Apple Watch 4 jaar

Apple Watch na 4 jaar: nuttig en nog lang niet uitontwikkeld

Het is vier jaar geleden dat de Apple Watch verscheen. Vanaf dag één heb ik Apple's horloge gedragen en heb sindsdien geen betere alternatieven langs zien komen. Dit is voor mij de eerste wearable die ik ben blijven dragen en die niet in de kast is terechtgekomen. En het mooie is: er komt nog genoeg spannends aan.

Over een paar weken is het WWDC 2019 en krijgen we te horen welke nieuwe functies Apple heeft bedacht voor de vier belangrijkste platformen. Hoewel de iPhone altijd veel aandacht krijgt kijk ik altijd veel meer uit naar de vernieuwingen die voor de Apple Watch gaat komen. Dat apparaat is veel korter op de markt en terwijl de iPhone inmiddels wel op heel veel punten is uitontwikkeld (hoe jammer we dat ook vinden), is dat bij de Apple Watch nog lang niet het geval. Het kan nog alle kanten op.

Apple Watch als mode-accessoire
Dat het nog alle kanten op kan, te merken aan de manier waarop Apple het horloge heeft gepromoot. Aanvankelijk lag de nadruk sterk op mode. Bij de aankondiging werden modetijdschriften ingevlogen om verslag te doen en we zagen foto’s van Karl Lagerfeld en Beyoncé met exclusieve uitvoeringen van de Apple Watch. Om te onderstrepen dat het hier om pure luxe ging, kostte de vergulde Apple Watch Edition meer dan tienduizend euro. Apple haalde Paul Deneve, voormalig topman van Yves Saint Laurent, en nog een aantal andere sleutelfiguren van modemerken in huis. Angela Ahrendts, CEO van Burberry, was al eerder aangesteld om van Apple een luxemerk te maken. De verkoop in exclusieve boetieks zoals Colette in Parijs moesten ons het gevoel geven dat dit niet zomaar een techproduct was, maar een fashion statement.

apple-watch-edition-beyonce

Die periode is voorbij. Ahrendts, Deneve en andere modemensen zijn vertrokken bij Apple en de enige link die de Apple Watch nog met luxemerken heeft, is de samenwerking met Hermès. Ondertussen zijn er bij andere bedrijven wel meer samenwerkingen tussen tech en modemerken ontstaan. Zo brengen Armani, Louis Vuitton en Michael Kors (meestal via Fossil) hun eigen smartwatches uit, is Ralph Lauren bezig met ‘connected’ kleding en zoeken Samsung en Google toenadering tot merken als Tag Heuer.

Meer nadruk op sport en gezondheid
De nadruk bij Apple ligt sindsdien veel meer op sport en gezondheid, een insteek die veel ‘inclusiever’ is. Dat past goed bij Apple. In de modewereld draait het vooral om schoonheid en exclusiviteit. Niet elke Apple-fan hult zich in designerkleding en heeft het lichaam van een supermodel, maar met sport en gezondheid heeft bijna iedereen wel iets. Ongeacht of je nu fanatiek sport, last van overgewicht hebt, meer aan beweging wilt doen, of te kampen hebt met een chronische ziekte. Er zitten inmiddels zoveel functies in en er zijn zoveel apps verkrijgbaar, dat je de Apple Watch helemaal naar je eigen wens kunt inrichten en aanpassen. Ook qua uiterlijk: je kunt eindeloos variëren met bandjes.

Het wordt elk jaar beter
Mensen die al vanaf het begin een Apple Watch hebben, zullen gemerkt hebben dat het elk jaar steeds beter wordt. De eerste Apple Watch uit 2015 was niet veel meer dan een veredelde notificatiemachine. De apps waren te traag en er was niet veel aanbod. Met watchOS 5 en vooral sinds de Apple Watch Series 4 is dat voorgoed opgelost. De 64-bit processor (S4) die erin zit is twee keer sneller dan het vorige model en vormt niet meer de bottleneck. Gebruik van apps is sindsdien veel prettiger geworden, ook dankzij het grotere scherm.

En dat kan straks alleen nog maar beter worden als je onze watchOS 6 vooruitblik bekijkt. Er zijn geruchten dat er een eigen App Store voor de Apple Watch komt, waardoor de installatieroute via de iPhone niet meer nodig is. Nu moet je bij sommige apps (zoals de onlangs besproken app Lens) nog een iPhone-app installeren die op zichzelf geen eigen functionaliteit heeft.

Er komen ook steeds meer gezondheidsfuncties bij, die je waarschuwen als er iets mis is. Er zijn al talloze verhalen geweest van mensen die dankzij de Apple Watch medische hulp hebben ingeroepen – iets wat in sommige gevallen zelfs levens heeft gered. Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut van de Apple Watch en dat is te merken aan Apple’s verkoopcijfers. De omzet uit wearables groeit jaarlijks met meer dan 50 procent en Apple is marktleider op het gebied van smartwatches.

Niet voor iedereen
Toch is nog niet iedereen overtuigd. Een collega van een buitenlandse Apple-site vertelde me onlangs dat hij het heeft geprobeerd, maar nog steeds geen nut ziet om een Apple Watch te dragen. Hij gaf meteen toe dat hij, ook in zijn eigen kennissenkring, een uitzondering is. Veel mensen in zijn omgeving die ooit een Apple Watch gekocht hebben, gebruiken ‘m nog steeds en zijn er enthousiast over. Dat geldt ook voor de meeste mensen in mijn omgeving. Een Apple Watch blijf je dragen.

De Apple Watch is vooral nuttig
Voor mij draait de Apple Watch vooral om nuttige toepassingen: het feit dat ik gewoon kan afrekenen in een winkel (met Apple Pay via de bunq-route), ook als ik mijn portemonnee thuis heb laten liggen. Of het feit dat ik een actievere levensstijl heb gekregen, sinds ik dagelijks probeer om de activiteitsringen te sluiten. Dat ik veel minder op mijn iPhone hoef te kijken, omdat ik taken als het wissen van een binnenkomend mailtje meteen op mijn Apple Watch kan afhandelen. Even iets aan je partner vragen die verderop bezig is, zonder dat je naar elkaar schreeuwt? Daar gebruiken we Walkie-Talkie voor. Iets aan Siri vragen? Doe ik het liefst met de Apple Watch.

Allemaal redenen waarom ik niet meer zonder zou willen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 6 mei 2019, 18:30
Categorie Achtergrond
Onderwerpen apple watch, jubileum

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.