Nintendo is vooral bekend van haar eigen spelcomputers zoals de Game Boy, Wii en Nintendo DS, maar mengt zich met Super Mario Run ook eindelijk in de mobiele games. Super Mario Run is Nintendo’s eerste eigen game die speciaal voor de iPhone en iPad ontwikkeld is. In deze complete gids lees je alles over Super Mario Run: wat is Super Mario Run, hoe kun je Super Mario Run downloaden en wat zijn de beste tips? Lees je ook onze Super Mario Run review?

#1 Super Mario Run spelen

Super Mario Run is beschikbaar voor de iPhone en iPad. De game is gratis te downloaden en de eerste paar levels kun je spelen zonder te hoeven betalen. Het gaat om de eerste drie levels en een eerste deel van het vierde level die je onbeperkt kunt blijven spelen om een indruk van het spel te krijgen. Wil je de rest van het spel spelen, dan betaal je eenmalig €9,99. Via onderstaande link kun je gratis Super Mario Run downloaden.

Super Mario Run vereist minimaal iOS 8 en is te spelen op de iPhone 4s of nieuwer, iPad 2 of nieuwer en iPod touch 5e generatie of nieuwer. Let er wel op dat je een internetverbinding nodig hebt om Super Mario Run te kunnen spelen. Als je niet online bent, dan is het niet mogelijk om verder te spelen.

#2 Wat is Super Mario Run

Super Mario Run is Nintendo’s eerste eigen game voor de iPhone en iPad. Het spel lijkt veel op de traditionele Mario-games, zoals de oude Super Mario Bros. op de NES en de meer recentere games zoals New Super Mario Bros. op de Wii. Net als in die vorige games ren je met Mario van links naar rechts en ontwijk je vijanden, pak je muntjes en klim je in de vlaggenmast om alle levels te behalen en Bowser te verslaan.

Er zit echter wel een groot verschil tussen Super Mario Run en de traditionele Super Mario-games. In Super Mario Run rent Mario geheel automatisch. Dat betekent dat je dus niet op je eigen snelheid een level kunt verkennen, omdat Mario niet te stoppen is. Het enige wat je moet doen is Mario laten springen door op het onderste deel van het scherm te tikken. Op deze manier spring je over kuilen, gaten en naar hoger gelegen platformen.

Super Mario Run intro.

Het verschil is dat je je in Super Mario Run alleen hoeft te focussen op het springen zelf en daarbij zoveel mogelijk muntjes te pakken krijgt. Allerlei bekende vijanden, omgevingen en obstakels passeren in Super Mario Run de revue, zoals de Goomba’s, Koopa’s en natuurlijk Mario’s aartsvijand Bowser.

#3 Super Mario Run basis: Mario’s bewegingen

Mario heeft in Super Mario Run allerlei bewegingen. Behalve het rennen en springen kun je Mario ook op meerdere manieren laten springen. Door kort op het scherm te tikken maakt Mario een kleine sprong, maar door je vinger langer op het scherm te houden kan hij veel verder en hoger komen. Na een sprong door de lucht kun je Mario nog verder laten komen door nog een keer op het scherm te tikken. Hierdoor blijft hij net even wat langer door de lucht fladderen, zodat je die ene verre sprong bijvoorbeeld net wel haalt.

Mario maakt automatisch een klein sprongetje over vijanden als Goomba’s, dus het is niet per se nodig om zelf over elke vijand heen te springen. Ga je echter voor een hogere score, dan is het wel aan te raden om mooie acrobatische sprongen uit te voeren. Zodra je op het juiste moment tikt, verdien je extra punten. Ook bij herhaaldelijke sprongen wordt Mario steeds acrobatischer en springt hij steeds verder en hoger.

Muursprong in Super Mario Run.

Bovendien kan Mario ook van muur tot muur springen, zodat hij hoger gelegen gebieden kan bereiken. Door tegen een muur aan te springen en weer op het scherm te tikken, springt hij in tegenovergestelde richting schuin omhoog, tegen een muur aan de andere kant. Door dit te herhalen kun je op bepaalde plekken een stuk hoger komen. Je kunt je ook langs een muur naar beneden laten glijden om weer op lagere plekken te komen. In Super Mario Run kan Mario ook op randen klimmen. Door bijvoorbeeld tegen de zijkant van een blok te springen, klimt Mario er automatisch bovenop.

