Apple refund vragen

Geld terugvragen voor apps en andere iTunes-content (refund)

Geld terugvragen voor apps uit de App Store? Deze tip legt uit hoe dat werkt. Je hebt bij Apple 14 dagen de tijd om (zonder gedoe) geld terug te vragen voor apps, muziek, films en meer.

Heb je een iPhone- of iPad-app gekocht die bij nader inzien een miskoop is, dan kun je via Apple je geld terug te vragen. Dit geldt ook voor boeken, muziek en andere iTunes-content. Hieronder lees je hoe je het aanvragen van een refund aanpakt.

Apple refund vragen

Geld terugvragen in de App Store

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je geld terug wilt na aankoop van een app. Bijvoorbeeld omdat beloofde functies niet aanwezig zijn, of omdat de app niet geschikt blijkt voor jouw apparaat. Als je geld terugkrijgt, moet je er rekening mee houden dat je geen toekomstige app-updates meer zult ontvangen. Het is dus geen slinkse manier om goedkoop een app in bezit te krijgen.

Ook kun je op een zwarte lijst terechtkomen als je te vaak gebruik ervan maakt. Je krijgt dan bij toekomstige uitgaven een melding dat het herroepingsrecht voor jou niet van toepassing is voor de aankoop die je wilt doen.

Geld terugvragen voor apps

Optie 1: Geld terugvragen via Apple-website

Apple heeft voor het terugvragen van geld de webpagina reportaproblem.apple.com beschikbaar. Deze is bedoeld voor mensen die melding willen doen van een onbedoelde aankoop of niet werkende app. Na inloggen met je Apple ID kun je zien welke apps je onlangs hebt gekocht. Klik op Melden om contact met Apple op te nemen. Je kunt één van de volgende redenen opgeven:

  • Ik heb deze aankoop niet geautoriseerd
  • Ik wilde dit artikel niet kopen
  • Ik wilde een ander artikel kopen
  • Artikel werd niet gedownload of gevonden
  • Artikel installeert niet of downloadt te langzaam
  • Artikel opent, maar functioneert niet zoals beloofd
  • Ik wil deze aankoop annuleren*
  • Probleem wordt hier niet vermeld*

*Deze twee opties zijn niet meer aanwezig.

Kies een van de genoemde opties en als alles goed gaat heb je weldra je aankoopbedrag terug.

Aankoopgeschiedenis App Store bekijken

Optie 2: Geld terugvragen via iTunes

Je kunt ook in iTunes geld terugvragen:

  1. Ga naar iTunes en log in met je iTunes-account.
  2. Klik rechtsboven in iTunes op je gebruikersnaam en klik op Account.
  3. Je ziet een overzicht van je accountgegevens. Halverwege de pagina zie je het kopje Aankoopgeschiedenis. Met de link ‘Alles bekijken’ kun je zien wat je recent hebt aangeschaft.

iTunes-account

  1. Je ziet een lijst met recent gekochte apps. Blader eventueel via de datumknoppen naar de juiste maand. Let op: de aankoop mag niet ouder dan 90 dagen zijn.
  2. Klik op het linkje achter de app: Een probleem melden.

geld-terugvragen-app

  1. Je komt nu op een scherm waar je je probleem kunt kiezen. Tip: kies niet de optie ‘Dit programma werkt niet als verwacht’ (in het Engels: ‘This application does not function as expected’), want daarmee krijg je het advies om contact op te nemen met de ontwikkelaar. Je hebt daarna niet meer de mogelijkheid om alsnog een klacht in te dienen bij Apple. Kies daarom een optie die met downloaden of betalen te maken heeft, bijvoorbeeld de laatste.
  2. Vervolgens omschrijf je je probleem, liefst in het Engels of Nederlands, en klik je op Verstuur. Je krijgt vanzelf bericht als het verzoek is goedgekeurd. Bij veelvuldig geld terugvagen zal Apple je gaan waarschuwen dat het niet langer mogelijk is om refunds aan te vragen, omdat ze vermoeden dat je misbruik maakt.

Refunds voor apps steeds gemakkelijker

In het verleden was het bij Apple lastiger om een refund te vragen voor een app. Alleen op uitzonderingsbasis kon je geld terug vragen, door een berichtje te sturen met uitleg. Apple bekeek per geval of ze het redelijk vonden om geld terug te geven. Deze werkwijze bleek erg arbeidsintensief. Vandaar dat Apple een simpele manier heeft bedacht waarbij je een keuze maakt uit een lijstje.

Sinds december 2014 zijn de regels voor geld terugvragen versoepeld bij Apple. Je hebt 14 dagen de tijd om geld terug te vragen voor een app, zonder dat er moeilijke vragen worden gesteld.

Een paar voorbeelden waarbij het terugvragen van geld van pas komt:

  • Je dacht dat je een officiële Super Mario-game kocht, maar het blijkt namaak te zijn.
  • De app blijkt pas te gebruiken als je allerlei extra aankopen doet: je moet bijvoorbeeld een abonnement afsluiten of een fysiek product kopen.
  • Je dacht dat de app gratis was (bijvoorbeeld een tijdelijk gratis app), maar inmiddels was de prijs alweer omhoog gegaan.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt december 2017
Categorieën Apps, iBooks, iTunes
Onderwerp refund