Liveblog iPhone SDK event (Einde)

iPhoneclub.nl zal een Nederlandse liveblog bijhouden van het Apple iPhone SDK Event. Praat mee of volg het nieuws.
Jean-Paul Horn | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Helaas zijn we deze keer niet uitgenodigd door Steve Jobs ?, maar als service zullen we toch zorgen voor een vertaalde liveblog van het iPhone SDK-event. Uiteraard kun je ook je zegje in de reacties kwijt. Voor degenen die liever live de Engelse verslaggeving volgen (die wij dus vertalen): Gizmodo en Engadget.

Begin

18:55 Gizmodo meldt dat er behoorlijk wat mensen/werknemers van Disney, Adobe, AOL, Orange en J-Crew rondlopen.
18:57 De deuren zijn geopend en iedereen begint zijn plek te zoeken.
19:02 Steve is op het podium verschenen.
19:02 De iPhone heeft een marktaandeel van 28% op de Amerikaanse smartphonemarkt. RIM een aandeel van 41%.
19:04 Van de gebruikte mobiele browsers is 71% momenteel de mobiele Safari-browser op de iPhone (US)
19:05: Phil Schiller: “Ik ben erg blij dat ik degene ben die mag vertellen over de iPhone voor zakelijke gebruikers. We hebben grote klanten die staan te popelen om de iPhone zakelijk te kunnen gebruiken. Noemt als voorbeeld Genentech die veel iPhones gebruikt. Ook Stanford gebruikt honderden iPhones voor de faculteit en staf.
19:07 Dit zijn klanten die contactsynchronisatie willen, een globale adressenlijst (GAL), Cisco IPsec VPN, authenticatie en certificatie, WPA2 en 802.1x, policies, remote wipe (verwijderen van gegevens op afstand). Vanaf de volgende iPhone-firmware zullen we dat allemaal leveren!
19:08 Daarnaast zal de iPhone volledige ondersteuning krijgen voor Exchange en Activesync. Exchange/Activesync zal de standaardinstelling worden op de iPhone (ipv Exchange/IMAP)
19:11 Exchange Activesync zal helemaal worden geïntegreerd in de bestaande iPhone-apps, zoals Contacts, Mail.app, Calendar, enzovoorts.

iPhone SDK Event 1   iPhone SDK Event 2

foto’s (c) Gizmodo

19:18 Nike en Disney vertellen over de iPhone en Exchange Activesync-ondersteuning voor hun bedrijf.
19:19 Sheet voor SDK verschijnt op het scherm.
19:20 Scott Forstall: Voor ik wat ga vertellen over de SDK wil ik eerst even een update geven van de webapplicaties. Ongelooflijk succesvol; al meer dan 1000 webapps voor de iPhone.
19:21 Van alle Bank of America-klanten bankiert 20% mobiel via de iPhone.
19:23 Ontwikkelaars kunnen de dezelfde native iPhone-applicaties gaan maken met dezelfde SDK en API’s die wij ook gebruiken. Apple is een platform-bedrijf. We hebben het meest geavanceerde besturingssysteem in de wereld met MacOS X.
19:24 OS X bestaat uit vier lagen: het kernsysteem (core OS), de services, een medialaag en Cocoa. Om een iPhone-besturingssysteem te bouwen hebben we de eerste drie lagen gebruikt. Cocoa is interessant omdat het op muis en toetsenbord is gebaseerd. Daarvan hebben we Cocoa MultiTouch gemaakt voor de iPhone SDK.

iPhone SDK Event 3   iPhone SDK Event 4   iPhone SDK Event 5

foto’s (c) Gizmodo

19:28 Dankzij Core Location kunnen ontwikkelaar lokatiegevoelige applicaties gaan ontwikkelen met de iPhone SDK.
19:31 Met de personenkiezer kun je in een willekeurige app. contactpersonen selecteren. Image picker werkt op dezelfde manier voor foto’s in je Camera Roll of iPhoto-import.
19:32 Voor het ontwikkelen voor de iPhone kun je vanaf nu gebruikmaken van Xcode, die helemaal is bijgewerkt met alle functies van de nieuwe iPhone SDK.
19:33 In Xcode zal een remote debugger-functie komen die je in staat stet op live op je iPhone de applicatie te draaien en deze te debuggen op je Mac. Zeer krachtig!
19:35 Er worden sheets getoond van de iPhone interface builder om op een visuele manier alle knopjes, opties, enzovoorts op de juiste plek binnen je app. te plaatsen.
19:36 Er komt voor MacOS X een iPhone simulator uit die je in staat stelt om apps eerst op je desktop te draaien (Yes!)

iPhone SDK Event 6   iPhone SDK Event 7

foto’s (c) Gizmodo

19:39 Demo van live gebouwde Hello World.app op de iPhone Simulator.
19:41 Er worden PhotoBooth-achtige trucjes gedaan binnen de iPhone Simulator met een bestaande foto uit de Camera Roll.
19:43 OpenGL-demo van warp filter, live op de iPhone.
19:44 OpenGL-demo is spel Touch Fighter. Op scherm tikken op te vuren, sturen met de accelerometer. Binnen twee weken geheel ontwikkeld.
19:46 De output van de live debugger tijdens het spelen van Touch Fighter wordt getoond. Normaal 30FPS, binnen debugger 20FPS. Je kunt precies zien welke code er allemaal wordt aangeroepen.
19:47 Travis Boatman (EA): Demo van Spore van EA op de iPhone!

