Update-omschrijving in de App Store.

Opinie: Ontwikkelaars, stop met vage en grappig bedoelde update-omschrijvingen

Veel apps hanteren de laatste tijd vage update-omschrijvingen met algemene teksten of grappig bedoelde verhaaltjes. Dat moet beter, zodat gebruikers precies weten waar ze aan toe zijn en welke verbeteringen er zijn.

Update-omschrijving in de App Store.
Apps zijn belangrijk op elke smartphone. Zonder apps ben je tenslotte nergens. Apps worden als het goed is constant verder ontwikkeld, mede door functies in nieuwe iOS-versies. Om die vernieuwingen bij gebruikers onder de aandacht te brengen kun je de update-omschrijving in de App Store lezen. Er is echter al enige maanden een trend gaande dat update-omschrijvingen steeds vager zijn of grappig bedoelde teksten bevatten. Bij dezen een oproep aan ontwikkelaars: stop hiermee.

Update-omschrijvingen moeten helder en duidelijk zijn

Zowel als enthousiaste iOS-gebruiker als in mijn rol als iCulture-redacteur kijk ik regelmatig in de App Store naar updates van geïnstalleerde apps. Zodra ik een update klaar zie staan, ben ik benieuwd welke nieuwe functies of verbeteringen in de app doorgevoerd zijn. De update-omschrijving is de eerste plek waar je deze informatie verwacht, maar de laatste tijd word ik steeds vaker teleurgesteld.

Er zijn twee soorten irritante update-omschrijvingen die je vaak voorbij ziet komen. De meest storende vind je bij grotere bedrijven als Facebook, Twitter, PayPal en Shazam. De teksten die zij gebruiken zijn altijd vaag en algemeen. “Bedankt dat je Facebook gebruikt! Om onze app voor jou te verbeteren, maken we regelmatig updates beschikbaar in de App Store”, zo luidt de update-omschrijving van de Facebook-app keer op keer. Ook Facebook’s Messenger-app en Instagram hanteren soortgelijke teksten. Je hebt er als gebruiker helemaal niets aan.

Update-omschrijvingen van Facebook, Twitter, Instagram en meer.

De reden dat bedrijven dit doen, is omdat nieuwe functies steeds vaker langzaamaan uitgerold worden. Zo kan Facebook verschillende designs uittesten bij haar gebruikers. Dit zorgt ervoor dat je als gebruiker niet weet waar je aan toe bent, maar dit maakt het ook voor ons als iCulture lastiger om te schrijven over nieuwe functies. De ene gebruiker heeft een nieuwe functie al weken, terwijl de andere er nog weken op moet wachten. Apple biedt sinds iOS 11 de mogelijkheid om een gefaseerde uitrol voor een update te starten, zodat je als ontwikkelaar wél een specifieke update-tekst kunt aanbieden zonder dat je de update meteen voor iedereen beschikbaar stelt. Maar met de vage update-omschrijvingen die Facebook gebruikt word je daar niet veel wijzer van.

In een ideale wereld zien we nieuwe functies liever meteen voor iedereen tegelijkertijd verschijnen, met bijbehorende omschrijving van nieuwe functies.

Geen grappig bedoelde teksten meer
Een andere trend die al een tijdje aan de gang is, zijn grappig bedoelde update-teksten. Flitsmeister is hier ooit mee begonnen en zorgde daarmee voor een geinige afwisseling. Inmiddels doen de makers dat niet meer, maar noemen ze de bugfixes gewoon bij naam, terwijl het wel een vlot lekker leesbaar verhaal blijft. Andere (Nederlandse) appontwikkelaars hebben het idee van Flitsmeister overgenomen, maar slaan er te ver in door.

Een voorbeeld is bunq. Deze bank brengt sinds enige tijd wekelijks een nieuwe update uit. Op zich niet verkeerd, want zo weet je als gebruiker dat er hard gewerkt wordt aan het verbeteren van de app. De omschrijvingen van de updates zijn de laatste tijd echter om van te huilen. Het zijn vooral verhaaltjes die nergens over gaan en waar nauwelijks iets in staat, behalve dat de app ‘verder verbeterd’ is. Als gebruiker heb je niks aan deze update-teksten, waardoor het meer irritatie oplevert dan dat je er iets van opsteekt. Andere Nederlandse apps zoals Vodafone, Blendle en Bol.com schrijven soortgelijke teksten, maar melden daarin op z’n minst nog welke bugs exact opgelost zin. Ik voel me als gebruiker van de app bij dit soort teksten vaak niet serieus genomen.

Update-omschrijvingen in App Store van bunq en Bol.com.

Er zijn ook voorbeelden van apps die het wel goed aanpakken. PostNL geeft over het algemeen duidelijke omschrijvingen en ook de apps van de meeste banken zijn helder en duidelijk als het om update-teksten gaat. Ook de app van Schiphol is vaak helder in de vernieuwingen en verbeteringen. Een simpel opsomminglijstje van alle verbeteringen is het meest overzichtelijk. Dit komt wellicht wat saai over, maar je laat gebruikers daarmee wel duidelijk weten wat er nieuw is en welke veranderingen ze kunnen verwachten.

Wat mij betreft mag Apple enkele regels opstellen voor het geven van update-teksten. Apple gaat sinds begin dit jaar ook al strenger om met App Store-teksten, want ontwikkelaars mogen deze niet meer tussentijds aanpassen zonder een nieuwe app-versie in te dienen. Apple kan op zijn minst regels opstellen dat update-omschrijvingen niet een simpele kopie van alle vorige omschrijvingen mogen zijn, al kan ik me wel voorstellen dat dit voor Apple (en voor ontwikkelaars) veel extra werk oplevert. Het belangrijkste blijft echter de ervaring van de gebruiker en die schiet bij veel update-teksten nu vaak tekort.

Wat is jouw mening over dit onderwerp? Laat je reactie blijken in onderstaande poll en in de reacties.

Zie je de poll niet, dan kun je hem ook hier invullen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 10 november 2017, 15:16
Categorie Apps
Onderwerpen app store, opinie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.