Apple voerde in iOS 11 een grote vernieuwing door in de App Store. Er verschenen verhalen over apps, interviews met appmakers en er kwamen lijstjes rondom allerlei thema’s. Wat mij betreft is de App Store daardoor beter dan ooit.


#10jaarAppStore
De App Store bestaat 10 jaar en dat betekent dat we op iCulture extra aandacht gaan besteden aan het jubileum. Wat is er in 10 jaar veranderd, hoe kan Apple het nog verder verbeteren? En wat vinden appmakers er zelf van? In dit artikel lees je over de vernieuwde App Store die in iOS 11 werd ingevoerd. Apple ging volop inzetten op het ontdekken van nieuwe apps en games en publiceert verhalen over de apps en hun makers. Hoe leuk is dat?

App Store featured

Verhalen over appmakers

Ruim een jaar geleden kondigde Apple aan dat de App Store zou worden vernieuwd en voortaan het verhaal achter diverse apps zou gaan vertellen. Sterker nog: ik werd zelfs benaderd door een recruiter van Apple of ik eraan mee wilde werken. Ik bedankte, vanwege alle consequenties, regels en beperkingen die eraan vastzaten, maar ook omdat ik weinig vertrouwen had in de curatie van Apple. De lijstjes die je in de App Store vond waren vaak niet echt relevant. In een lijstje met ‘de beste krantenapps’ vond je bijvoorbeeld het Noorse Aftenposten en de Frankfurter Allgemeine en bij ‘de beste OV-apps’ kreeg je de lokale busdienst van Praag of Milaan. Ongetwijfeld fantastische apps, maar als je in Nederland of België woont wil je liever apps zien waar je echt iets aan hebt.

App Store iOS 11

Ik was dan ook sceptisch toen Apple aankondigde om vanaf iOS 11 extra gas erop te geven en met een groot redactioneel team verhalen te gaan schrijven over apps. Niet zozeer dat ik bang was voor extra concurrentie, want ik wist dat de artikelen in de App Store een heel andere insteek zouden hebben. Het zijn blije verhalen, over ontwikkelaars die succes hebben. En zo hoort het ook. De App Store is geen journalistiek, maar marketing om te zorgen dat mensen vooral apps blijven downloaden.


Binnenkort ook op de Mac.

Waarom de App Store zo geweldig is
Het is nu bijna een jaar later en ik moet toegeven dat de vernieuwde App Store me in positieve zin heeft verrast. Ik kom toch wel een paar keer per week terug om te kijken of er nieuwe verhalen zijn. Vroeger ging ik alleen naar de App Store om gericht een app te downloaden of om mijn apps te updaten. Tegenwoordig merk ik dat ik regelmatig langer blijf hangen dan ik van plan was. Ik zoek een app, mijn oog valt op een leuke graphic of uitnodigende titel en ik wil het toch even lezen.

Wat mij betreft is de nieuwe App Store een grote verbetering – en wel om 3 redenen.

#1 Aandacht voor onbekende apps
Een van de grootste klachten bij de ‘oude’ App Store was dat minder bekende apps nauwelijks aandacht kregen. Dat is in de vernieuwde App Store een stuk beter. Je vindt er ook interviews met minder bekende ontwikkelaars, zonder dat het overdreven schreeuwerige titels en teksten zijn. Zo viel mijn oog op dit artikel over een echtpaar dat een Sudoku-app maakt:

App Store Sum kind of love

Uit de titel en de coverplaat kun je niet direct afleiden dat het om een Sudoku-app gaat en als je een beetje geïnteresseerd bent in ‘human interest’-verhalen is de kans groot dat je begint te lezen… en blijft doorlezen tot het einde.

Natuurlijk word je in de App Store ook regelmatig doodgegooid met Apple’s favorieten en krijgen apps van money making machines als Supercell, Glu Games (van de Kardashian-apps) en Vivendi altijd extreem veel aandacht. Als een app miljoenen gaat opleveren is dat voor Apple ook een reden om er extra promotie tegenaan te gooien. Maar het is goed dat het redactionele team ook de minder bekende apps uit de schaduw haalt. Aan onderscheidingen als ‘App van de Week’ hebben appmakers écht iets en kunnen ze aan nieuwe gebruikers laten zien dat de app kwalitatief goed in elkaar zit. Troep vind je er namelijk niet tussen.

