App Store met iMac

Record: Nieuwjaarsdag 1 januari 2017 was drukste dag in de App Store ooit

Nieuwjaarsdag 1 januari 2017 was de drukste dag in de App Store ooit, maakte Apple-topman Phil Schiller bekend. Ook werd in december 2016 weer een record geboekt.

Het gaat goed met de App Store. Apple boekte op 1 januari 2017 al meteen een nieuw record: op één dag werd maar liefst $240 miljoen aan apps verkocht, zo maakte topman Phil Schiller bekend via een persbericht. In deze onverwachte voortgangsrapportage onthulde Schiller nog meer cijfers, waaruit blijkt dat het ook in 2016 voor de wind ging in de App Store. Apple keerde maar liefst $20 miljard uit aan ontwikkelaars, een groei van 40 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

App Store met iMac

Dat er juist op 1 januari een record werd gebroken heeft wellicht te maken met goede voornemens. Mensen installeerde apps om hun gewicht of gewoontes voortaan beter bij te houden. Volgens Phil Schiller, die bij Apple verantwoordelijk is voor wereldwijde marketing, was december ook een topmaand. De inkomsten waren afkomstig van in-app aankopen, betaalde apps en abonnementen binnen apps. De belangrijkste markten voor de App Store zijn de VS, Verenigd Koninkrijk, Japan en China. In China werd zo’n 90% groei gerealiseerd ten opzichte van 2015. Waar Schiller echter niet op wilde reageren is de vraag waarom Apple de New York Times-app uit de Chinese App Store heeft weggehaald.

2,2 miljoen apps in de App Store

Er staan nu 2,2 miljoen apps in de App Store en 21.000 iMessage-apps, maakte Schiller bekend. Zoals te verwachten was Pokémon Go de meest gedownloade app van het jaar. In het lijstje van apps die het meeste opbrachten staat Pokémon Go op nummer vijf. Super Mario Run schreef ook geschiedenis, met meer dan 40 miljoen downloads binnen vier dagen na de release. Deze app is wereldwijd het meest gedownload tijdens de kerst en op nieuwjaarsdag.

Veranderingen in de App Store
Sinds Schiller de baas is over de App Store zijn er enkele veranderingen doorgevoerd. Sinds september is het voor ontwikkelaars mogelijk om abonnementen aan te bieden voor elk type app, dus niet alleen games en tijdschriften. Ook hoeven appmakers die gebruikers voor langere tijd weten vast te houden met een abonnement een lager percentage af te dragen. In plaats van 30% wordt de afdracht aan Apple verlaagd naar 15%. Apple introduceerde afgelopen september ook zoekadvertenties, die het volgens Schiller goed doen. De conversieratio ligt volgens Schiller boven de 50%.

In november 2016 boekte Apple een maandrecord, maar daarbij werden geen cijfers genoemd. In december werd het record echter alweer gebroken, zo maakt het bedrijf nu bekend. Deze keer geeft Apple wel een cijfer: het gaat om $3 miljard verkopen in één maand tijd. De meeste inkomsten zijn afkomstig van games. Wat we echter niet weten is hoe de inkomsten zijn verdeeld tussen iOS, macOS, tvOS en watchOS.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 5 januari 2017, 15:09
Categorie Apps
Onderwerpen app store, phil schiller

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.