Providers op iPhone met fysieke dualsim.

Getest: Dualsim iPhone met twee fysieke simkaarten [video]

Dit heb je eraan in Nederland
De iPhone XS en de iPhone XR zijn geschikt voor dualsim. Wil je echter twee fysieke simkaarten gebruiken, dan zul je een iPhone uit Azië moeten halen. Wij hebben zo'n Aziatische iPhone met fysieke dualsim getest. Hoe goed werkt dit en wat heb je er in Nederland aan?

Bij sommige Android-toestellen is het al langer gebruikelijk dat je twee simkaarten in één toestel kan gebruiken. Bij de iPhone had je die optie niet. Tot dit jaar, want Apple biedt nu ondersteuning voor dualsim in de iPhone XS, iPhone XS Max en iPhone XR. In de meeste landen kan je alleen gebruikmaken van één fysieke sim in combinatie met een eSIM, maar in sommige Aziatische landen hebben ze meer mazzel. Daar heeft Apple namelijk speciale versies van de iPhone XS Max en iPhone XR uitgebracht, waar je twee fysieke simkaartjes in kunt stoppen. Wij hebben dit model getest om te kijken of het de moeite waard is om zo’n toestel te importeren. Hoe werkt het bellen en kun je ook twee nummers voor iMessage en WhatsApp gebruiken?

De iPhone XR 64GB die we in deze review bespreken, is tijdelijk ter beschikking gesteld door Dual-Sim.nl. Daar kun je een dergelijke dualsim iPhone ook aanschaffen, als je zelf niet wilt importeren.

Introductie: iPhone fysieke dualsim getest

De eSIM in de nieuwste iPhones kan helaas nog niet gebruikt worden met Nederlandse en Belgische providers. iPhone dualsim in Nederland met twee nummers gebruiken, dan is één van de opties het importeren van de Aziatische variant van de iPhone. Voor dit model moet je helaas een iPhone uit het buitenland halen, namelijk uit China, Macau of Hongkong. Normaal gesproken bieden toestellen uit China allerlei beperkingen (waaronder geen FaceTime vanwege regelgeving vanuit de overheid), maar ons testtoestel dat uit Hongkong is geïmporteerd biedt wel alle functies.

Fysieke dualsim iPhone ontgrendelen en labels toevoegen.

In het gebruik is er dan ook geen verschil met de gewone iPhone XR die je in Nederland koopt. Je kan de regio en de taal gewoon in het Nederlands instellen en hij is te gebruiken in combinatie met een Nederlands Apple ID. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat er geen Europese stekker bij zit. Waarschijnlijk heb je die nog wel van een eerdere iPhone, maar je kan deze ook los kopen voor 25 euro of een willekeurige andere geschikte USB-stekker gebruiken. De iPhone kan ook gewoon verbinding maken met het netwerk van de Nederlandse providers, omdat alle banden en frequenties die de providers hier gebruiken ook ondersteund worden.

Simkaarten instellen

• Speciale simkaarthouder
  • Twee simkaarten in één toestel

De simkaarthouder van deze iPhone XR verschilt in een paar opzichten ten opzichte van die van de gewone iPhone XR. De twee fysieke simkaarten plaats je met de rug tegen elkaar aan, zodat de chips naar buiten wijzen. Een klemmetje zorgt ervoor dat de simkaart er aan de onderkant niet uit valt, zodra je de houder in de iPhone stopt. In onze test hebben we een prepaid simkaart van T-Mobile gebruikt in combinatie met een datasimkaart van Vodafone. Op deze manier kun je bijvoorbeeld de belminuten van de ene kaart gebruiken in combinatie met de databundel van de andere simkaart. Ook hebben we de T-Mobile-simkaart gebruikt in combinatie met een nummer van KPN.

Fysieke dualsim iPhone met simkaarten.

Zodra je de iPhone voor het eerst aanzet en de simkaarten erin stopt, moet je de simkaarten ontgrendelen. Apple geeft keurig aan welke aan de bovenkant en onderkant zit, zodat je weet welke code je moet invoeren. Daarna word je stap voor stap door het instelproces begeleid. Je geeft elk nummer of datasimkaartje een herkenbare naam (primair, secundair, persoonlijk, zakelijk, mobiele data), zodat je de nummers makkelijker kan herkennen. Je geeft vervolgens aan welk kaartje je als standaardtelefoonlijn en voor mobiele data wil gebruiken. We vonden dat dit proces erg gemakkelijk verliep.

Je kan ook per simkaart allerlei instellingen aanpassen. Je bepaalt bijvoorbeeld voor elk nummer of je andere Apple-toestellen in de buurt ook over moeten gaan als je op een nummer gebeld wordt. Instellingen zoals Bellen via Wi-Fi zijn voor elk nummer apart in te stellen. Er is bovendien een optie om automatisch te schakelen tussen de twee simkaarten voor gebruik van mobiele data, zodra je in gesprek bent. Zo behoud je dus je mobiele verbinding via het ene nummer als je op het andere nummer aan het bellen bent. Op dit moment wordt VoLTE met dualsim echter nog niet ondersteund.

iPhone XR dualsim met de standaardlijn.

