Tim Cook biografie review

Review: Eerste biografie over Tim Cook heeft meer verrassingen nodig

Voor het eerst is er een biografie van Tim Cook verschenen. Wij lazen het boek in één ruk uit om te achterhalen of er nog nieuwe details over Tim Cook boven water komen. Maar we werden eigenlijk nauwelijks wijzer. Dat komt vooral, omdat Cook zelf niet aan het boek meewerkte en de auteur uit respect niet in Cook's privéleven wilde duiken.

Eerste biografie van Tim Cook

Toen de officiële biografie van Steve Jobs verscheen, was dat een sensatie. Iedereen wilde het boek lezen en er werden regelmatig nieuwe feitjes ontdekt. Bij deze eerste biografie van Tim Cook (€12 bij Bol.com) zal dat niet zo snel gebeuren. Niet alleen is Cook een minder tot de verbeelding sprekende figuur, maar het bleek voor auteur Leander Kahney lastig om bij personen uit Cook’s omgeving anekdotes of nieuwe details los te weken. En dat is een probleem als je een boek wilt uitbrengen over de man die momenteel de leiding over Apple heeft. Veel van wat er naar buiten is gekomen over Tim Cook weten we al uit interviews en open brieven en daar put auteur Leander Kahney dan ook veelvuldig uit.

Leander Kahney (1965) werkte voorheen voor Wired News, de online versie van het technologietijdschrift Wired. Hij heeft eerder drie boeken over Apple geschreven, namelijk ‘The Cult of Mac’, ‘Inside Steve’s Brain’ en ‘Jony Ive’. Maar hij werd vooral bekend als uitgever van Cult of Mac, een website over Apple. Daarnaast werkte hij voor MacWeek, Scientific American en The Guardian. Kahney is dan ook een veteraan op Apple-gebied, al heeft hij weinig scoops en onthullingen op zijn naam staan.

Kahney schreef eerder een biografie over Jony Ive, het genie achter Apple’s productdesign. Nu is er een boek over CEO Tim Cook, die eveneens een genie wordt genoemd, maar op een heel ander vlak. Aanvankelijk had Cook de leiding op operationeel vlak, waarbij hij de productieprocessen van Apple zo strak mogelijk regisseerde. Daarna maakte Cook na de dood van Steve Jobs van Apple een bedrijf waarbij de bomen financieel tot in de hemel groeien.

Tim Cook biografie review

Niet te vergelijken met Jobs
Cook is qua persoonlijkheid niet te vergelijken met Jobs: hij doet bijna nooit opmerkelijke uitspraken in het openbaar, is qua houding wat gereserveerd en stuurt binnen Apple meer aan op harmonie dan op conflict. Het heeft dan ook weinig zin om beide mannen te vergelijken en dit boek doet dat ook niet. In de eerste zeven hoofdstukken draait het vooral om voorgeschiedenis: hoe kon het gebeuren dat Cook als opvolger van Jobs werd aangewezen, hoe zag de jeugd van Cook eruit en bij welke bedrijven werkte hij eerder? Daarna volgen drie hoofdstukken over zaken die Cook belangrijk vindt (milieu, privacy en diversiteit), om te eindigen met een hoofdstuk over de toekomst (‘Robot Cars’) en de vraag of Cook Apple’s beste CEO tot nu toe is.

Het boek bevat heel wat interessante details, maar als je de afgelopen tien jaar het nieuws rondom Apple hebt gevolgd, heb je het meeste wel meegekregen. Bijvoorbeeld over het Apple Maps-fiasco, de San Bernardino-zaak en het feit dat Cook als eerste CEO van een groot bedrijf uit de kast kwam, omdat hij hoopte daarmee jongeren te kunnen helpen. Toch zitten er ook wel fragmenten in, die je nog niet eerder hebt gehoord en die laten zien dat Cook soms ook een strenge baas kan zijn. Zo is er een voorval geweest met productieproblemen in China. Na een halfuur vroeg Cook de verantwoordelijke medewerker: “Why are you still here?” De man nam meteen een taxi naar het vliegveld en stapte op de eerst beschikbare vlucht naar China, zonder eerst thuis schone kleren of een tandenborstel op te halen. Ook laat Kahney zien dat Apple sinds het tijdperk Cook meer aandacht heeft voor goede doelen en het milieu, twee onderwerpen waar Jobs zich niet druk over maakte.

