Beste iPhone-apps voor slapen en slaap bijhouden

Dit zijn de beste iPhone-apps voor het slapen: gezonder worden, slaapkwaliteit meten, je fitter voelen en beter in slaap vallen.

Slapen iPhone Mac

Slapen: we doen het ongeveer eenderde van een dag. Een goede nachtrust is belangrijk om de volgende dag weer fit te zijn. In deze lijst vind je een aantal handige apps voor de iPhone om bijvoorbeeld beter in slaap te vallen of je slaapritme te analyseren.

We hebben een aparte lijst met slaap-apps voor je Apple Watch:

iCulture adviseert: Sleep Cycle alarm clock

Sleep Cycle is verreweg de populairste app onder de slaap-apps voor iPhone. Tijdens het slapen ga je door verschillende fases, variërend van een diepe tot lichte slaap. Sleep Cycle maakt gebruik van de in de iPhone ingebouwde accelerometer om tijdens het slapen de beweging te registreren, die samenhangt met de slaapfase op dat moment. Daarvoor plaats je je iPhone onder je kussen, al is het daarbij wel aan te raden om het toestel ook meteen op te laden. Op die manier kan de app je slaapgedrag analyseren en je wekken in je lichtste slaapfase, de fase waarin je je het minst moe voelt als je opstaat.

Sleep Cycle Alarm Clock. Sleep Cycle Alarm Clock voor iPhone.

Ook kan de app je helpen om in slaap te vallen, is het mogelijk om je dagelijkse activiteit bij te houden (dankzij de M7 en M7 bewegingschip in de nieuwste iPhones) en kun je je hartslag registreren. Met behulp van ingebouwde grafieken kun je je slaapkwaliteit over een langere periode in kaart brengen en die exporteren naar een Excel-bestand voor uitgebreidere analyse. En heb je Philips Hue-lampen, dan kan je die zelfs programmeren als wake up-light!

Meer lezen over Sleep cycle voor iPhone

Goed alternatief: Sleep Better

Fitnessapp-expert Runtastic heeft met Sleep Better een goed alternatief voor Sleep Cycle in huis. Sleep Better is wat minder overweldigend als je de app voor het eerst gebruikt en er is een eenmalige in-app aankoop van €1,99 nodig om alle functies te kunnen gebruiken en meer dan dertig wekkers te ontgrendelen. Dan kan je ook bijhouden of je een goede of slechte droom had. Sleep Better brengt dat over een langere periode in kaart, net zoals de slaapomstandigheden (had je gedronken, veel cafeïne op?) en je slaapkwaliteit. De informatie wordt uitgewisseld met Apple’s Gezondheid-app en is dus ook bruikbaar voor andere apps.

Sleep Better. Sleep Better bij je kussen.

Slapen met je Apple Watch: AutoSleep

Heb je een Apple Watch, dan kun je je slaap ook eenvoudig daarmee meten. AutoSleep is daar een handige app voor, want het is niet nodig om een aparte Apple Watch-app te installeren. De app maakt gebruik van sensoren van je Apple Watch, zoals de bewegingssensoren en hartslagmeter. Aan de hand daarvan bepaalt AutoSleep hoe lang je geslapen hebt en wat je slaapkwaliteit is. Door je hartslag te combineren met je bewegingen, wordt in kaart gebracht hoe diep je in slaap was en wat je rusteloosheid is. AutoSleep werkt echter ook als je je Apple Watch ‘s nachts aan de oplader hangt, maar dan berekent hij geen slaapkwaliteit.

Klok en slaapkwaliteit in AutoSleep.

Rustgevende geluiden en workouts: Sleep Time+

Met Sleep Time+ kun je op meerdere manieren ervoor zorgen dat je beter in slaap valt. De app registreert je slaap, maar helpt je ook vooral tot betere resultaten. De app bevat allerlei rustgevende natuurgeluiden, zodat je op een rustige manier in slaap kunt vallen. Voor als je voor het slapen gaan nog teveel energie hebt, dan heeft Sleep Time+ daar ook een oplossing voor. Sleep Time+ bevat namelijk allerlei workouts. Je traint daar niet alleen je lichaam mee, maar maakt jou ook moe en uitgeput zodat je sneller in slaap valt. Sleep Time+ werkt samen met HealthKit en de Gezondheid-app en is in de basis gratis te gebruiken. Met een betaald Premium-abonnement krijg je toegang tot meer content, zoals meer workout video’s en motivatie-audio.

Sleep Time+ Sleep Time+ met workouts.

Gezonder met gadget: Withings Health Mate

De gratis Withings Health Mate-applicatie is niet alleen gericht op het krijgen van een goede nachtrust, maar helpt – zoals de naam al doet vermoeden – bij nog veel meer zaken die met gezondheid te maken hebben. Net als Jawbone indexeert de app je voeding, je beweging en je slaap. Je informatie wordt geanalyseerd en zo geeft Withings suggesties om je leven te beteren. Om de app optimaal te kunnen gebruiken heb je wel de Withings Pulse bewegingstracker nodig. Die houdt je slaappatroon bij en toont je in de app of je voldoende nachtrust krijgt.

Withings Health Mate. Withings Health Mate overzicht.

Waakmelder en bedtijd in Klok-app

Als je alleen een herinnering wilt om op tijd naar bed te gaan, dan kun je ook de standaard Klok-app gebruiken. Vanaf iOS 10 heeft deze een Bedtijd-functie. Hiermee stel je in hoe veel slaap je elke nacht nodig hebt en hoe laat je op wil staan. De Klok-app geeft op basis van deze informatie dan vanzelf een melding als het tijd is om naar bed te gaan. Je kunt deze melding instellen per dag, zodat je in het weekend niet gestoord wordt. Het is helaas niet mogelijk om voor meerdere dagen andere tijden in te stellen. De Klok-app meet aan de hand van de sensoren in je iPhone ook nog of je inderdaad slaapt, zodat de gegevens opgenomen worden in de Gezondheid-app. Meer over de Bedtijd en Waakmelder-functie lees je in onderstaande tip.

Waakmelder iOS 10

Overige apps om beter mee te slapen of je slaap te meten:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt maart 2017
Categorie Apps
Onderwerpen jawbone, slapen, sleep cycle, withings