Instagram’s nieuwe tijdlijn nu live, de beste foto’s staan bovenaan

Instagram heeft de nieuwe volgorde voor berichten ingevoerd. Ze staan niet meer gesorteerd op tijd, maar de beste foto's en video's van je favoriete vrienden staan voortaan bovenaan.

Als je later vandaag naar je Instagram-tijdlijn kijkt, zul je meteen merken dat er iets is veranderd. Instagram heeft de nieuwe tijdlijn geactiveerd, zodat voortaan de beste berichten bovenaan staan. Het werkt met een geheim algoritme, waardoor dat de berichten niet meer in de gebruikelijke chronologische volorde staan.


Instagram-tijdlijn

Nieuwe volgorde Instagram-berichten

De nieuwe volgorde was al eerder aangekondigd, namelijk in maart. Toen liet Instagram weten dat ze zouden kiezen voor een volgorde waarbij je het meest geïnteresseerd zou zijn. Daarbij wordt ook gekeken naar de mate van interactie die je met de betreffende persoon hebt en het tijdsaspect. Het lijkt in veel opzichten op het algoritme dat Facebook al gebruikt voor de nieuwsfeed. De berichten die mensen willen zien zijn niet altijd de nieuwste, maar de meest interessante: foto’s van mensen die je leuk vindt en die voor jou belangrijk zijn. Zeker als je niet 24 uur per dag in Instagram zit te kijken, wil je niet tientallen berichten terugbladeren om de foto’s van je meest nabije vrienden te zien.

Bekijk ook

Instagram start met nieuwe tijdlijn, artiesten doen oproep #TurnMeOn

Instagram is begonnen met de nieuwe tijdlijn en dat heeft bij heel wat Instagrammers geleid tot een oproep om notificaties in te schakelen.

Volgens Instagram missen mensen nu gemiddeld 70% van de berichten in hun feed. Bovendien hebben ze te maken met steeds meer gebruikers – tegenwoordig meer dan 400 miljoen. Instagram-gebruikers krijgen daardoor steeds meer vrienden, die steeds meer foto’s en video’s posten. Er lijken dus vooral voordelen aan te zitten, maar het leidde bij fanatieke Instagrammers toch toch protesten. Zij waren bang dat hun berichten niet meer in beeld kwamen en smeekten hun fans om notificaties aan te zetten.

Meer ruimte voor ads
De nieuwe tijdlijn is ook gunstig voor Instagram: hoe interessanter mensen de berichtenstroom vinden, hoe vaker ze terugkomen en hoe langer ze blijven hangen. Instagram stelde eerder deze week tools beschikbaar voor bedrijven die op Instagram willen adverteren. De bedrijven kunnen met ‘Insights’ bijvoorbeeld zien hoe hun publiek is opgebouwd, waar ze wonen, welke berichten het goed doen enzovoort. Bij goedlopende berichten kan een bedrijf het omzetten in een advertentie, net als op Facebook. De zakelijke tools komen eerst beschikbaar in de VS, Australië en Nieuw-Zeeland; de rest van de wereld kan ze pas eind dit jaar gebruiken.

Informatie

Laatst bijgewerkt
3 juni 2016 om 20:05
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.