CallKit met WhatsApp.

CallKit: zo werkt bellen met apps via de standaard Telefoon-app

Dankzij CallKit zien telefoongesprekken van apps op de iPhone en iPad eruit als standaard telefoonoproepen. Bij welke apps werkt CallKit en hoe wat zijn de voordelen? In deze gids lees je alles over CallKit.

CallKit met WhatsApp.
Sinds iOS 10 kunnen apps gebruikmaken van CallKit. Dankzij CallKit werken apps waarmee je kan bellen (VoIP-apps) samen met de standaard Telefoon-app. Maar wat is precies het voordeel van CallKit, met welke apps werkt het en hoe gebruik je het? In deze gids leggen we je alles uit met betrekking tot CallKit.

Wat is CallKit?

CallKit is de naam voor de tool die ontwikkelaars in hun apps kunnen gebruiken. Dankzij CallKit werken apps die hier gebruik van maken, samen met de normale Telefoon-app. CallKit is dan ook alleen te gebruiken met apps waar je mee kan bellen, zoals WhatsApp, Skype en soortgelijke sociale apps.

Het voordeel van CallKit is dat telefoongesprekken van apps die hiermee werken, eruit zien als een standaard telefoongesprek. Voorheen werd een oproep via bijvoorbeeld WhatsApp getoond met een pushbericht, maar sinds de komst van CallKit gaat een WhatsApp-oproep over zoals een gewoon telefoongesprek. Je neemt dan ook op de normale manier het gesprek op, ook vanaf het toegangsscherm.

Telegram en Facebook Messenger met CallKit.

Een ander voordeel is dat de telefoongesprekken vanuit apps ook geregistreerd staan in de normale Telefoon-app. Een oproep met WhatsApp of Telegram, vind je dan ook gewoon terug bij de Recent-knop. Je kunt ook iemand bellen via bijvoorbeeld WhatsApp of Telegram vanuit zijn of haar contactgegevens in de standaard Telefoon-app.

Welke apps werken met CallKit?

De meeste apps die ondersteuning bieden voor bellen of videogesprekken, werken samen met CallKit. Veel ontwikkelaars vermelden dit in de update-omschrijving van de apps. Onderstaande apps werken in ieder geval samen met CallKit:

  • WhatsApp
  • Telegram
  • Skype
  • Signal
  • Viber
  • Facebook Messenger

Hoe gebruik ik CallKit?

Er is geen mogelijkheid in de iOS-instellingen om het gebruik van CallKit in- of uit te schakelen. Zodra de apps bijgewerkt zijn om te werken met CallKit, wordt hier automatisch gebruik van gemaakt. Mogelijk kun je in de instellingen van een CallKit-app de optie wel aan of uit zetten. In Skype kun je via Mijn info > Instellingen de optie Geïntegreerde gesprekken uitschakelen. Ook in Signal kun je het in- en uitschakelen via Instellingen > Privacy > iOS-oproepintegratie. Apps kunnen er dus zelf voor kiezen om jou CallKit in- of uit te laten zetten.

CallKit-instelling voor Skype en Signal.

Als je vanuit de standaard Telefoon-app een gesprek wil starten met een CallKit-app, dan doe je het volgende:

  1. Open de Telefoon-app.
  2. Tik op Contacten en ga naar het desbetreffende contactenkaartje.
  3. Onder de naam staan vier icoontjes voor het versturen van een bericht, het starten van een telefoongesprek, een video-oproep en het versturen van een mail. Hou de bel-knop ingedrukt.
  4. Er verschijnt nu een lijst met apps waarmee je het desbetreffende persoon via zijn of haar telefoonnummer mee kunt bellen. Dit werkt bijvoorbeeld met apps waarin je je moet registeren met je eigen nummer, zoals WhatsApp en Telegram.
  5. Tik op één van de opties om het contactpersoon via die app te bereiken.
  6. De app wordt vervolgens als standaard ingesteld zodra je iemand via zijn of haar contactenkaartje belt met de blauwe bel-knop. Om een gewoon telefoongesprek als standaard in te stellen, herhaal je de eerste vier stappen en kies je voor mobiel.

Telefoon-app met apps die werken met CallKit.

Om CallKit te kunnen gebruiken, heb je minimaal een iPhone of iPad met iOS 10 nodig. Op welke toestellen iOS 10 beschikbaar is, lees je in ons iOS 10-dossier.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt april 2017
Categorieën Apps, Diensten
Onderwerpen bellen, callkit, voip