
Dit is Phil Schiller: Apple’s voormalige marketingbaas gaat nog lang niet weg
Phil Schiller: de marketingman van Apple
Phil Schiller is regelmatig te zien bij de aankondiging van nieuwe producten. Hij werkt sinds de jaren tachtig bij Apple, al maakte hij wel een korte tussenstop. Met Phil Schiller aan het roer van Apple’s marketingmachine zijn onder meer de iMac, MacBook, iPod, iPhone en iPad uitgebracht. Ook staat Schiller bekend als de bedenker van het klikwiel van de iPod, Apple’s revolutionaire gebruikersinterface. Maar er valt nog veel meer te vertellen over deze topman, die zo belangrijk voor Apple is geweest, dat hij tot Apple Fellow is benoemd. Dat overkomt maar een klein aantal mensen – zelfs Steve Jobs en Jony Ive schopten het niet zover.
Jeugd en studie van Phil Schiller
Philip (Phil) W. Schiller werd op 8 juni 1960 geboren en groeide op in Natick, Massachusetts, een kleine gemeenschap met minder dan 2000 inwoners. Schiller studeerde aan Boston College en haalde in 1982 een bachelorgraad in biologie. Voordat Schiller bij Apple in dienst kwam had hij voornamelijk banen in de Bay Area, vlakbij San Fransisco. Hij werkte onder andere bij Macromedia en FirePower Systems maar ook als systeemanalist/programmeur bij een ziekenhuis in Boston.
Phil Schiller als VP van Worldwide Marketing
Het bekendst is Schiller van zijn rol als Senior Vice President of Worldwide Marketing bij Apple. Dit is ook waar hij zijn grootste successen vierde.
Schiller werkte tussen 1987 en 1993 bij Apple. Vier jaar later keerde hij terug, nadat Steve Jobs zijn rentree had gemaakt bij Apple. Schiller is sindsdien bij alle belangrijke productgroepen betrokken geweest en heeft meermaals op het podium gestaan om belangrijke aankondigingen te doen. De afgelopen jaren treedt Schiller wat meer op de achtergrond.
Schiller staat volgens bronnen bekend als een strenge manager. Hij heeft volgens de overlevering een korte manier van ideeën afwijzen: “NFW”. Dat staat voor No Fucking Way, iets waar je als medewerker niet tegenin gaat.
Wat doet Phil Schiller tegenwoordig?
In 2020 verliet Phil Schiller zijn post als hoofd marketing om het rustiger aan te gaan doen. Vanwege zijn bijdragen aan het bedrijf is hij benoemd tot Apple Fellow – een eretitel voor belangrijke figuren. Onder meer Steve Wozniak, Guy Kawasaki, Bill Atkinson en Rod Holt hebben deze titel.
Schiller blijft nog wel voor Apple werken, maar in een minder prominente rol. Hij blijft verantwoordelijk voor de App Store en Apple Events, maar is minder te zien op de werkvloer. Of hij nog vaak op het podium te zien zal zijn voor de aankondiging van nieuwe producten, is nog de vraag. Schiller gaf aan dat hij meer tijd wil doorbrengen met zijn familie en hobby’s.
Keynotes en Phil Schiller: een gouden combi?
Wie net als wij graag naar Apple Keynotes kijkt heeft Schiller vaak voorbij zien komen. Al bij de introductie van Apple’s iBook met WiFi was hij van de partij. Hij sprong hier van een metershoge afstand naar beneden met een iBook in zijn handen. Hiermee bewees hij samen met Steve Jobs dat de laptop écht draadloos internet had.
Toen Steve Jobs in 2009 op ziekteverlof ging, nam Schiller zijn keynotes tijdelijk over. Zo kondigde hij onder meer de iPhone 3GS aan – iets wat normaliter aan Jobs werd overgelaten. Jobs liet daarmee zien dat hij Schiller volledig vertrouwde.
Tijdens de aankondiging en presentatie van de cilindervormige Mac Pro in 2013 sprak Schiller de woorden: “Can’t innovate anymore, my ass!” Dit werd nog vaak herhaald nadat Apple enkele jaren later onder meer de Apple Watch, iPhone X en AirPods op de markt bracht.
Schiller bracht graag humor in zijn presentaties en demo’s. Zo liet hij Steve Jobs en zijn publiek meermaals lachen tijdens een demo van iChat, Apple’s voorganger van FaceTime voor Mac. Vaak waren de humoristische aspecten een dubbelspel met Steve Jobs. De twee konden het duidelijk goed met elkaar vinden.
Schiller heeft het iPod-klikwiel bedacht
Je verwacht het niet van een marketingbaas, maar Schiller dacht ook mee over nieuwe producten. Zo liep hij een keer het kantoor van Steve Jobs binnen met een nieuw voorstel voor de iPod, die toen nog niet was aangekondigd. “Andere muziekspelers hebben een knop waar je eindeloos op moet drukken om het juiste liedje te zoeken. Als we hier 1000 nummers op willen zetten moeten we een betere manier hebben om te navigeren.”
Met het klikwiel konden gebruikers razendsnel, maar ook nauwkeurig scrollen door hun muziek. Dit werd dé manier van navigeren op de iPod tot het touchscreen het geleidelijk overnam. De iPod werd deels hierom een enorm succes wat Apple mede uit de afgrond hielp.
Wat doet Phil Schiller in het dagelijks leven?
Het dagelijks leven van Phil Schiller is voor het grote publiek vrij onbekend, maar toch blijkt uit zijn berichten op sociale media wel waar zijn interesses liggen. Zo weten we dat hij een groot autofanaat is, met name Porsche. Verder heeft hij onder meer een McLaren, Aston Martin, Jaguar en Lamborghini in zijn garage staan.
Verder weten we dat Schiller fan is van fotografie. Hierover heeft hij weleens gehint op het podium en hij is ook wel eens gezien met zijn Canon DSLR. In 2019 deelde hij een foto van Bruce Springsteen tijdens een concert, inclusief technische details van de foto.
Ten slotte is Schiller, zoals veel Amerikanen, fan van American football. De Patriots uit de staat New England is het team waar hij voor juicht.
Heb je interessante aanvullingen op dit artikel? Laat het weten via het formulier onder dit artikel!
Meer weten over sleutelfiguren binnen Apple? Lees dan eens over:
- Tim Cook: alles over de CEO van Apple
- Craig Federighi, Apple’s hoofd softwareontwikkeling houdt wel van een geintje
- Deirdre O’Brien: Apple’s hoofd retail en mensen
- Jeff Williams: maak kennis met Apple’s Chief Operating Officer
Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!