Simkaarten in gebruik

• Standaardlijn voor je gesprekken
  • Per contact een nummer instellen

De ingestelde standaardtelefoonlijn gebruik je voor alle uitgaande gesprekken. Als je een nummer handmatig invoert, wordt er altijd standaard met dit nummer gebeld. Wil je toch vanuit het andere nummer bellen, dan hoef je alleen maar bovenaan op het label van het nummer te tikken om te wisselen. Je hoeft dus niet telkens naar de instellingen van je iPhone te gaan om vanuit een ander nummer te bellen. Wat we fijn vonden aan deze dualsim-functie is dat als je naar een contact belt, altijd het laatstgekozen uitgaande nummer gebruikt wordt. Je kan zelfs per contact instellen vanuit welk nummer je deze persoon altijd moet bellen als je op zijn of haar nummer tikt.

Fysieke dualsim iPhone met nummer voor contact kiezen.

Deze dualsim-opzet vinden we daarom ideaal voor mensen die graag een zakelijk en particulier nummer op één toestel willen gebruiken. Qua bellen en het gebruik van data verloopt alles vlekkeloos. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je continu moet wisselen, want het merendeel gaat nagenoeg automatisch. Je bent ook altijd op beide nummers bereikbaar en als je gebeld wordt zie je meteen op welk nummer de beller jou probeert te bereiken. Het is helaas niet mogelijk om één van de twee simkaarten op Niet storen te zetten.

Gebruik met iMessage en WhatsApp

• WhatsApp en iMessage maar voor één nummer te gebruiken
  • Mogelijkheden voor berichten versturen beperkt

Update juni: Sinds het voorjaar van 2019 kun je WhatsApp Business op de iPhone gebruiken, waardoor je twee WhatsApp-nummers tegelijkertijd kan gebruiken op één toestel. Je contacten zien dan wel dat je een bedrijfsaccount gebruikt.

Zo werkt WhatsApp Business en dit zijn de mogelijkheden

Wat zijn de mogelijkheden van WhatsApp Business? Hoe kun je de zakelijke versie van WhatsApp benutten voor jouw bedrijf? In deze tip lees je hoe je WhatsApp Business gebruikt en wat je er als gewone gebruiker mee kan.

Voor iMessage, FaceTime en WhatsApp werkt het iets anders. In de instellingen van iOS kies je welke lijn je wil gebruiken voor iMessage en FaceTime. Als je op zowel je zakelijke als particuliere nummer iMessage-berichten wil ontvangen, dan kan dat dus niet. Je gebruikt daarom het ene nummer voor sms-berichten en het andere nummer voor iMessage. Je kan wel op beide nummers gewone SMS-berichten ontvangen. We vinden het ook jammer dat de instelling voor iMessage en FaceTime hetzelfde is. Het was handiger geweest als Apple dit gescheiden had, want we kunnen ons voorstellen dat je een zakelijk nummer wel voor iMessage wil gebruiken maar niet voor FaceTime.

iMessage lijn kiezen op iPhone XR met dualsim.

Voor WhatsApp geldt helaas grotendeels hetzelfde. Je kan één van beide nummers in WhatsApp registreren, maar het is niet mogelijk om te wisselen tussen twee nummers zonder dat je de app eerst helemaal verwijdert en daarna weer opnieuw downloadt en installeert met het andere nummer. Als je de twee nummers voor WhatsApp gebruikt, heb je daar op dit toestel dus niets aan.

Op Android is dat beter geregeld. Bij sommige toestellen is het mogelijk om apps te klonen en daarvoor twee simkaarten te gebruiken. Op de iPhone ontbreekt een dergelijke functie en dat is onhandig voor apps die afhankelijk zijn van de simkaart. Als alternatief zou je het ene nummer voor iMessage of Telegram en het andere nummer voor WhatsApp kunnen gebruiken, maar ideaal is dat niet.

8

iPhone met fysieke dualsim

iPhone met fysieke dualsim

Vanaf €979,95

• Twee nummers in één toestel gebruiken
  • Bellen en wisselen tussen nummers werkt probleemloos
  • Per contact een uitgaande lijn kiezen
  • Veel opties voor instellingen voor beide simkaarten

• WhatsApp, iMessage en andere berichtendiensten maar met één nummer te gebruiken
  • Niet officieel in Nederland verkrijgbaar
  • Duurder vanwege import

Conclusie iPhone dualsim met twee fysieke simkaarten

Als je het zat bent dat je voor twee telefoonnummers ook altijd twee iPhones met je mee moet nemen, dan is de optie voor een fysieke simkaart erg handig. Het kan zeker de moeite waard zijn om dit Aziatische toestel over te laten vliegen. We merkten dat het gebruik voor telefoneren en mobiele data probleemloos gaat en we vonden het wisselen tussen nummers erg handig, helemaal omdat je voor specifieke contacten kan instellen om altijd vanaf bijvoorbeeld het zakelijke nummer te bellen. Ook als je een apart simkaartje voor data en belminuten wil gebruiken, komt dualsim goed van pas.

Voor het versturen van berichten zit dat iets anders in elkaar. Doordat je maar één nummer voor iMessage en WhatsApp kan gebruiken, blijft het andere nummer onbenut. Als je voor het gebruik van beide nummers erg afhankelijk bent van het versturen van berichten, dan vinden we de dualsim-optie daar op dit moment nog niet geschikt voor. Wie weet dat Apple dit in de toekomst nog verder uit gaat breiden met een software-update, maar voor nu zijn de mogelijkheden voor chatapps beperkt.

Dualsim op de iPhone gebruiken: zo doe je dat

Recente iPhones beschikken over een dualsim-functie. Naast het normale simkaartslot zit er ook een eSIM in, waarmee je een tweede nummer kunt toevoegen. In deze tip leggen we je uit hoe je de eSIM dualsim instelt en gebruikt.

Actuele iPhone XR deals