Jony Ive en Tim Cook

Nieuw boek ‘After Steve’ vertelt waarom Jony Ive vertrok

Interessant leesvoer voor de zomer? Het boek 'After Steve' belooft behoorlijk wat onthullingen te doen, aan de hand van gesprekken met (voormalig) medewerkers.

Update 2 mei 2022: Het boek over Jony Ive ligt vanaf deze week in de winkel. De eerste reviews van het boek zijn lovend over de hoeveelheid tijd die Tripp Mickle, technologieverslaggever van The Wall Street Journal en The New York Times, erin heeft gestoken. Hij sprak meer dan 200 voormalige en huidige medewerkers en andere betrokkenen. Bij de New York Times is een fragment te lezen.

Vanaf 3 mei kun je het boek halen bij de boekhandel of online bestellen, bijvoorbeeld bij Bol.com. Sommige edities worden pas vanaf 12 mei geleverd, maar pre-order is al wel mogelijk. Ook zijn er twee covers: die met Jony Ive en Tim Cook van het origineel en een uitgave met een silhouet van Steve Jobs.

Inmiddels is ook meer over de inhoud bekend. Zo blijken de meeste anekdotes in het boek te gaan over Jony Ive en de Apple Watch. Ive wilde het als mode-accessoire neerzetten en wilde daarom een soort modeshow organiseren in een witte tent, die $25 miljoen moest gaan kosten. Het marketingteam van Apple vroeg zich af of dat wel de moeite was en betwijfelde ook of de focus op mode wel zo verstandig was. Ze wilden liever een traditionele productintroductie die gericht was op de functies van het horloge. Later zou blijken dat het marketingteam gelijk had.


Tim Cook koos de kant van Ive en de Apple Watch kreeg aanvankelijk een mode-insteek, maar voor Ive was dit het omslagpunt om aan zijn vertrek te denken. Hij voelde zich niet meer gesteund binnen Apple. Later werd de Apple Watch meer een fitness-accessoire voor een breed sportief publiek. Ive vond dat Apple te veel werd geleid door operationele managers die nadruk legden op de bedrijfsvoering en op diensten, in plaats van op hardware. Vandaag dat hij vertrok en zijn eigen ontwerpfirma oprichtte, Lovefrom.

Maar er staat veel meer in het boek, onder andere over de vroege tijd bij Apple en de relatie tussen Steve Jobs en Jony Ive. Jarenlang had Ive een designteam van twintig mensen, maar dat groeide in latere jaren naar honderden mensen die hij allemaal moest aansturen. Vandaar dat Ive op een gegeven moment een nieuwe rol kreeg als Chief Design Officer, zodat hij de dagelijkse leiding aan anderen kon overlaten. Maar dat betekende ook dat Ive minder betrokken was bij de gang van zaken en soms wekenlang niet op de hoogte was waar de teams aan werkten. Tijdens de ontwikkeling van de iPhone X kwam Ive drie uur te laat op een vergadering zonder uiteindelijk knopen door te hakken.

Ive maakte nog wel het kantoorpark Apple Park af, maar was er toen klaar mee.

Hieronder lees je ons oorspronkelijke artikel van 1 februari 2022, toen de pre-order van start ging.

After Steve

Als je de critici mag geloven heeft Steve Jobs zich inmiddels duizenden keren in zijn graf omgedraaid. Toch gaat het beter dan ooit met Apple: het bedrijf geeft de toon aan in de techwereld en het geld stroomt binnen. Toch ontbreekt er volgens auteur Tripp Mickle iets. In 512 pagina’s legt Mickle uit wat er loos is en de ondertitel van het boek zegt daarbij genoeg: ‘How Apple Became a Trillion-Dollar Company and Lost Its Soul’. Apple heeft geen ziel meer.

Het belooft een echte pageturner te worden en verschijnt op 3 mei. Je kunt nu al een pre-order plaatsen als je vooraan in de rij wilt staan. Tripp Mickle werkt bij de Wall Street Journal en volgt Apple al meerdere jaren. Hij sprak met meer dan 200 voormalige en huidige Apple-medewerkers en sleutelfiguren uit de historie van Apple. Mickle belooft “het dramatische, nooit vertelde verhaal” uit de doeken te doen van Apple na het overlijden van Steve Jobs. Hij werd opgevolgd door zijn twee top-luitenanten: designer Jony Ive en operationeel manager Tim Cook. En terwijl Ive steeds meer uit beeld verdween, kwam Cook steeds meer op de voorgrond te staan, met als gevolg dat Apple een zielloos bedrijf is geworden. Hoe kon dit gebeuren.

After SteveSteve Jobs noemde Jony Ive zijn spirituele partner bij Apple. Na het overlijden worstelde Ive met zijn verdriet en zou hij zich op zijn werk hebben gestort. Hij ging bezig met het ontwerpen van de Apple Watch en het Apple-hoofdkwartier, om vervolgens zijn motivatie te verliezen. Apple houdt zich meer bezig met marges dan met inspiratie en innovatie. Dat heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Maar is het er ook leuker op geworden?

Na het lezen van de achterflap van het boek is al duidelijk wat het antwoord hierop is. Maar wie het toch nog zelf allemaal wil lezen: een pre-order plaatsen kan hier.

Er zijn al heel wat boeken over Apple verschenen en er zijn zelfs meerdere Steve Jobs-films. Deze gooit het weer over een andere boeg. Ben je meer fan van de huidige CEO, dan is er een Tim Cook-biografie die iets positiever oordeelt over de huidige staat van het bedrijf.

Bekijk ook

Boeken over Apple, Steve Jobs, Jony Ive en meer

Er verschijnen regelmatig boeken over Steve Jobs, Apple, Tim Cook, Jony Ive en andere belangrijke personen die met Apple betrokken zijn. In dit overzicht vind je een overzicht van de beste boeken en biografieën rondom Apple.

Revisiegeschiedenis:

  • 2022 - 02 mei: Het boek is nu (bijna) verkrijgbaar, daarom hebben we het artikel een update gegeven met meer informatie.

Informatie

Laatst bijgewerkt
2 mei 2022 om 11:28
Onderwerpen
,
Categorie
Apple

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.