt was verschenen, leek Jobs langzamerhand bij te draaien. “Elke keer als we erover spraken, leek Steve een beetje meer ervoor open te staan”, aldus Levinson. Maar hij wilde wel een streng goedkeuringsbeleid: elke app zou moeten worden gecontroleerd. Voor het ontwikkelen van de apps werd gekozen voor Objective-C, zodat ontwikkelaars bestaande tools konden gebruiken.

Apple stelt iPhone open voor externe appmakers

In november 2007 was het dan eindelijk zover: Apple maakte officieel bekend dat er apps van derden mochten worden ontwikkeld. Er zou een software-ontwikkelkit (SDK) beschikbaar komen, liet Jobs weten. In de aankondiging deed hij meteen een sneer naar Nokia, die destijds een nogal flauwe anti-iPhone reclamecampagne voerde. Daarmee waren ze niet de enige, want veel dinosaurussen uit de telecomwereld vonden het leuk om Apple uit te lachen. Het zou Apple als nieuwkomer vast niet lukken om er een succes van te maken. Jobs gaf aan dat de ontwikkeling van een SDK wat langer had geduurd, omdat Apple de gebruikers wilde beschermen tegen malware en ander ongemak. Maar in werkelijkheid zal hij vooral zelf de vertragende factor zijn geweest.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

Hoe de apps aan de man gebracht zouden worden, was op dat moment nog niet bekend. Maar toenmalig Apple-marketeer Greg Joswiak legde uit dat de apps via iTunes aangeboden zouden worden, vergelijkbaar met muzieknummers, ringtones en tv-programma’s. Van de naam App Store hadden we nog nooit gehoord. Dat kwam pas een paar maanden later, in juli 2008.

10 juli: de App Store gaat open

steve jobs keynoteDe App Store ging op 10 juli van start met ruim 500 apps, waarvan 25% gratis. Ook opvallend bij de opening van de App Store (de naam iOS bestond toen overigens nog niet), was dat Apple trots bekendmaakte dat 90% van de betaalde apps goedkoper was dan $10. We waren op dat moment nog niet gewend aan freemium apps en in-app aankopen bestonden nog niet. De eerste weken stonden in het teken van games als Super Monkey Ball en Cro-Mag Rally, waarvoor je €7,99 betaalde. Games zijn vanaf het begin belangrijk geweest voor de App Store, bij de opening bestond eenderde uit games.

Maar er waren ook talloze andere apps en de eerste reclamespot van Apple gebruikte al de slogan ‘There’s An App For That’:

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Als over een paar maanden de App Store 10 jaar bestaat zullen we uitpakken met nog meer verhalen over de begindagen van de App Store. Wie nu alvast terug in de tijd wil gaan, raden we onderstaande artikelen aan:

Bekijk ook

App Store 5 jaar: geschiedenis van 5 jaar apps downloaden

De App Store bestaat 5 jaar. Wij kijken daarom terug naar de afgelopen vijf jaar met alle hoogte- en dieptepunten: explosieve groei, censuur, appmiljonairs en meer.
Bekijk ook

De App Store is 5 jaar: dit zijn de cijfers

De App Store is 5 jaar, maar wat betekent dat? iCulture zet alle harde cijfers op rij: hoeveel apps zijn er, wat kost een app, wat levert hij op?
Bekijk ook

App Store 5 jaar: visuele veranderingen door de jaren heen

De App Store is 5 jaar oud geworden! Alle visuele veranderingen van de App Store op iPhone en iPad in dit artikel samengevat.
Bekijk ook

5 jaar App Store: 5 applicaties die app-design hebben bepaald

Ter gelegenheid van 5 jaar App Store zet iCulture 5 apps op rij die design van iPhone- en iPad-apps hebben bepaald en verbeterd.
Bekijk ook

iCulture viert App Store 5 jaar: wat is jouw eerste app-herinnering?

De App Store bestaat 5 jaar en daarom kijkt iCulture terug op onze eerste app-herinneringen. NetShare, Snail Mail, Hyves, Aurora Feint, Crash Bandicoot en 9292OV zijn een greep uit de apps die langskomen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
7 maart 2018 om 9:56
Onderwerp
Categorieën
Achtergrond, Apps
Software
iOS

Reacties: 5 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.