#4 Mario’s power-ups: Super paddenstoel, Superster en meer

Net als in elke andere Mario-game, vind je in Super Mario Run meerdere power-ups. De Super paddenstoel maakt Mario groter, zodat je een keer geraakt kan worden zonder dat je meteen af bent. De Superster zit vaak verborgen in speciale blokken of krijg je als je vijf rode muntjes gepakt hebt. Zodra je zo’n Superster te pakken hebt, ben je tijdelijk onkwetsbaar zodat je dwars door alle vijanden heen kunt razen. De Vuurbloem uit eerdere Mario-games is niet beschikbaar in Super Mario Run. Behalve deze items vind je in de game ook nog een luchtbel. Bij elke start van het level krijg je er twee. Val je een afgrond in, dan word je door de luchtbel terug in het level geplaatst. Dit kan dus twee keer per level, zodat je niet direct af bent. Als je goed zoekt kun je nog extra luchtbellen verkrijgen.

Powerups in Super Mario Run.

Behalve de power-ups bevat Super Mario Run ook nog speciale blokken. De pauzeblokken laten Mario kort stil staan, zodat je rustig na kunt denken over je volgende move of een sprong beter kunt timen. Pas zodra je weer op het scherm tikt, zal Mario weer verder rennen. Behalve deze pauzeblokken, vind je ook blokken met een pijl naar links. Zodra je hierop staat en springt, maakt Mario een salto naar achteren. Hierdoor kun je een klein stukje terug om bijvoorbeeld een paddenstoel te pakken of extra muntjes te verzamelen.

#5 Vijanden in Super Mario Run

Super Mario Run bevat allerlei soorten vijanden:

  • Goomba: Deze kleine bruine poppetjes lopen vrolijk in het rond. Mario springt er automatisch overheen, maar je kunt ze ook afmaken door je sprong goed te timen.
  • Koopa: De groene Koopa loopt gewoon over de grond, terwijl de rode met vleugeltjes op en neer vliegt. Door erop te springen, lanceer je het schild over de grond waar je weer andere vijanden mee af kunt maken.
  • Bullet Bill: De Bullet Bill is een grote zwarte kogel die recht vooruit gaat. Ook hier kun je op springen, maar pas op dat je er wel goed bovenop komt. De rode versies achtervolgen jouw bewegingen.
  • Spiny: Deze kleine wezentjes met rood schild met stekels zijn niet om op te springen. Je kunt ze het beste ontwijken of er een Koopa-schild tegenaan gooien.
  • Lakitu: Deze schurk met een bril zit bovenop een wolkje en gooit Spiny’s naar beneden.
  • Piranha Plant: Deze grijpgrage planten zijn in Super Mario Run niet af te maken. Piranha planten komen uit groene buizen en willen Mario het liefst opeten.
  • Ninji: Kleine zwarte poppetjes die op en neer springen. Je kunt hier veilig op springen om ze af te maken.
  • Boo: Deze spookjes komen naar je toe als je met je rug naar ze toe staat. De enige manier om deze spookjes af te maken, is er overheen te springen. Soms houden ze voorwerpen verborgen die je nodig hebt om verder te komen.
  • Pokey: Deze hoge vijanden zijn niet te stoppen. Spring er overheen om ze voorbij te gaan, want anders is het met je gedaan.
  • Boom Boom: Deze vijand kom je soms tegen in de kastelen. Hij slaat wild in het rond om jou het leven zuur te maken. Spring drie keer op z’n hoofd om hem een lesje te leren.
  • Bowser: Mario’s grootste vijand die Peach heeft ontvoerd. Je komt hem meerdere keren in de game tegen, maar is het wel de echte Bowser?

Vijanden in Super Mario Run.

#6 Muntjes in Super Mario Run: goud, roze, paars, zwart, blauw en rood

Behalve de normale gouden muntjes die je in grote getallen in het level vindt, kom je ook andere gekleurde muntjes tegen. Elk level bevat in eerste instantie vijf roze muntjes. Zodra je deze allemaal te pakken hebt, krijg je een beloning. De roze muntjes worden vervolgens ingewisseld voor vijf paarse muntjes. Deze zitten op andere plekken verstopt en zijn lastiger te pakken. Heb je ook die in een level verzameld, dan worden ze ingewisseld voor zwarte muntjes. Deze zijn het meest lastig te grijpen en vereisen behoorlijk wat vaardigheden om ze allemaal te verzamelen.

