App Store op een iPad

App Store krijgt nieuw abonnementenmodel en zoekadvertenties voor apps

Er komen grote veranderingen aan voor de App Store: een nieuw abonnementenmodel, gesponsorde zoekresultaten en een nieuwe verdeling van inkomsten.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Er komen grote veranderingen aan voor de App Store. Phil Schiller, sinds een halfjaar verantwoordelijk voor de softwarewinkels van Apple, heeft ambitieuze plannen. Zo zal de nadruk meer komen te liggen op langlopende abonnementen en zal de bekende inkomstenverdeling 70%/30% gaan verschuiven richting 85%/15%. Opmerkelijk is dat Apple alle aankondigingen al uit de doeken doet voordat de WWDC is begonnen. Waarschijnlijk omdat ze zo meer tijd hebben voor (nog grotere) aankondigingen.

App Store op een iPad

Grote veranderingen voor App Store

Schiller sprak met enkele verslaggevers over de plannen die nog dit jaar in de App Store worden doorgevoerd. Hij wil daarbij op drie terreinen verbeteringen doorvoeren: versnellen van het reviewproces voor apps, invoeren van nieuwe abonmementen en zorgen dat gebruikers makkelijker apps kunnen ontdekken. Bij dat laatste worden advertenties in zoekopdrachten een nieuwe peiler.

1. App-reviews: snellere goedkeuring

Ontwikkelaars hebben al sinds het begin van de App Store klachten over het langdurige reviewproces. Het reviewproces moet ervoor zorgen dat er geen rotzooi in de App Store terechtkomt, zoals aanstootgevend materiaal. In het verleden duurde dit proces wel eens vijf dagen of langer. De afgelopen maand is die periode verkort en is nu zelfs nog maar één dag. Schiller heeft met z’n team gekeken waarom het proces zo lang duurde en heeft er wat aan gedaan. Apple is niet van plan om net als Google het reviewproces te schrappen, maar het proces wordt wel versneld: 50% van de apps is binnen 24 uur goedgekeurd en 90% binnen 48 uur.

2. Nieuw abonnementenmodel

Voorheen waren er beperkingen voor het aanbieden van abonnementen in apps. Kort gezegd: magazine- en kranten-apps hadden de meeste vrijheid om langlopende abonnementen aan te bieden. Andere apps waren veelal verplicht om eenmalige in-app aankopen aan te bieden.

Dat gaat veranderen: er komt een nieuw abonnementenmodel dat geldt voor alle appcategorieën. Ook kan het abonnement gelden voor meerdere apps. Een goed voorbeeld is een reeks kinderapps of een reeks reisgidsen. Volgens het nieuwe model kun je straks één abonnement afsluiten dat voor alle apps uit een bepaalde serie geldt.

App Store-apparaten

Voor het nieuwe model geldt ook een andere verdeling van inkomsten. Ontwikkelaars zijn gewend geraakt aan de verhouding 70/30: ze mogen 70% van de inkomsten houden en er gaat 30% naar Apple. Bij de nieuwe abonnementmodellen geldt in het eerste jaar nog de standaard inkomstenverdeling van 70/30. Weet de ontwikkelaar een gebruiker langer dan een jaar vast te houden, dan geldt vanaf dat moment een inkomstenverdeling van 85/15, dus de ontwikkelaars houden er meer aan over (85%). Dit geldt ook voor bestaande apps en niet alleen nieuw uitgebrachte apps.

Ontwikkelaars kunnen kiezen uit meerdere prijsniveau’s, die per land of regio verschillend kunnen zijn. Bij prijsverhogingen moeten gebruikers nog wel toestemming geven. Blijft de prijs hetzelfde, dan kan het abonnement eindeloos doorlopen. Verder kunnen gebruikers hun abonnement wijzigen, bijvoorbeeld door te kiezen voor een grotere of kleinere bundel. Om het nog ingewikkelder te maken kunnen ontwikkelaars verschillende prijzen rekenen: je kunt als vroege vogel bijvoorbeeld een goedkoop abonnement afsluiten en van die lagere prijs blijven profiteren, maar nieuwe klanten moeten een hogere prijs betalen.

3. Gesponsorde apps en ontdekken van nieuwe apps

Het ontdekken van apps is een punt waar veel kleine ontwikkelaars zich druk om maken. Ze kunnen de grote partijen, zoals de makers van Clash of Clans, maar moeilijk overschreeuwen. Het zoeken van een passende app is soms erg lastig. Volgens Schiller moeten mensen zin hebben om elke dag even in de App Store te kijken, of er nog iets nieuws is. Rubrieken zoals ‘Uitgelicht’ zullen voortaan filteren welke apps je al geïnstalleerd hebt. Ook zal het makkelijker worden om apps te delen via sociale netwerken, zodat je vrienden kunt attenderen op een leuke app. Deze optie bestaat al deels via een ‘Vind ik leuk’-knop voor Facebook bij App Store-resultaten, maar die is redelijk onzichtbaar.

Gesponsorde zoekresultaten in de App Store

Een grote verandering is dat er voortaan gesponsorde zoekresultaten in de App Store te zien zullen zijn. Volgens Schiller krijgt Apple regelmatig de vraag of ze een bepaalde app willen opnemen in de applijsten die ze in iTunes maken. Dat zal niet gebeuren, maar als je gaat zoeken naar een bepaalde app kun je binnenkort wel een gesponsord resultaat in beeld krijgen. Om te voorkomen dat die gesponsorde zoekresultaten de spuigaten uitlopen, zal er steeds maar één gesponsorde app op de zoekpagina te zien zijn. De inhoud van zo’n advertentie zal er hetzelfde uitzien als de normale beschrijving in de App Store, maar krijgt wel een afwijkende kleur. Bovendien zullen er alleen advertenties te zien zijn van ontwikkelaars die actief zijn in de App Store. Apple gaat het klikgedrag van gebruikers niet meten of doorverkopen aan ontwikkelaars. Wel krijgen de ontwikkelaars een rapportage met algemene cijfers. Gebruikersdata worden niet in de rapportage opgenomen.

Apple heeft voor deze advertenties een veilingsysteem gebouwd, zodat de hoogst biedende partij wint. Er geldt geen minimumprijs voor een advertentie, dus op minder populaire zoekbegrippen kan je relatief goedkoop adverteren. We verwachten dat de vergoedingen voor zoektermen als ‘casino’ een stuk hoger zullen liggen. Om kinderen te beschermen zullen advertenties alleen zichtbaar zijn bij gebruikers van 13 jaar of ouder. Het veilingsysteem zal komende zomer als beta draaien en is voorlopig beperkt tot de VS.

Meer informatie lees je hier op de developerpagina’s van Apple.

App Store-advertenties

App Store 2.0

Dat Apple deze grote veranderingen nu al aankondigt, is zeer opmerkelijk. Ze hebben namelijk direct te maken met ontwikkelaars en aankondigingen worden rond deze tijd meestal bewaard tot WWDC. Een ontwikkelaar noemde de veranderingen een “aardbeving in mijn wereld“. Toch zijn niet alle wensen van ontwikkelaars daarmee ingewilligd. Het is namelijk nog steeds niet mogelijk om betaalde updates of gratis proefperiodes aan te bieden via een app.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 8 juni 2016, 21:51
Categorie Apps
Onderwerpen app store, phil schiller

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.