Instagram met mobiele site op de iPad.

Instagram CEO legt alweer uit waarom er nog steeds geen iPad-app is

Instagram CEO Adam Mosseri heeft nogmaals uitgelegd waarom er nog steeds geen iPad-app van Instagram is. Maar heel overtuigend klinkt het wederom niet.

Update 28 februari 2022: Opnieuw laat Adam Mosseri van zich horen. In een reactie op een tweet van Marques Brownlee, zegt hij dat er ‘niet genoeg gebruikers zijn om van een iPad-app een prioriteit te maken’. Aan de andere kant zegt hij dat Instagram het verzoek tot een iPad-app vaak voorbij ziet komen. Waar hij met zijn opmerking over niet genoeg gebruikers dan ook op doelt, is niet helemaal duidelijk. Er worden jaarlijks tientallen miljoenen iPads verkocht. Vermoedelijk doelt hij op het aantal Instagram-gebruikers dat graag een iPad-app wil.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

In opvolgende tweets legt hij uit dat het maken van een iPad-app ook extra investeringen kost. Hij voegt daaraan toe dat “TikTok en YouTube kolossen zijn” en dat mensen meer in berichten delen dan in Stories en Feeds. Instagram moet zich daaraan aanpassen volgens hem. Tot slot zegt hij dat “Instagram slanker is dan men denkt”, waarmee hij lijkt te zeggen dat er ook geen mankracht is om ook nog een iPad-app te maken.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

In de afgelopen jaren heeft Mosseri meerdere verklaringen gegeven over waarom er nog geen iPad-app is. Mogelijk schuilen er ook nog andere (financiële) overwegingen achter het besluit om voorlopig geen iPad-app te maken. Instagram draait vooral veel om interactie, waarbij gebruikers posts liken, profielen volgen, reels en stories bekijken en meer, zodat er een profiel van jou gemaakt kan worden. Dat is voor een groot deel het verdienmodel van Instagram. Een apparaat als een iPad wordt vaak op een andere manier gebruikt en mogelijk past dat in de ogen van Instagram niet bij hoe gebruikers het sociale netwerk dienen te gebruiken.

Hieronder volgt het oorspronkelijke artikel van 16 februari 2020

Volgens Mosseri heeft het bedrijf simpelweg niet de middelen om een app te ontwikkelen voor beide platformen. Instagram heeft “een hoop te doen” en dat zijn blijkbaar belangrijker dingen dan het maken van een iPad-app. De CEO antwoordde het volgende op een vraag van een gebruiker: “We zouden graag een iPad-app bouwen, maar we hebben maar een beperkt aantal mensen en zoveel te doen. Het is niet naar boven gekomen als het beste volgende ding wat we moeten doen”, aldus Mosseri.


Het is moeilijk te geloven voor een groot bedrijf als Facebook, waar honderden developers aan apps en andere diensten werken, terwijl veel kleinere ontwikkelaars er wel in slagen om tijd te maken voor een iPad-app.

Er lijkt een andere reden te zijn waarom Instagram op de iPad liever niet wil zien. Er waren wel allerlei Instagram-apps voor de iPad, gemaakt door derden, maar die heeft Instagram onmogelijk gemaakt door technische aanpassingen. Eventueel kun je de web-app van Instagram gebruiken en die bijvoorbeeld als icoontje op je beginscherm zetten, maar toch is dat anders. Niet alle functies zijn voorhanden.

Instagram app op de iPad

Vorige maand kreeg Instagram ook nog de vraag waarom er geen iPad-app was, maar er wel tijd wordt gestoken in de chatfunctie via DM’s. Het bedrijf zei toen dat DM’s belangrijk zijn omdat ze je helpen om in contact te blijven met mensen die belangrijk voor je zijn.

Revisiegeschiedenis:

  • 2022 - 28 februari: Artikel bijgewerkt met nieuwe uitleg van Instagram-baas.

Informatie

Laatst bijgewerkt
28 februari 2022 om 10:26
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 16 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.