In de levels kom je ook soms blauwe muntjes tegen. Deze worden zichtbaar na het indrukken van een blauwe schakelaar. Deze verschijnen kort, dus je moet snel zijn om ze allemaal te pakken te krijgen. De rode muntjes verschijnen alleen als je door een grote gekleurde ring springt. De muntjes verschijnen vervolgens achter elkaar. Pak je ze allemaal, dan word je beloond met een Superster.

Super Mario Run in kasteel van Bowser.

#7 Spelmodi in Super Mario Run

Super Mario Run bevat in totaal drie spelmodi als je de volledige game gekocht hebt:

Wereldreis: levels spelen en muntjes verzamelen

Wereldreis is de belangrijkste stand in Super Mario Run. In deze mode speel je alle levels die in de game beschikbaar zijn. In totaal bevat deze mode zes werelden met elk vier levels. Daarnaast is er nog een extra Ster-wereld met in totaal negen extra levels. Super Mario Run bevat in totaal dus 33 levels uit allerlei gebieden, zoals woestijn, spookhuizen en kastelen.

Toad-race: racen voor de meeste muntjes tegen andere spelers

Toad-race is de tweede spelmode in Super Mario Run. Hierin neem je het op tegen andere Super Mario Run spelers en vecht je om de hoogste score. In deze mode speel je de levels uit Wereldreis, maar dan op basis van tijd. De winnaar is degene die de hoogste score behaald heeft nadat de tijd verstreken is. Om Toad-race te kunnen spelen, heb je een Toad-ticket nodig die je verdient in Wereldreis.

Super Mario Run met resultaten van Toad-race.

Belangrijk in deze mode is om zoveel mogelijk muntjes te verzamelen en acrobatische trucs uit te halen. Tik op het scherm zodra Mario op een vijand beland en voer de sprongen die je doet allemaal achter elkaar uit. Bij elke acrobatische beweging verschijnt een duimpje van een Toad-hand in beeld. Wie aan het einde de meeste muntjes en duimpjes verdiend heeft, is de winnaar.

Tijdens het spelen verschijnen onderin het scherm verschillende gekleurde Toads. Hoe beter je het doet, hoe meer Toads je verzamelt. Je kunt dus tijdens het spelen van Toad-race in de gaten houden hoe je vorderingen zijn. Win je een wedstrijd, dan krijg je ook de gekleurde Toads die je tegenstander verzameld heeft. Deze gekleurde Toads zijn nodig voor de derde mode in het spel, genaamd Mijn koninkrijk.

Mijn koninkrijk: bouw je eigen wereld

Omdat Bowser het koninkrijk van de prinses vernietigd heeft, moet jij het weer opbouwen. Plaats huisjes, versieringen en pijpen om het koninkrijk weer kleur te geven. Deze spullen koop je met de muntjes die je verzameld door de levels te spelen, maar je kunt niet elk voorwerp zomaar meteen kopen. Voor bepaalde voorwerpen heb je andere kleuren Toads nodig die je verzameld hebt in Toad-race. Sommige voorwerpen zijn puur decoratief, maar andere voorwerpen bevatten korte minigames waar je Toad-tickets en muntjes kunt verzamelen. Maak dus je eigen mooie koninkrijk om de wereld van Mario weer een stuk aantrekkelijker te maken.

Mijn koninkrijk in Super Mario Run.

Remix 10: tien korte levels achter elkaar

Remix 10 is een stand die in september 2017 aan de game toegevoegd werd met een gratis update. In Remix 10 is speel je tien korte levels achter elkaar, die geïnspireerd zijn op de originele levels in de game. Er zitten echter ook enkele originele levels tussen die speciaal voor Remix 10 gemaakt zijn. Een level duurt nog geen minuut, waardoor Remix 10 een razendsnelle stand is.

Super Mario Run Remix 10 op de iPhone.

In elk level zijn drie grote regenboogmunten verstopt, waarmee je extra onderdelen voor Mijn Koninkrijk mee kunt vrijspelen. Voor elk level dat je succesvol speelt, zet je een stapje op de kaart. Met elke stap die je zet, kom je dichter bij Daisy, de prinses van Sarasaland. Als je deze mode vaak genoeg gespeeld hebt, speel je vanzelf Daisy vrij.

