Apple Watch kayakken

Dit zijn de 9 beste gezondheidsfuncties in iOS 11 en watchOS 4

In iOS 11 en watchOS 4 zitten talloze verbeteringen voor je gezondheid. In dit artikel zetten we de 9 beste vernieuwingen voor je op een rijtje.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Bij gezondheid en sport denk je misschien meteen aan de Apple Watch, maar ook in iOS 11 zitten nieuwe gezondheidsfuncties. Een deel daarvan werkt samen met de Apple Watch, die met watchOS 4 ook de nodige verbeteringen krijgt. Hieronder hebben we de 9 beste gezondheidsfuncties op een rijtje gezet.

watchOS als fitnesstracker

#1 Gezondheidsdata synchroniseren met iCloud
Apple synchroniseert in iOS 11 meer data met iCloud. Dat geldt bijvoorbeeld voor je iMessage-berichten, maar ook voor apps die gebruik maken van HealthKit. Alle data wordt bewaard in iCloud. Voorheen moest je een versleutelde backup in iTunes maken als je je gezondheidsgegevens en workout-data wilde backuppen of overzetten naar een nieuw device. In iOS 11 vind je in Instellingen > Apple ID > iCloud de mogelijkheid om de synchronisatie in te schakelen. Zet je de schakelaar aan, dan zal Gezondheids-data automatisch worden gesynchroniseerd met al je apparaten die op hetzelfde Apple ID zijn aangemeld. Zet je de schakelaar uit, dan wordt de data niet op iCloud bewaard, maar alleen lokaal op je iPhone.

iCloud Gezondheid-app
Je zou denken dat het er al jaren in zit, maar toch niet: links iOS 10, rechts iOS 11 met de vernieuwde iCloud sync-opties.

#2 Nieuwe workouts: HIIT, Tai Chi, cardio en handfietsen
Handfietsen, echt? Deze activiteit is misschien wat bekender onder de naam ligfietsen. Apple voegt deze sport in de Workout-app toe, samen met Tai Chi en gemengde cardio. Dat laatste is handig als je wisselende oefeningen aan het doen bent op de loopband, elliptische trainer en andere apparaten. Ontwikkelaars kunnen deze activiteiten voortaan wegschrijven naar HealthKit. Je vindt ze ook terug in watchOS 4 na het uitvoeren van een ‘Andere activiteit’.

watchOS 4 nieuwe sportactiviteiten

In het lijstje met standaardsporten komt er ook een nieuwe bij, namelijk High Intensity Interval Training (HIIT). In het Nederlands heet het ‘Intensieve intervaltraining’.

#3 Tailleomtrek en VO2 Max
Als het om gezondheid en overgewicht gaat is je tailleomtrek een betere meting dan je gewicht of BMI. In iOS 11 is dit terug te vinden als ‘Omtrek middel’. En als je wilt weten hoe fit iemand is, kun je het beste naar de VO2 Max kijken. Sommige sporthorloges claimen je VO2 Max vrij nauwkeurig te kunnen meten, al kun je de meting beter door een sportmedisch lab laten doen. Met de Apple Watch zul je beide waarden in ieder geval niet kunnen meten, dus je zult het handmatig in de Gezondheid-app van iOS 11 moeten invoeren. In de beta van watchOS 4 is de mogelijkheid om VO2 Max te schatten toegevoegd.

Gezondheid Omtrek middel en VO2 Max

#4 Makkelijk pauzeren van workouts
In de Workout-app kun je makkelijk je workouts pauzeren door de twee zijknoppen in te drukken, alsof je een screenshot maakt. Dit najaar wordt het ook mogelijk in apps van derden. Je kunt dus op elk moment op de kroon en zijknop drukken om even op adem te komen tijdens het sporten. Hiervoor is de nieuwe Workout Pause/Resume API gemaakt.

#5 Automatisch waterslot activeren
Ook nieuw voor apps van derden: de mogelijkheid om het waterslot automatisch te activeren in watchOS 4. Daardoor wordt tijdelijk het scherm geblokkeerd, zodat je niet per ongeluk iets op het scherm aanraakt. Het scherm wordt pas weer actief als je aan de digitale kroon draait om de functie uit te schakelen.

Apple Watch zwemmen, voorjaar 2017

#6 Apple Watch koppelen met fitnessapparatuur
Een van de beste nieuwe functies voor gymrats en fitgirls is dat je straks je Apple Watch kunt koppelen met de fitnessapparaten in de sportschool. Hiervoor introduceert Apple GymKit en gerenommeerde namen zoals Life Fitness, TechnoGym, Matrix, Star Trac en StairMaster doen eraan mee.

GymKit Apple Watch in sportscholen

Je kunt draadloos je fitnessdata uitwisselen tussen cardiomachines, bijvoorbeeld een loopband. De loopband geeft nauwkeurige informatie over de afgelegde afstand door, terwijl de Apple Watch omgekeerd data doorgeeft over de verbrande calorieën. Zo helpen ze elkaar aan ontbrekende informatie. Het koppelen werkt supereenvoudig door het aantikken met NFC.

#7 Workout-routes
Voorheen was het alleen maar aanwezig in de Activiteit-app van Apple zelf, in iOS 11 komt het ook beschikbaar in apps van derden. Ontwikkelaars kunnen Apple’s routes van de Apple Watch uitlezen, zodat je een kaartje te zien krijgt van de afgelegde route. Hiervoor moet je uiteraard wel eerst toestemming geven. Je krijgt hetzelfde kaartje te zien dat Apple ook in de eigen app vertoont. Het werkt voor hardlopen, zwemmen, fietsen en andere activiteiten.

Workout-routes

#8 Verbeteringen voor zwemmen
Over zwemmen gesproken: ook daarin zullen verbeteringen worden doorgevoerd. De Apple Watch herkent automatisch of je aan het zwemmen bent en maakt onderscheid tussen segmenten en een complete zwemsessie, ongeacht of je hebt gepauzeerd.

#9 Diabetes
In watchOS 4 komt ondersteuning voor CoreBluetooth, waardoor je verbinding kunt maken met accessoires voor het meten van glucose en het toedienen van insuline. Apple heeft dus niet een eigen accessoire voor diabetes ontwikkeld. Wel lieten ze tijdens WWDC zien hoe je met een Dexcom-apparaatje en de Apple Watch beter je glucosespiegel in de gaten kunt houden.

Dexcom Diabetes

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 juli 2017, 13:41
Categorieën Diensten, iOS
Onderwerpen apple watch, gezondheid, ios 11

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.