Samenwerking Xiaomi en IKEA
Xiaomi kennen de meeste mensen als fabrikant van Android-smartphones. Maar het Chinese bedrijf doet meer: het plan is om ‘s werelds grootste aanbieder van IoT-producten te worden. Volgens eigen cijfers heeft Xiaomi in het derde kwartaal van 2018 meer dan 132 miljoen connected producten verkocht. Onder de merknaam Mijia zijn er al meerdere smart home-proudcten verschenen zoals schakelaars, lampen, camera’s en alarmsystemen. Daarnaast is er de Aquara-serie voor smart home-producten, die geschikt zijn voor HomeKit. De aankondiging werd gedaan door IKEA-topvrouw Anna Pawlak-Kuliga op MIDC 2018 AIoT, de ontwikkelaarsconferentie van Xiaomi.
De Mijia-producten zijn aan te sturen via de spraakassistent Xiao-AI en via de app. IKEA beschikt niet over een eigen IoT-platform, maar maakt onder de naam Tradfri wel een aantal smart home-producten, waarvan sommige met HomeKit, Alexa en Google Assistent samenwerken. Vanaf december wordt daar Xiaomi aan toegevoegd. Eerder kondigde IKEA al een samenwerking met de speakerfabrikant Sonos aan. Het plan is om Wi-Fi-speakers te maken onder de naam Symfonisk.
@Xiaomi and @IKEA announced a strategic partnership today.
Going forward, IKEA's line of smart lighting products will be connected to Xiaomi's IoT platform, starting in December.#Xiaomi pic.twitter.com/IyVzLx99xe
— Donovan Sung (@donovansung) November 28, 2018
Momenteel zijn de producten van Xiaomi nog niet zo eenvoudig verkrijgbaar, maar in 2019 is de Chinese fabrikant van plan om de Europese markt te veroveren. Het plan is om de komende drie jaar 2.000 winkels te openen, waarvan de helft buiten China. Het businessmodel is de verkoop van high-end apparaten voor een relatief lage prijs. Dit gebeurt voornamelijk via online shops.
Dit is niet het bureau van Jony Ive, maar een bureaulampje van Xiaomi.
Om niet te veel van smartphones afhankelijk te zijn maakt Xiaomi ook allerlei andere apparaten zoals goedkope fitnessarmbanden, led-bureaulampen, koptelefoons, luchtreinigers, robotstofzuigers, elektrische tandenborstels en nog veel meer. Die producten lijken vaak wel sterk op bestaande producten van westerse merken. Zo heeft Xiaomi een tablet die op de iPad lijkt, een tv-box die aan de Apple TV doet denken en laptops die geïnspireerd zijn op de MacBook. Vanuit China zijn er meer bedrijven die zo’n aanpak hebben gekozen, zoals nieuwkomers Oppo en Vivo en de al wat langer bestaande merken Huawei, Lenovo en ZTE.