In de afgelopen tien jaar heeft de App Store behoorlijk wat veranderingen en nieuwe functies gekregen. In het teken van #10jaarAppStore kijken we terug naar alle visuele veranderingen van Apple’s eigen App Store. Welke verbeteringen zijn blijven hangen? In dit artikel gaan we terug in de tijd.

10 jaar App Store: vier designs door de jaren heen

Weet jij nog hoe de App Store er tien jaar geleden uitzag? De App Store op de allereerste iPhone was nogal een donker geheel met een grijze achtergrond. Inmiddels zijn we al bijna een jaar gewend aan de App Store make-over in iOS 11, de grootste verandering van de afgelopen jaren. Daartussen zitten echter nog verschillende designs, waardoor de App Store vier periodes heeft meegemaakt: de eerste versie tot en met iOS 5, het nieuwe design in iOS 6, de omschakeling naar een lichter design in iOS 7 en de compleet nieuwe indeling in iOS 11.

App Store 10 jaar met logo's.

Tien jaar geleden keken we in de App Store vooral naar de Aanbevolen-pagina: een lange lijst van apps die door Apple uitgekozen waren om op deze voorpagina te staan. De jaren daarna is de voorpagina meermaals op de schop gegaan. In plaats van een lange lijst ging Apple specifieke apps in een bepaalde categorie uitlichten, zoals leuke kinderapps of apps op basis van de actualiteit. De App Store is daardoor steeds meer een plek geworden om iets nieuws te ontdekken, terwijl met ingang van iOS 11 vooral de verhalen achter de ontwikkelaars benadrukt werden. Geen lange lijst meer op de voorpagina, maar enkele apps met achtergrondverhalen die door de speciale App Store-redactie geschreven zijn. Wij vinden die vernieuwde App Store een verbetering.

App Store 10 jaar uitgelicht.

  • iPhone OS 1 (2008) – iOS 5 (2012): Originele App Store
  • iOS 6 (2012): Eerste nieuwe design
  • iOS 7 (2013) – iOS 10 (2017): Vernieuwd platter ontwerp, kenmerkend voor nieuw iOS-design
  • iOS 11 (2017) – iOS 12 (2018): Nieuw ontwerp met achtergrondverhalen

Tot aan iOS 11 lichtte Apple ook elke week de gratis app van de week uit. Dat leverde vaak veel pareltjes op die je helemaal voor niks kon downloaden. Met onze tag App van de Week kun je alle deals van de afgelopen jaren nog eens rustig bekijken. Helaas is Apple in iOS 11 met deze rubriek gestopt, die plaatsgemaakt heeft voor de App van de dag en de Game van de dag: apps die om wat voor reden dan ook uitgelicht worden, maar helaas wel voor de normale prijs.

Van categorieën naar tweedeling
In de begindagen werden de apps vooral ingedeeld op categorie. Met een grote prominente knop ging je meteen naar de alsmaar groeiende lijst van categorieën. Bij de eerste versies waren er enkele genres, maar inmiddels is dit uitgegroeid tot meer dan twintig verschillende. Wat vooral opvalt is dat Apple in het begin nog bij elke categorie aangaf hoeveel apps er beschikbaar waren. Zoals je in de afbeeldingen kan zien, waren er in het begin nog maar vijftien games beschikbaar, een getal dat nu ondenkbaar is voor veruit de grootste categorie.

App Store 10 jaar categorieën.

  • iPhone OS 1 (2008) – iOS 5 (2012): Categorieën prominent in knoppenbalk
  • iOS 6 (2012): Categorieën verplaatst
  • iOS 7 (2013) – iOS 10 (2017): Categorieën weer terug naar knoppenbalk
  • iOS 11 (2017) – iOS 12 (2018): Categorieën verdrongen naar onderaan de pagina’s Apps en Games

Dat is dan ook de reden dat Apple de indeling van de App Store in iOS 11 helemaal omgegooid heeft. De genres hebben plaatsgemaakt voor een tweedeling: apps en games. Hoewel de categorieën nog wel te vinden zijn, draait het nu veel meer om de vraag waar je naar op zoek bent: heb je zin in een nieuw spelletje of zoek je al een tijdje naar een nieuwe notitie-app?

Dat games zo’n prominente plek gekregen hebben, is dan ook niet gek. Voor de komst van de iPhone waren mobiele games vooral weggelegd voor de handhelds van Nintendo. Spelletjes op je mobiel waren vooral even leuk voor tussendoor, zo bewezen all-time classics als Snake. Maar door de komst van de App Store is mobile gaming uitgegroeid tot een veel grotere categorie dan het ooit was. Games als Monument Valley zijn ijzersterk, terwijl de grootste hit uit de tienjarige geschiedenis Pokémon Go iedereen aan het bewegen kreeg.