Om een Remix 10-sessie te kunnen spelen, heb je wel een raceticket nodig. Dit zijn dezelfde tickets als die je nodig hebt voor Toad-race en je kunt deze verzamelen in Wereldreis. Om Daisy te bereiken moet je in totaal veertig stappen zetten, wat dus betekent dat je veertig levels succesvol moet spelen. Je moet een Remix 10-sessie wel in één keer uitspelen, want je kunt niet na bijvoorbeeld vijf levels afsluiten en later weer verder gaan.

Kaart in Super Mario Run Remix 10.

#8 Zo speel je met Luigi, Toad en meer in Super Mario Run

Behalve met Mario, kun je in de game ook met andere personages spelen. Om dit te kunnen doen, moet je aan enkele voorwaarden voldoen. Wil je niet weten welke andere personages speelbaar zijn, scroll dan voorbij dit kopje.

  • Luigi: Bouw het huisje van Luigi in de stand Mijn koninkrijk.
  • Peach: Speel alle levels in Wereldreis.
  • Toad: Koppel de game aan My Nintendo en ontvang hem als beloning.
  • Toadette: Bouw het huisje van Toadette in de stand Mijn koninkrijk.
  • Yoshi: Bouw het huisje van Yoshi in de stand Mijn koninkrijk.
  • Daisy: Speel Remix 10 tot je bij Daisy aangekomen bent.

Elk personage in Super Mario Run speelt net even anders. Peach kan bijvoorbeeld verder door de lucht zweven dankzij haar jurk, terwijl Yoshi zijn bekende fladdersprong kan uitvoeren en daardoor verder en langer kan springen. Je wisselt van speler door een level te selecteren en vervolgens rechtsonder op het pictogram van de spelers te tikken.

#9 Tips en trucs voor Super Mario Run

Loop je tegen problemen aan? Krijg je dat ene muntje net niet te pakken of wil je weten hoe je Bowser moet verslaan? In onderstaande tips lees je het

Zo voer je acrobatische sprongen uit in Super Mario Run

Je kunt in Super Mario Run allerlei sprongen uitvoeren, maar voor acrobatische trucs krijg je bonuspunten. Tik op het scherm vlak na de landing om wederom een sprong te maken. Je kunt ook een zogenaamde katapultsprong uitvoeren zodra je boven een vijand bent, zodat je jezelf hoger de lucht in kunt lanceren.

Sprongen in Super Mario Run.

Super Mario Run heeft verder nog veel meer soorten sprongen waar je hogere punten mee kunt behalen of meer locaties mee kunt bereiken. De draaislag maakt vijanden onklaar, terwijl de rollende landing Mario veilig laat landen en je er ook nog eens vijanden mee omver kegelt. Wil je weten hoe je alle acrobatische sprongen in Super Mario Run uitvoert? In de game zelf worden alle sprongen stap voor stap uitgelegd. Tik in het hoofdscherm op Menu, gevolgd door Album. Bij het kopje Tips lees je alles over elke sprong.

Zo pak je gemiste muntjes in Super Mario Run

Heb je tijdens het spelen van een level in Super Mario Run een muntje gemist? Dan kun je het beste een luchtbel inzetten. In elk level heb je er twee ter beschikking om je automatisch te redden zodra je in de afgrond valt of geraakt wordt door een vijand. Maar als je deze niet nodig denkt te hebben, dan kun je deze gerust inzetten om een heel eind terug in een level te gaan en het muntje opnieuw proberen te grijpen. Op deze manier hoef je niet telkens opnieuw een heel level te spelen.

Zo versla je Bowser in Super Mario Run

Heb je moeite met het verslaan van Bowser? Het enige wat je hoeft te doen is over hem heen springen en de hamer aan te raken. De brug stort vervolgens in en Bowser valt hopeloos in het lava. Voordat het gevecht begint sta je op een pauzeblok. Time je aanloop dus zo dat Bowser geen aanvallen uitvoert en maak een grote sprong over hem heen.

Super Mario Run met Bowser.

Een andere tactiek is om ervoor te zorgen dat je met een Super paddenstoel het gevecht begint. Wat je dan eigenlijk kunt doen is dwars door Bowser heen lopen. Je bent je Super paddenstoel dan kwijt, maar kunt vervolgens probleemloos door Bowser heen lopen.

