De App Store bestaat 10 jaar en dat betekent: feest! In deze special vind je alle artikelen die we rondom #10jaarAppStore hebben gemaakt. We kijken terug naar het design van de vroegere apps, vertellen of we de huidige App Store een verbetering vinden en meer.

10 jaar App Store

Het is moeilijk voor te stellen dat de eerste iPhone zonder App Store werd geleverd. Steve Jobs vond dat webapps genoeg waren. Toch startte Apple een jaar later alsnog met een eigen appwinkel: met 500 apps ging op 10 juli 2008 de App Store officieel van start. Al snel groeide het uit tot een nieuwe bedrijfstak. Met de tools die Apple beschikbaar stelde was het mogelijk om zelf apps te maken. Er waren grote bedrijven zoals EA die ermee aan de slag gingen, maar ook heel veel zelfstandige ontwikkelaars en scholieren die op een zolderkamertje hun eerste app maakten. Het mooie van de App Store is dat iedereen kon meedoen: met wat programmeerkennis kon je je eigen app in de Store zetten en kreeg daarbij dezelfde kansen als grote en gevestigde bedrijven.

App Store 10 jaar

In 10 jaar is er veel veranderd: niet alleen in de App Store zelf, maar ook in het leven van veel mensen. Je gebruikt apps om samen te werken, om in contact te blijven met vrienden en om games te downloaden. Je zou misschien denken dat de app-moeheid is toegeslagen, maar vandaag de dag worden er meer apps en games gedownload dan ooit tevoren. Games zijn vanaf het begin erg belangrijk geweest en het leuke is dat games zoals Enigmo, Super Monkey Ball, Tap Tap Revenge en PAC-MAN nog steeds in de App Store te vinden zijn – en nog steeds leuk zijn om te spelen. De App Store heeft heel wat ontwikkelaars kansen geboden, maar uiteraard is niet iedereen daarbij succesvol geworden. De miljoenenomzet van Super Mario Run is iets waar kleine ontwikkelaars alleen maar van kunnen dromen. Je moet wel heel veel geluk hebben om ook zo’n hit te scoren.

Lees ook onze special 10 jaar iPhone, 10 jaar iCulture, waarin we terugblikken op de impact de iPhone op ons dagelijks leven heeft gehad!

De impact van de App Store
Apple heeft grote invloed gehad op de manier waarop we onze telefoons gebruiken. Bellen is op de tweede plaats gekomen. In plaats daarvan gebruiken we vooral apps om met anderen in contact te blijven. Ook heeft de App Store het veel gemakkelijker gemaakt om apps en updates te installeren. Met één account kun je alles naar hartenlust downloaden en updaten. Voorheen moest je mobiele apps vaak downloaden bij de ontwikkelaar zelf, waarna je een licentiesleutel moest invoeren. Kwam er een update uit, dan gebeurde dat ook handmatig en moest je vaak de app weer opnieuw activeren. Sinds de App Store heb je er geen omkijken meer naar en is het gebruik van apps in een stroomversnelling gekomen. Wekelijks bezoeken ruim 500 miljoen iPhone- en iPad-bezitters de App Store.

10 jaar App Store

Wel bleek al vrij snel dat ontwikkelaars daarbij tegen een probleem aanliepen: voldoende inkomsten om een app ook op langere termijn te kunnen blijven ontwikkelen. Daardoor verdwijnen sommige apps na verloop van tijd, al kan dat meerdere oorzaken hebben. Zo zagen we dat veel kleine ontwikkelaars uiteindelijk kozen voor loondienst bij de wat grotere appontwikkelbedrijven. Apple’s oplossing is om de eenmalige bedragen voor apps te vervangen door in-app-aankopen en kleine betalingen per maand. Sinds 2011 is het mogelijk om apps met maandbetaling aan te bieden. Aanvankelijk werd het vooral gebruikt door abonnementsdiensten, zoals streaming muziek- en videodiensten, maar het is ook steeds gebruikelijker geworden bij productiviteitsapps. Inmiddels maken 28.000 apps er gebruik van en de inkomsten zijn in een jaar tijd met 95% gegroeid. Apple benadrukt graag dat er inmiddels $1 miljard is uitgekeerd aan ontwikkelaars, al wordt de koek niet helemaal eerlijk verdeeld. Het meeste geld komt terecht bij de grote money makers zoals Super Cell en Glu.

Er zijn momenteel meer dan 20 miljoen ontwikkelaars in de App Store actief en is het dankzij een redesign in 2017 gemakkelijker geworden om ook apps van minder bekende ontwikkelaars te ontdekken. Dagelijks zet Apple een app en game in het zonnetje en er zijn interviews met appmakers die een kijkje achter de schermen geven. Volgens Apple zijn deze verhalen al door meer dan een miljoen mensen gelezen. Dat staat in scherp contract met de 500 miljoen bezoekers per week, maar het heeft wel effect: apps die door Apple zijn besproken krijgen soms 800 procent meer downloads. Een ander fenomeen is de opkomst van Augmented Reality-apps. Er zijn nu meer dan 300 AR-apps en -games in de Store te vinden, die vooral goed uit de verf komen op de iPad. Speciaal voor de iPad zijn er nu al 1,3 miljoen apps. Maar daar blijft het niet bij: in 2018 gaat Apple extra energie steken in de enigszins in het slop geraakte Mac App Store. Apple is nog lang niet klaar met de App Store.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 10 juli 2018, 19:11