Gemiddelde iOS-app is in halfjaar 16 procent groter geworden

De gemiddelde iOS-app is 16 procent gegroeid, games zelfs 42 procent. Het blijkt uit onderzoek van ABI Research en zou te maken hebben met retinaschermen, meer cloud-opslag en een grotere downloadlimiet.

app store appsDe gemiddelde grootte van een app is het afgelopen halfjaar met 16% toegenomen. Dat zegt onderzoeken- en marketingbureau ABI Research. De gemiddelde iOS-app was in september 23 megabyte groot. De onderzoekers denken dat de groei van apps te maken heeft met een aantal factoren. Ze noemen het beschikbaar komen van de nieuwe iPad met retinascherm in maart als belangrijke aanjager (het grotere scherm van de iPhone 5 had in september nog nauwelijks impact). Een andere factor is het feit dat over-the-air downloads vanuit de App Store nu 50 MB mogen zijn, terwijl het voorheen 20 MB was. Het betekent wel dat je steeds minder apps kunt installeren, waardoor je bij een 16 GB iPhone of iPad sneller tegen de grenzen aanloopt en kritischer wordt welke apps je op je iDevice laat staan.

De groter wordende apps kunnen ook als effect hebben dat mensen sneller naar cloudopslag gaan uitwijken. Je hoeft niet meer alle muziek op je iPhone te hebben, maar kunt het ook kwijt bij iTunes in de cloud. Speelt Apple er ook op in? Eigenlijk niet: de iPhone en iPad al een paar jaar in een capaciteit van 16GB tot 64GB aan te schaffen. Maar bij de iPod touch zagen we wel een verschuiving: die is niet langer in de betaalbare 16GB-variant verkrijgbaar, maar begint pas met een opslagcapaciteit van 32GB. Daar hangt dan ook meteen een wat forser prijskaartje aan: 325 euro.

De gemiddelde game groeide trouwens het afgelopen halfjaar nog sneller: in zes maanden tijd groeide de gemiddelde game naar 60 MB en dat is een toename van 42%.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 17 oktober 2012, 9:47
Categorie Achtergrond
Onderwerpen app store, scherm

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.