Apple past App Store-richtlijnen aan voor iOS 10: abonnementen, SiriKit en iMessage

Apple heeft de richtlijnen voor ontwikkelaars voor de App Store alvast klaargemaakt voor de release van iOS 10. Zo is er meer duidelijkheid over abonnementen bij apps, het gebruik van Siri en het aanbieden van stickers in iMessage.

iOS 10 iMessage
iOS 10 staat voor de deur en deze nieuwe versie bevat een aantal grote belangrijke functies, zowel voor eindgebruikers als voor ontwikkelaars. Voor laatstgenoemde groep heeft Apple de App Store-richtlijnen aangepast, waardoor ontwikkelaars precies kunnen weten wat er wel en niet toegestaan is op het gebied van abonnementen, SiriKit en iMessage-apps. Dit zijn drie nieuwe functies van iOS 10 en dankzij de vernieuwde richtlijnen weten we wat er wel en niet toegestaan is. Gisteren bleek al dat Apple de App Store een schoonmaakbeurt geeft en verouderde apps verwijdert.


Bekijk ook

Apple ruimt App Store op

Apple haalt de bezem door de App Store. Apps die meteen crashen, verouderd zijn of te lange appnamen bevatten, zullen worden verwijderd.

Abonnementen bij apps

Afgelopen juni kondigde Apple een nieuw abonnementenmodel voor de App Store aan, nog voordat de WWDC van start ging. Dit abonnementenmodel maakt deel uit van iOS 10 en stelt ontwikkelaars in staat om één of meerdere apps aan te bieden tegen een doorlopende betaling. Abonnementen met een automatische optie tot verlenging zijn volgens de richtlijnen beschikbaar voor elke categorie in de App Store. De voorwaarde is wel dat je als ontwikkelaar een continue toevoeging moet bieden. Voorbeelden hiervan zijn nieuwe levels in een game, een multiplayer-optie, het bieden van grote updates, toegang tot een grote collectie of bijgewerkte media en cloud-support. Het is dus van belang dat een app een meerwaarde moet bieden en dat je als gebruiker waar voor je geld krijgt. Een abonnement aanbieden en vervolgens weinig extra’s bieden, is dus verboden. Abonnementen mogen ook geen betrekking hebben op het verschaffen van tastbare voorwerpen.

Bekijk ook

App Store krijgt nieuw abonnementenmodel en zoekadvertenties voor apps

Er komen grote veranderingen aan voor de App Store: een nieuw abonnementenmodel, gesponsorde zoekresultaten en een nieuwe verdeling van inkomsten.

Abonnementen mogen gelden voor een enkele app, maar mag ook voor een reeks apps van dezelfde ontwikkelaar beschikbaar zijn. In de praktijk betekent dit dus dat je een enkel abonnement afsluit, dat vervolgens geldig is op meerdere apps. Denk bijvoorbeeld aan een reeks games uit dezelfde serie. In de richtlijnen neemt Apple verder nog enkele andere logische zaken op. Gebruikers mogen bijvoorbeeld niet gedwongen worden om de app te beoordelen, moet het niet nodig zijn om allerlei extra taken uit te voeren om van het abonnement te profiteren en moet je van tevoren op de hoogte gesteld worden van alle voordelen. Ook het up- en downgraden van een abonnement moet zonder problemen verlopen.

SiriKit voor apps

Dankzij SiriKit kunnen ontwikkelaars Siri-ondersteuning toevoegen aan hun apps. Bij de lancering van iOS 10 gaat dit om een reeks apps uit verschillende categorieën, zoals WhatsApp, LinkedIn, Pinterest en meer. Volgens de richtlijnen mogen Siri-commando’s alleen gebruikt worden voor taken waarvoor de desbetreffende app bedoeld is. Een Siri-commando van een specifieke app mag bijvoorbeeld geen extra aparte app vereisen. Als voorbeeld geeft Apple een maaltijdplanner-app die geen koppeling mag leggen met een fitness-app. Siri-antwoorden mogen daarnaast geen reclame of marketingberichten bevatten.

Bekijk ook

Deze apps werken straks met Siri in iOS 10: WhatsApp, LinkedIn, Pinterest en meer

Siri krijgt met iOS 10 ondersteuning voor third-party apps en WhatsApp, LinkedIn, Pinterest en meer zijn de eerste apps die bij de lancering van iOS 10 klaar zijn voor Siri. Welke apps krijgen nog meer ondersteuning?

iMessage-apps met stickers

Tot slot heeft Apple nog enkele richtlijnen opgesteld voor iMessage-stickers. Met de komst van iOS 10 kunnen ontwikkelaars iMessage-apps met bijvoorbeeld stickers maken, maar deze moeten wel aan richtlijnen voldoen. In het algemeen gelden dezelfde regels voor stickers als voor apps, wat betekent dat deze geen illegale of aanstootgevende content mogen bevatten. Belangrijk is ook dat je als ontwikkelaar van stickers de rechten moet hebben wat betreft de inhoud van de stickers. In de praktijk betekent dit dat we niet overspoeld worden door stickers van bijvoorbeeld Disney- of Nintendo-personages. Alleen de bedrijven die rechten hebben op de inhoud, mogen dit soort stickerpakketten aanbieden.

Bekijk ook

iMessage in iOS 10 en macOS Sierra: alle vernieuwingen op een rijtje

iMessage krijgt met iOS 10 en macOS Sierra een veel vernieuwingen, zoals animaties bij het versturen van berichten, makkelijker zoeken naar afbeeldingen en nog veel meer. Hier vind je al deze vernieuwingen op een rijtje.

Het duurt nu niet lang meer voordat iOS 10 beschikbaar zal zijn voor iedere iOS-gebruiker. Volgende week woensdag 7 september onthult Apple de iPhone 7 en maken ze vermoedelijk ook de datum bekend wanneer iOS 10 beschikbaar zal zijn. Zeer waarschijnlijk is dat een week later, op woensdag 14 september 206.

Bekijk ook

Beschikbaarheid en publieke beta's iOS 10, macOS Sierra, watchOS 3 en tvOS 10

Apple kondigde tijdens de WWDC van 2016 allerlei nieuwe versies van iOS 10, macOS Sierra, watchOS 3 en tvOS 10 aan. In dit artikel een overzicht van alle beta's die zijn verschenen.

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiƫle App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.