Bellen via Wi-Fi via Vodafone NL Wi-Fi.

Bellen via Wi-Fi: alles wat je moet weten

Bellen via Wi-Fi is een functie op de iPhone waardoor je via je eigen Wi-Fi verbinding contact maakt met het netwerk van je provider. Zo kun je ook bellen als je bijvoorbeeld slecht bereik hebt. Bij welke providers werkt het en wat heb je nodig? Je leest het hier.

Bellen via Wi-Fi (ook wel Wi-Fi Calling genoemd) is een functie in iOS die je laat bellen via je eigen Wi-Fi-netwerk, terwijl de verbinding loopt via je eigen provider. Wi-Fi-bellen zorgt ervoor dat je ook gewone telefoongesprekken kunt voeren op plekken waar slecht mobiel bereik is. Wat heb je nodig voor Bellen via Wi-Fi en bij welke providers werkt het? Je leest er alles over in deze gids.

Bellen via Wi-Fi: telefoongesprekken via een internetverbinding

Bij een normaal telefoongesprek bel je via de verbinding van je mobiele provider. Je iPhone maakt daarbij verbinding met de zendmasten die in Nederland verspreid staan. De spreiding van de zendmasten bepaalt ook het bereik. In hele afgelegen gebieden kan het zijn dat het bereik een stuk minder is, terwijl ook bij juist hele drukke gebieden de verbinding niet optimaal kan zijn. Bellen via Wi-Fi lost het probleem van een slecht bereik op. Doordat je iPhone via een Wi-Fi-verbinding contact legt met je provider, kun je ook in geval van slecht bereik gewoon een normaal telefoongesprek voeren.

Bellen via Wi-Fi via Vodafone NL Wi-Fi.

Bellen via Wi-Fi is echter niet onbeperkt. Het Wi-Fi-netwerk wordt alleen gebruikt om de verbinding tussen jouw toestel en het netwerk van de provider te leggen. Je belminuten verschijnen dan ook gewoon op de rekening van je provider, dus je betaalt er hetzelfde voor als bij een normaal telefoongesprek. Heb je bijvoorbeeld een abonnement met honderd belminuten, dan gelden deze ook gewoon bij het gebruik van Bellen via Wi-Fi.

Bellen via Wi-Fi via Vodafone.

Bellen via Wi-Fi: dit heb je nodig

Bellen via Wi-Fi is op de iPhone beschikbaar sinds iOS 8. Echter was de functie een lange tijd niet beschikbaar in Nederland, omdat Nederlandse providers dit nog niet ondersteunden. Sinds december 2016 is dit in Nederland wel mogelijk. Je hebt daar het volgende voor nodig:

Bellen via Wi-Fi moet geactiveerd worden door de desbetreffende provider. In Nederland is Bellen via Wi-Fi beschikbaar bij de volgende provider(s):

  • Vodafone (particulier en klein zakelijke abonnementen): Aanbiederinstellingen-versie vf nl 27.1 of nieuwer (op te halen via Instellingen > Algemeen > Info)
  • Tele2 (uitrol gestart in februari 2018)

In België is Bellen via Wi-Fi beschikbaar bij de volgende provider(s):

  • Telenet: Vanaf iOS 10.3 en de nieuwste aanbieder versie (op te halen via Instellingen > Algemeen > Info)
  • Orange: Vanaf iOS 11.4 (meer info hier).

Bellen via Wi-Fi inschakelen

Om Bellen via Wi-Fi in te schakelen, doe je het volgende:

  1. Controleer of je voldoet aan bovenstaande criteria. Controleer ook de het versienummer van de aanbieder via Instellingen > Algemeen > Info. Als er een nieuwere versie beschikbaar is, verschijnt er automatisch een melding in beeld.
  2. Ga naar Instellingen > Telefoon. Je ziet hier een kopje genaamd Bellen via Wi-Fi.
  3. Schakel de functie in.
  4. Controleer of Bellen via Wi-Fi correct ingeschakeld is door de Vliegtuigmodus aan te zetten en daarna Wi-Fi in te schakelen. Als het goed is verschijnt er nu een aparte providernaam in beeld. In het geval van Vodafone is dat Vodafone NL Wi-Fi.

Bellen via Wi-Fi bij Vodafone.

Bellen via Wi-Fi werkt ook samen met iCloud. Hierdoor kun je ook vanaf een iPad, iPod touch of Mac een telefoongesprek voeren, zelfs als je iPhone niet in de buurt is. In Nederland wordt deze functie niet ondersteund.

Voordelen en nadelen van Bellen via Wi-Fi

Bellen via Wi-Fi heeft meerdere voordelen. Behalve dat je een gewoon telefoongesprek kunt voeren op plekken waar het bereik tekort schiet, is de kwaliteit ook een stuk beter. Bij Vodafone wordt bij Bellen via Wi-Fi gebruikgemaakt van HD-voice. Hierdoor wordt de verbinding niet alleen veel sneller tot stand gebracht, maar is de geluidskwaliteit ook aanzienlijk beter. Stemmen klinken helderder en vallen minder vaak weg. Om HD-voice te gebruiken, moeten beide gesprekspartners klant zijn bij dezelfde provider en gebruikmaken van Bellen via Wi-Fi.

Een nadeel is wel dat Bellen via Wi-Fi mogelijk geen ondersteuning biedt voor alarmnummers. Dit verschilt per provider en wordt aangegeven bij Instellingen > Telefoon > Bellen via Wi-Fi. In het geval van Vodafone wordt het bellen van alarmnummers niet ondersteund. Ook werkt het standaard niet vanuit het buitenland, tenzij je gebruikmaakt van een VPN-verbinding en je je locatie dan virtueel op Nederland zet.

Problemen met Bellen via Wi-Fi

Heb je een probleem met het inschakelen van Bellen via Wi-Fi, voer dan de volgende stappen uit:

  1. Controleer of Bellen via Wi-Fi ingeschakeld is via Instellingen > Telefoon.
  2. Start je iPhone opnieuw op.
  3. Probeer verbinding te maken met een ander Wi-Fi netwerk, want Bellen via Wi-Fi werkt mogelijk niet met elk Wi-Fi-netwerk.
  4. Schakel Bellen via Wi-Fi opnieuw uit en in.
  5. Je kunt ook proberen je netwerkinstellingen te herstellen. Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Let wel op dat je met alle Wi-Fi-netwerken opnieuw verbinding moet maken en dus ook de wachtwoorden in moet voeren.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt juni 2018
Categorie Diensten
Onderwerpen bellen, wi-fi