Hitlijsten verdrongen
Een andere grote verandering in de afgelopen jaren is het belang van hitlijsten. Toen de App Store nog net nieuw was, waren de hitlijsten een mooie manier om te zien wat er populair is en welke apps je echt moet hebben. Je ontdekte daar met regelmaat nieuwe apps die door veel mensen gedownload werden, omdat er simpelweg niet zoveel nodig was om hoog in de ranglijsten te komen. Maar hoe ouder de App Store werd, hoe voorspelbaarder de hitlijsten werden. Bij de betaalde apps staan al jaren Babyfoon 3G en de 7 Minute Workout-app steevast bovenaan in de lijst van betaalde apps, terwijl WhatsApp, Google Maps en Instagram in de gratis lijst bovenaan staan. Een blik naar onze oude rubriek populaire apps laat al genoeg zien waarom de hitlijsten minder belangrijk geworden zijn.

Momenteel vind je de hitlijsten dan ook ergens onderaan de tabbladen Games en Apps. Hoe vaak kijk jij nog in de App Store om te zien welke apps er nu bovenaan staan? De kans is groot dat dat nog maar heel sporadisch is.

App Store 10 jaar hitlijsten.

  • iPhone OS 1 (2008) – iOS 5 (2012): Hitlijsten met de beste 25 apps
  • iOS 6 (2012): Horizontale lijst van populaire apps
  • iOS 7 (2013) – iOS 10 (2017): Hitlijsten weer in verticale lijst
  • iOS 11 (2017) – iOS 12 (2018): Populairste apps weer verplaatst naar onderaan de pagina’s Apps en Games

Naarmate apps steeds geavanceerder werden en er meer functies op de iPhone en iPad bij kwamen, zijn de app-pagina’s in de App Store een stuk rijker aan informatie geworden. Een pagina bestaat niet meer alleen maar uit een omschrijving, screenshots, een prijs en beoordelingen. Updates, trailers en ondersteunende functies zoals een samenwerking met Siri zijn nu ook van belang. Het is daarom niet voor niets dat de app-pagina’s door de jaren heen flink wat veranderingen doorgemaakt hebben.

Een grappig detail is overigens dat Apple in de afgelopen tien jaar ook functies toegevoegd en weer verwijderd heeft. In een eerdere versie voegde Apple een koppeling met Facebook toe, zodat je kan zien dat een x-aantal vrienden een app leuk vindt. Deze functie is niet veel later weer verdwenen. Hier is eigenlijk nooit iets anders voor in de plaats gekomen. Het enige wat je kan zien is welke apps de andere deelnemers van Gezinsdeling geïnstalleerd hebben, maar er is geen manier om te zien wie van je vrienden welke apps geïnstalleerd heeft.

App Store 10 jaar app-pagina.

  • iPhone OS 1 (2008) – iOS 5 (2012): Veel informatie, screenshots onderaan
  • iOS 6 (2012): Eerste keer indeling met drie menuknoppen
  • iOS 7 (2013) – iOS 10 (2017): Indeling behouden, maar wel met nieuwe functies
  • iOS 11 (2017) – iOS 12 (2018): Update-omschrijving bij geïnstalleerde apps bovenaan

Wat brengt de toekomst?
Zoals uit de screenshots in dit artikel wel blijkt, is de App Store in de afgelopen tien jaar flink veranderd. Waar het in het begin nog iets heel nieuws was en Apple nog aan het ontdekken was wat wel en wat niet werkt, is het nu dé plek waar je als ontwikkelaar wil zijn. Wij zijn in ieder geval benieuwd hoe de App Store zich de komende tien jaar gaat ontwikkelen en welke functies en designveranderingen nog op de planning staan. Voorlopig blijft het iOS 11-design behouden, want in iOS 12 hoef je geen veranderingen te verwachten.

Lees ook ons andere artikel over 10 jaar App Store, waarin we beschrijven waarom we de vernieuwde App Store top vinden. Al onze andere artikelen over het jubileum vind je in de Special 10 jaar App Store.

Openingsafbeelding: Stockertop via Shutterstock.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 10 juli 2018, 14:05
Categorieën Achtergrond, Apple
Onderwerpen 10jaarappstore, app store
Devices iPad, iPhone
Software iOS

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.