Toch hadden we liever wat meer achtergrondinformatie over Cook zelf willen lezen. Auteur Kahney heeft er echter bewust voor gekozen om het boek niet te persoonlijk te maken. “Tijdens het doen van onderzoek voor dit boek, ben ik helemaal niet in zijn persoonlijke leven gedoken. Cook houdt zijn privéleven het liefst privé en dat respecteer ik graag.” Daardoor lees je in deze biografie vooral over gebeurtenissen die binnen Apple plaatsvonden en die weinig over Cook’s persoonlijkheid prijsgeven. Kahney kreeg de mogelijkheid om enkele hooggeplaatste medewerkers zoals Lisa Jackson (milieuzaken) en Deirdre O’Brian (retail en HR) te interviewen, maar zij bevestigen eigenlijk vooral dat Cook een prima CEO is die de zaakjes onder controle heeft. Ze brachten geen leuke (desnoods flauwe en onschuldige) anekdotes ter tafel, die het boek net iets meer karakter hadden kunnen geven. We bleven na het lezen achter met het beeld dat Cook een uitstekende opvolger van Jobs is gebleken. Maar dat wisten we eigenlijk al.

7

Tim Cook

Tim Cook

€11,99

• Duidelijke historie van Apple sinds Tim Cook CEO is
  • Waarschijnlijk de beste biografie die we de komende jaar over Tim Cook zullen lezen
  • Prettig leesbaar in het Engels

• Weinig nieuwe details
  • Auteur sprak niet met Cook zelf
  • Boek is bij vlagen iets te positief en kritiekloos

Conclusie Tim Cook biografie

De kans is klein dat er binnenkort een betere biografie over Cook verschijnt. Kahney loopt al jarenlang mee in de Apple-wereld en kan de ontwikkelingen binnen Apple goed op waarde schatten. Het is dan ook verplicht leesvoer voor iedereen die serieus met Apple bezig is en er goed geïnformeerd over wil meepraten – hetzij als hobby of beroepsmatig. Het boek biedt een goed overzicht van wat er in de periode waarin Tim Cook CEO, binnen Apple is gebeurd en vertelt dat op een duidelijke manier. Verwacht alleen niet teveel sappige nieuwe details.

Wil je een voorproefje hebben op het boek, dan vind je hier een fragment over Project Titan. Ook bij Cult of Mac, waar de auteur van het boek werkzaam is, vind je enkele fragmenten namelijk over operations, de fabrieken waar Apple-producten worden gemaakt en de samenwerking met Foxconn.

Tim Cook biografie kopen

De biografie van Tim Cook is vanaf €11,99 verkrijgbaar bij Bol.com. Je kunt het boek ook bij Amazon aanschaffen in verschillende varianten (ebook, paperback, hardcover).

Wie liever de Nederlandse vertaling wil lezen zal moeten wachten tot 4 juli en betaalt dan 20 euro.

Heb je haast, dan kun je nu al de Engelstalige editie via de Apple Book Store lezen voor 11,99 euro.

Liever iets anders lezen? We hebben een overzicht met nog meer interessante boeken over Apple, Steve Jobs, Jony Ive en meer.

Boeken over Apple, Steve Jobs, Jony Ive en meer

Er verschijnen regelmatig boeken over Steve Jobs, Apple, Tim Cook, Jony Ive en andere belangrijke personen die met Apple betrokken zijn. In dit overzicht vind je een overzicht van de beste boeken en biografieën rondom Apple.