Opinie: Algoritmes maken Apple Music leuker… of toch niet?

Volgens Apple is hun muziekdienst beter dan de concurrentie, omdat ze de muzieklijsten op Apple Music laten samenstellen door echte mensen in plaats van algoritmes het werk te laten doen. Merk je dat als luisteraar, of is het vooral een marketingding?
Nico van den Berg - · Laatst bijgewerkt:

Als Apple het over Apple Music heeft, komen ze al snel met hun stokpaardje ‘echte mensen’.’Gecureerde afspeellijsten door muziekexperts’ was ook het motto bij de introductie van Apple Music in 2015. En recent nog benadrukte Tim Cook in een gesprek over Apple Music dat hij bezorgd is dat de menselijkheid uit de muziek verdwijnt:

We worry about the humanity being drained out of music, about it becoming a bits-and-bytes kind of world instead of the art and craft.

Persoonlijke aanbevelingen

Concurrent Spotify pakt het op een hele andere manier aan. Daar wordt vooral met algoritmes gewerkt om zo op basis van je eerder gekozen muzieknummers je persoonlijke aanbevelingen voor te schotelen. Op die manier zie je bij Spotify je ‘Daily Mix’ en je ‘Discover Weekly’ voorbij komen met nummers die bijna altijd passen bij wat je al kent en vaak dus ook leuk vindt.

Het idee van muzieklijsten die door mensen zijn samengesteld, is dat je kan worden verrast door een nummer dat een algoritme niet bij jou vindt passen. Je hoort eens een keer wat anders. Maar omgekeerd kan een door mensen samengestelde lijst ook worden overschat. Zo lag Apple lange tijd onder vuur vanwege de manier waarop ze met klassieke muziek omgingen. Veel liefhebbers klaagden over de slecht samengestelde lijsten bij Apple Music en het feit dat alle klassieke muziek op één hoop wordt gegooid. Waar er voor elk subcultuur in de populaire muziek wel een apart genre is aangemaakt, lijkt klassieke muziek wel als eenheidsworst te worden behandeld. Apple bleek gevoelig voor die kritiek en sloot in 2018 een overeenkomst met het gerenommeerde klassieke muzieklabel Deutsche Grammophon. Hierdoor kan Apple nu betere afspeellijsten van klassieke muziek aanbieden.

muziek luisteren

“It’s got to be both”
Met de komst van Oliver Schusser als nieuwe baas van Apple Music lijkt het menselijke aspect nog meer ruimte te krijgen. “We vinden echt dat we de verantwoordelijkheid naar onze luisteraars hebben om mensen te laten bepalen hoe een afspeellijst eruit moet zien en wie de volgende supersterren zijn” zo zei Schusser in een interview. Maar tegelijk wil hij het werken met algoritmes niet loslaten. “It’s got to be both” aldus Schusser. Het is in elk geval een manier waarmee Apple Music zich nog meer van de andere streaming muziekdiensten wil onderscheiden. Apple Music was een tijd lang de snelst groeiende online muziekdienst in de VS, maar moest recent wat terrein prijsgeven aan Amazon Prime Music, die als snelste stijger nu Apple Music op de hielen zit.

Ook de Apple Nieuws-widget werkt zeer waarschijnlijk met echte redacteuren om de nieuwsfeed samen te stellen, zo blijkt uit een Nederlands onderzoek. Er wordt – anders dan bij Google News – vooral gekeken naar de grote nieuwsmedia, en de minder serieuze berichten laat Apple voor de News-app links liggen. Maar om te kijken welke berichten je als gebruiker wil zien, komt Apple er niet onderuit om ook algoritmes te gebruiken op basis van je surfgedrag en de stukken die je eerder las.

Niche-genres
Voor de genres waar Apple de nadruk op legt – pop en urban bij Apple Music bijvoorbeeld – kan een eigen team dat keuzes voor je maakt erg goed werken. Maar voor minder bekende genres of nieuwsartikelen kan Apple best wat meer kijken naar hoe Spotify en Google dit aanpakken. Met een combinatie van algoritmes en door mensen gemaakte lijsten gaat Apple hopelijk ook de meest kritische muziekliefhebber verrassen. De weg die Apple Music opgaat door met nieuwe playlists voor niche-genres te komen en tegelijk algoritmes niet taboe te verklaren, is in elk geval veelbelovend.

Apple Music

Apple Music is de betaalde muziekdienst van Apple. Vind het antwoord op veelgestelde vragen in onze Apple Music FAQ of neem meteen een abonnement! Apple Music biedt een catalogus van tientallen miljoenen nummers die je onbeperkt kan afspelen voor een vast bedrag per maand. Veel muziek is ook in lossless kwaliteit beschikbaar, evenals in ruimtelijke audio dankzij Dolby Atmos. Een speciale variant is Apple Music Classical, dat speciaal gericht is op klassieke muziek. Een abonnement op Apple Music is rechtstreeks af te sluiten bij Apple en is ook onderdeel van Apple One.

Apple Music

Reacties: 15 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.