Maak Super Mario Run leuker met vrienden

Wil je het rechtstreeks opnemen tegen vrienden in Toad-race, dan kun je vrienden toevoegen aan Super Mario Run. Ga hiervoor naar het beginscherm van de game en tik linksboven op Vrienden. Je kunt een Twitter- of Facebook-account aan de game koppelen, zodat het spel automatisch je social media-vrienden aan de game toe kan voegen. Je kunt ook handmatig vrienden toevoegen.

Super Mario Run vrienden maken.

  • Om een social media-account te koppelen, tik je in het beginscherm op Vrienden, gevolgd door Koppelen.
  • Wil je een uitnodiging versturen naar een vriend of vriendin via sms, iMessage of mail, tik dan op Uitnodigen.
  • Je kunt ook handmatig een code invoeren. Tik op Toevoegen en zoek op code. Je vindt daar ook je eigen twaalfcijferige code.

Zo speel je direct tegen vrienden in Super Mario Run

Super Mario Run bevat ook een spelstand waarin je rechtstreeks tegen vrienden kunt spelen. Je speelt daarin niet live tegen elkaar, maar tegen een opgenomen Toad-race. Elke race tegen een vriend verloopt op dezelfde manier als tegen een willekeurige tegenstander: je rent en pakt zoveel mogelijk muntjes en door stunts uit te halen verzamel je juichende Toads. Wie aan het eind de hoogste score behaald heeft, is daarbij de winnaar. Maar in tegenstelling tot bij gewone Toad-races, worden de gewonnen muntjes en verdiende Toads niet bewaard.

Bovendien kun je niet onbeperkt tegen vrienden spelen in Super Mario Run. Hoe vaak je per dag tegen een vriend kunt rennen, is afhankelijk van hoe ver je in de game bent. Heb je de eerste wereld nog niet voltooid, dan kun je maximaal één keer per dag tegen een vriend spelen. Heb je de eerste wereld wel voltooid, dan kan dit drie keer per dag. Ben je al bij de derde wereld in Super Mario Run, dan kun je maximaal vijf keer per dag tegen een vriend spelen.

Om tegen een vriend te racen, doe je het volgende:

  1. Start Super Mario Run en tik in het hoofdmenu linksboven op Vrienden.
  2. Je ziet nu je eigen vriendenlijst. Achter elke vriend staat een knop met het woordje Run. Tik hierop.
  3. Er wordt een willekeurig level gekozen dat beide spelers al eerder gespeeld hebben. Kies eventueel je personage en start de race.

Vriendenraces in Super Mario Run.

Batterij besparen bij Super Mario Run

Ben je helemaal verknocht aan Super Mario Run en loopt daardoor je iPhone te snel leeg? Als je veel Super Mario Run speelt, kan het hard gaan met je iPhone-batterij. Maar gelukkig heeft Super Mario Run een handige instelling waarmee je batterij kunt besparen, zodat je langer Super Mario Run kunt spelen.

Super Mario Run met opties voor batterijbesparing.

Zodra je in het hoofdmenu bent, tik je linksonder op Menu, gevolgd door Instellingen. In het volgende scherm kies je voor Opties. Halverwege het scherm dat nu in beeld komt, vind je twee opties: Renderkwaliteit en Grafische kwaliteit. Deze staan standaard op Hoog, maar je kunt ze ook allebei op laag zetten zodat de batterij langer mee gaat. De renderkwaliteit heeft invloed op de framerate. Staat deze op laag, dan zijn alle animaties wat stofferiger dan normaal. Grafische kwaliteit bepaald hoe strak het spel eruit ziet. Je kunt ook voor één van beide instellingen kiezen. Let er dus op dat deze instelling wel enige invloed heeft op de prestaties van het spel, maar je batterij gaat daardoor wel een stukje langer mee.

Koppel een My Nintendo-account aan Super Mario Run

Het koppelen van een My Nintendo-account aan Super Mario Run heeft meerdere voordelen. Zo ontvang je een exclusief speelbaar personage en items om te plaatsen in je koninkrijk. Ook vind je er zogenaamde missies, waarmee je punten kunt sparen voor het My Nintendo-programma. Met die punten kun je vervolgens korting krijgen op games voor Wii U en Nintendo 3DS. Bovendien worden je opgeslagen gegevens bewaard in My Nintendo, waardoor je deze kunt herstellen als je de game bijvoorbeeld ook op een ander apparaat wil spelen.

Meer over My Nintendo en het aanmaken van een Nintendo-account, lees je op de website van Nintendo.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt september 2017
Categorie Apps
Onderwerpen mario, nintendo