iPhone SDK Event 8   iPhone SDK Event 9

foto’s (c) Gizmodo

19:50 EA maakt nog niet bekend wanneer Spore voor iPhone uitkomt. Alle 18 levels zijn al volledig geporteerd.
19:50 Demo van Salesforce.com (Chuck Dietrich)
19:53 Volledige intergratie met Salesforce.com vanuit een officiële native iPhone-applicatie.
19:54 AOL op het podium voor AIM.
19:55 AIM toont buddyiconen, status en naam. Gebruikt Adresboek (Contacts.app). Volledige applicatie binnen vijf dagen gebouwd.
19:57 Demo van Image Picker om buddyiconen te selecteren vanuit Camera Roll.
19:58 Demo van Epocrates (medische software voor pda’s en smartphones)
20:00 Medicijnendatabase maakt gebruik van SQLite op de iPhone.
20:01 Sega op het podium (nog meer games?)
20:02 Supermonkey Ball maakt gebruik van de accelerometer. Zeer goede framerates.
20:04 “Dit is een volledige consolegame. We hebben een extra ontwikkelaar moeten invliegen om de graphics mooier te maken omdat we de iPhone hadden onderschat.”
20:06 Steve terug op podium: iTunes Apps Store.
20:10 Native programma. Downloaden en updaten via Wi-Fi/EDGE/GPRS.
20:10 Ontwikkelaars krijgen 70% van de verkoopcommissie.
20:10 Applicaties kunnen ook via iTunes worden gekocht en gesychroniseerd naar de iPhone.
20:11 Alle nieuwe features zijn beschikbaar in firmware 2.0. Nu al beschikbaar in beta voor ontwikkelaars, en in juni voor eindgebruikers.
20:18 Om iPhone-ontwikkelaar te worden kun je over een uur de SDK downloaden. Je betaalt een bedrag van $99 om je applicatie in de iTunes App Store te krijgen.
20:18 iPod touch krijgt dezelfde firmwareupdate, maar tegen betaling (iPhone-firmware-update is gratis)
20:22 Er komt een iFund, maar het is me niet helemaal duidelijk wat het is en wat het moet gaan doen (iemand een idee?)
20:24 Vragensessie zal zo starten.

Vragensessie

20:25 Vraag: wat doet het 100 miljoen iFund voor de ontwikkelaarscommunity. Antwoord: dit is bedoeld om jonge ontwikkelaars te ondersteunen.
20:25 Vraag: Moet RIM (BlackBerry) bang zijn? Antwoord: vraag maar aan hen.
20:27 Vraag: wat wordt er aan gedaan om de ontwikkelde applicaties veilig te houden? Antwoord: Aan de ene kant heb je een gesloten device als de iPod, aan de andere kant de (open) PC waar mensen lang bezig zijn om dingen werken te krijgen. Wij willen het beste van beiden: ontwikkelaars moeten zich bij ons registreren als ze via ons hun software willen uitgeven. Als ze een slechte applicatie schrijven, kunnen we ze vinden en verdere distributie uitschakelen.
20:30 Vraag: Wat als iemand een VoIP-applicatie ontwikkeld? Antwoord: we stoppen VoIP alleen via het telefoonnetwerk, maar via Wi-Fi hebben wij er geen problemen mee.
20:31 Vraag: Zorgt de Apple (iTunes) Store niet voor een monopolie? Antwoord: Ontwikkelaars kunnen niets verkopen zonder de iTunes Store. Grote en kleine ontwikkelaars hebben simpelweg niet dezelfde mogelijkheden als Apple, dus waarom zouden ze ergens anders heen gaan?
20:34 Engadget vraagt of sim-unlockapplicaties als “verboten” staan geregistreerd voor verkoop via de iTunes App Store. De reactie mag duidelijk zijn 😉
20:36 Vraag: Wat zal de prijs zijn van de firmwareupdate voor de iPod touch. Antwoord: dat bekijken we in juni, maar we zijn er niet op uit om daarmee winst te maken.
20:38 Vraag: Welke overstapmogelijkheden zijn er voor RIM BlackBerry-gebruikers? Antwoord: Ze kunnen gewoon hun bestaande Exchange-infrastructuur gebruiken en we zullen ook beheertools beschikbaar maken.
20:39 Vraag: Komt er een Wimax iPhone? Antwoord: We zijn hier vandaag alleen om over software te praten, niet over hardware.
20:40 Vraag: Is dit internationaal beschikbaar? Hoe zit het met open-source? Antwoord: Dit is zeker internationaal bedoeld. Wij ondersteunen (via de iTunes App Store) alleen betaalde software.
20:42 Voor bezorgde ouders komen er ook Parental Controls beschikbaar waarmee bepaalde onderdelen uitgeschakeld kunnen worden.
20:44 Vraag: waarom is Apple uiteindelijk toch overstag gegaan van webapps naar native applicaties? Antwoord: de ontwikkelaars en eindgebruikers vroegen hierom en daarnaast maak je niet zo 1,2,3 een volledige SDK beschikbaar. We willen iets bieden dat vrij lang (20 jaar wordt genoemd?) mee gaat zonder dat ineens je applicaties het niet meer doen.

EINDE!

Reacties: 75 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.