#2 Mooie graphics
Khoi Vinh schreef onlangs een heel artikel over het prachtige artwork in de Apple Store. Er zijn maar weinig bedrijven die eigen illustraties laten maken voor dit soort artikelen. Meermaals per week vind je mooie tekeningen, foto’s en animaties bij de applijstjes en interviews met appmakers. Apple kan dat natuurlijk makkelijk doen. Als je de stukken in de Nederlandse App Store leest merk je duidelijk dat het vaak om vertaalde teksten gaat, die waarschijnlijk in tientallen landen worden gebruikt.

Khoi maakte op Pinterest een overzicht van de mooiste illustraties van de afgelopen maanden en daarbij zie je meteen hoe verschillend ze zijn qua stijl. Het zijn geen marketingplaatjes van de ontwikkelaar, maar ze zijn speciaal gemaakt voor de App Store. En dat is een goede ontwikkeling, want het zorgt voor werkgelegenheid voor illustratoren. Al weten we natuurlijk niet of Apple er wel een faire prijs voor betaalt. Extra naamsbekendheid houden de illustratoren er in ieder geval niet aan over, want alles wat in de App Store te zien is wordt gemaakt door anoniem blijvende medewerkers.

10 jaar App Store
De App Store in 2008 en nu.

#3 Unieke en originele verhalen
Dat de App Store 10 jaar bestaat betekent dat we op iCulture ook al 10 jaar bezig zijn met het bespreken van apps. Aanvankelijk verslonden de iCulture-lezers elk artikel over nieuwe en handige apps, die werden besproken door appredacteur Bart. Maar gaandeweg veranderde dat en na het vertrek van Bart besloten we geen aparte appredacteur meer aan te stellen. Tegenwoordig installeren mensen alleen nog apps die écht iets nuttigs te bieden hebben, En je moet als appmaker wel iets bijzonders maken om nog de aandacht van gebruikers te trekken. Daardoor is het voor ons minder ook zinvol geworden om appmakers te interviewen of om op zoek te gaan naar de persoon achter de app. Om het maar even heel simpel te zeggen: geen hond leest het (hoewel dat soort verhalen nog wél heel erg worden gewaardeerd).

Voor Apple gelden andere regels. Het bedrijf bulkt van het geld en kan daardoor dingen doen die voor normale Apple-nieuwssites onhaalbaar zijn. Zoals een hele batterij redacteuren inschakelen voor een achtergrondverhaal over een vrij obscure app. Het maakt voor Apple niet zoveel uit of het veel wordt gelezen, het gaat er veel meer om dat er regelmatig nieuwe content staat. Wat dat betreft heeft de vernieuwde App Store de juiste toon gevonden. Je leest verhalen die niet al te technisch zijn en die mensen op allerlei niveau’s aanspreken.

Math-app App Store

Of je nu geïnteresseerd bent in wiskunde of niet, het verhaal over drie studenten die zonder programmeerkennis een wiskunde-app maakten spreekt iedereen wel aan. En het is mooi dat daarbij verder wordt gekeken dan Amerikaanse appmakers. Dankzij de budgetten en de wereldwijde schaalgrootte van Apple is veel meer mogelijk: één goed interview kan voor tientallen lokale App Stores worden vertaald. Alleen Apple is in staat om apps op zo’n grote schaal onder de aandacht te brengen. En ik moet toegeven: dat doen ze op een goede manier. Het is overdreven positief, dat wel. Maar soms heb je ook gewoon zin in een feelgood-verhaal en dan stelt de App Store nooit teleur. Jaloers ben ik niet, want dit zijn verhalen die geen enkele Nederlandse of Belgische Apple-nieuwssite zou kunnen maken. Zelfs bij Engelstalige sites zoals AppAdvice zie ik niet de content die de App Store biedt. Het enige wat in de buurt komt is MacStories, hoewel het daar vooral gaat om extreem uitgebreide reviews van apps.

Meer downloads?
De vraag is natuurlijk of het ook tot meer downloads leidt. Zelf kan ik me niet herinneren dat ik door het lezen van een achtergrondverhaal of lijstje bepaalde apps ben gaan downloaden, maar uit cijfers blijkt dat het inderdaad effect heeft: appmakers krijgen soms 800 procent meer downloads als ze in de App Store zijn gefeatured.

Afbeeldingen van wiskunde- en sudoku-app via Subtraction.com.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 6 juli 2018, 13:33
Categorie Apps
Onderwerpen 10jaarappstore, app store
Devices iPad, iPhone
Software iOS

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.