App Store icoon

Opinie: de App Store verliest glans na opstappen Netflix en Spotify

App Store is geen one-stop-shop meer

Dat de App Store zo groot is gegroeid, heeft ermee te maken dat je één centrale plek hebt om je apps te downloaden en te betalen voor allerlei diensten. Maar daar komt langzamerhand de klad in: abonnee van Netflix en Spotify worden kan niet meer via de app en dat heeft grote gevolgen - ook voor Apple.

Je kunt niet langer Spotify-abonnee via de iOS-app worden. Netflix verwijderde eerder al de mogelijkheid om abonnee te worden via de app. Daarmee loopt Apple twee belangrijke inkomstenbronnen mis, die ervoor hadden kunnen zorgen dat er (nog) meer omzet uit diensten kon worden gehaald. Ook voor gebruikers is het vervelend, want het idee achter de App Store was nou juist dat je alles op één centraal punt kunt regelen. Door Apple’s gewoonte om 30% van alle aankopen af te romen is het voor aanbieders steeds minder aantrekkelijk om abonnementen via de App Store te laten lopen en ze trekken zich dan ook gaandeweg terug.

Slecht voor gebruikers
Dat je straks op veel meer plekken abonnementen moet afsluiten, is voor gebruikers een slechte ontwikkeling. Je creditcardinfo komt daardoor op allerlei plekken terecht, waardoor je op termijn met een onoverzichtelijk aantal aanbieders zit opgescheept. Wil je een paar diensten opzeggen, dan zul je bij de afzonderlijke aanbieders langs moeten gaan terwijl je het veel gemakkelijker op een centraal punt in de App Store had kunnen regelen.

Ook is het zo dat consumenten vaak meer vertrouwen hebben in Apple, dan in de afhandelingen door andere partijen. Vooral als het kleine start-ups zijn die zomaar kunnen worden overgenomen door Google, Microsoft of een ander bedrijf, kan het geruststellender zijn als je je data alleen bij Apple hebt gestald. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om hun lopende App Store-abonnement op te zeggen en over te stappen naar rechtstreekse betaling aan Spotify en Netflix. Maar als je liever toch via de App Store wilt afrekenen, kan dat. Bij Spotify ben je dan helaas wel €3 per maand duurder uit.

Ontwikkeling al langer gaande
De ontwikkeling dat appmakers aankopen weghalen uit apps lijkt nu in een stroomversnelling beland, maar bestaat al langer. Als je Kindle-boeken wilt kopen kan dat al jarenlang niet via de Kindle-app, maar moet je ze los aanschaffen via de website van Amazon. Nu de twee belangrijke streaming mediadiensten Netflix en Spotify afhaken, raakt Apple ook twee vaste inkomstenbronnen kwijt. Kijk alleen maar naar Netflix: in 2018 bracht de dienst bijna 800 miljoen dollar extra inkomsten op via in-app aankopen op iOS. Maandelijks maakten gebruikers een tientje of meer over naar de App Store voor een van deze aanbieders, waarvan Apple een percentage tussen de 15% en 30% afroomde.

Deze apps leverden het meeste op
Dit is de top 10 lijst van apps die in 2018 de meeste inkomsten hebben opgeleverd:

  1. Netflix – $790,2 miljoen
  2. Tencent Video – $490,0 miljoen
  3. Tinder – $462,2 miljoen
  4. iQiyi – $420,5 miljoen
  5. Kwai (Kuaishou) – $264,5 miljoen
  6. YouTube – $244,2 miljoen
  7. Pandora – $225,7 miljoen
  8. Youku – $192,9 miljoen
  9. QQ – $159,7 miljoen
  10. Hulu – $132,6 miljoen

De meeste inkomsten voor de App Store komen uit terugkerende maandbetalingen. De lijst is gemaakt door Sensor Tower en geldt voor de wereldwijde inkomsten op iPhone en iPad, exclusief games. De lijst laat overigens ook zien hoe belangrijk de Chinese markt is geworden voor Apple, met vijf apps die vooral in China populair zijn. Apple heeft die inkomsten nodig om minder afhankelijk te zijn van iPhones, iPad en andere hardware. Het plan is om van Apple meer een dienstenbedrijf te worden en daarbij spelen de inkomsten uit de App Store een belangrijke rol. Dat lijkt op het eerste gezicht goed te gaan: op Nieuwjaarsdag boekte de App Store een record van 322 miljoen dollar omzet. Maar verdere groei wordt lastig als steeds meer grote aanbieders afhaken en betalingen via de eigen website laten lopen.

App Store omzet schatting

30% afdracht is te veel
Eén van de oplossingen is dat Apple gaat sleutelen aan de 70/30 vergoeding op App Store-aankopen. Voor terugkerende maandbetalingen geldt na verloop van tijd al een lager percentage van 15%, maar dat is voor veel aanbieders nog steeds een forse hap. Epic Games, de maker van de populaire game Fortnite, startte een tijdje geleden een eigen appstore met een splitsing 88/12, die voor ontwikkelaars interessanter is. Bovenstaande grafiek uit een artikel van Bloomberg toont hoe de groei van de App Store-omzet zich de komende twee jaar kan ontwikkelen. De grens van $20 miljard aan omzet per jaar lijkt in zicht, maar dan moeten er niet steeds meer aanbieders opstappen. Een percentage rond de 10% zou zowel voor ontwikkelaars als gebruikers veel gunstiger zijn. Of dat grootverdieners als Netflix en Spotify weer binnenboord haalt valt echter te bezien.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 8 januari 2019, 14:02
Categorie Diensten
Onderwerp app store

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.