WWDC Apple logo buiten

Google I/O of WWDC, welk evenement gaat dit jaar meeste indruk maken?

Google en Apple organiseren dit voorjaar allebei een groot evenement voor ontwikkelaars. Bij welk van de twee zijn de meest interessante aankondigingen te verwachten? En wie heeft de beste goodiebag?
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

WWDC Apple logo buitenVlak voor de zomer is het traditiegetrouw tijd voor twee belangrijke tech-evenementen: Google I/O en WWDC. Beide vinden plaats in het Moscone Center in San Francisco, beide trekken enorme belangstelling, kaartjes zijn moeilijk te bemachtigen en op beide worden grote aankondigingen gedaan die nog de rest van het jaar hun impact zullen hebben. Maar waar valt dit jaar de meest interessante informatie te verwachten?

Als Apple-gebruiker denk je misschien dat Google I/O voor jou helemaal niet interessant is. Maar schijn bedriegt! Google zou dit jaar zomaar iOS-ondersteuning voor Android Wear kunnen aankondigen, waardoor de positie van de Apple Watch ernstig begint te wankelen. Je keuze is vanaf dat moment niet meer beperkt tot de Apple Watch en de Pebble, maar je hebt opeens de keuze uit talloze goedkope smartwatches, in allerlei vormen en maten.

Datum: Google wint

google-io-mosconeGoogle I/O vindt plaats op 28 en 29 mei 2015 in San Francisco. Anderhalve week later plakt Apple een groot Apple-logo op dezelfde gevel: van 8 tot 12 juni 2015 vindt WWDC 2015 plaats, eveneens in het Moscone Center in San Francisco. Google heeft dus een voorsprong, want ze kunnen nog snel allerlei nieuwigheden aankondigen voordat Apple CEO Tim Cook op het podium staat. Tegelijk is Apple in het voordeel, want zij kunnen mooi inspelen op alle aankondigingen die Google heeft gedaan en steken die Google heeft laten vallen.

Belangstelling: Apple wint

wwdc-2014-wachtrijAls het om prestige gaat, heeft Apple de beste papieren. Gewone consumenten zullen zich niet echt druk maken om Google I/O omdat de keynotes vaak wat technisch en slaapverwekkend lang zijn. De Google I/O keynote vindt plaats op 28 mei vanaf 18:30 uur en kan een flink deel van de avond in beslag nemen. Bij Apple is er sprake van één grote marketingshow: presentatoren wisselen elkaar sneller af, tussendoor zijn filmpjes te zien, er komt een artiest op het podium en vaak is er ook nog een demonstratie van één of andere game. WWDC is een evenement waar de hele wereld naar uitkijkt en waar je met een zak chips lekker voor gaat zitten.

Programma: Apple wint

Google propt het complete programma in nog geen anderhalve dag. Zenuwslopend! Als ontwikkelaar moet je als een dolle van de ene sessie naar de andere rennen. Meteen na de keynote moet je om 21:00 uur al bij de sessies zijn, die ‘s avonds doorgaan tot middernacht. Gelukkig mag je wel uitslapen, want de volgende dag beginnen de sessies pas om 12:00 uur ‘s middags. Google houdt van laat beginnen en lang doorwerken, want op dag twee eindigen de sessies pas om half twee ‘s nachts!

Apple heeft het beter bekeken: zij beginnen maandagochtend om 10:00 uur met de keynote en gaan vervolgens nog de hele week door. Je hebt dus alle tijd om je programmeerprobleem voor te leggen aan een Apple-engineer, of na een lange workshopdag even een biertje te pakken.

Goodiebag: Google wint

Apple is schraperig als het om goodies gaat. Ze geven hun eigen medewerkers matige cadeau’s (joepie, een rugzak!) en op WWDC is dat niet veel anders. Heb je €1599 betaald voor een ticket, krijg je alleen een suffe trui. Die je trouwens wel weer voor een leuke prijs kunt verkopen via eBay.

Google-Cardboard-randloosBij Google I/O is veel meer te halen. Vaak krijg je een smartwatch, smartphone of tablet mee naar huis. Vorig jaar kregen bezoekers als extraatje ook de Google Cardboard mee. Leuk om te hebben. En de ticketprijs is ook nog veel lager: bij Google betaal je maar 900 dollar, terwijl studenten voor 300 dollar helemaal de jackpot scoren: aanwezig zijn bij het evenement én spullen mee naar huis waar je makkelijk het dubbele voor kan vangen op eBay.

Eerdere aankondigingen: Apple en Google gaan gelijk op

android-wear-moto-360Hoe goed de aankondigen van Google ook zijn: die van Apple krijgen veel meer aandacht. Vorig jaar kondigde Apple op WWDC iOS 8, OS X Yosemite en de Swift-programmeertaal aan. Apple’s aankondiging iOS 8 bevatte talloze interessante details, maar die waren vooral interessant voor power users. Google had een veel interessantere line-up: ze kondigden Android Wear, Android Auto, Android TV, Google Fit, Android 5.0 Lollipop en virtual reality via de Google Cardboard-kijker aan. Android Auto en Google Fit waren niet meer dan Google’s antwoord op CarPlay en HealthKit. Android TV wist ook niet echt indruk te maken, maar met Android Wear deden ze wel iets bijzonders: dit was het eerste serieuze smartwatch-platform.

Verwachte aankondigingen: Google wint

We weten natuurlijk niet precies wat Apple en Google gaan aankondigen, maar er zijn genoeg geruchten om alvast een beeld te kunnen volgen. Google gaat Android M aankondigen, een grote Android-update voor smartphones en tablets. Ook kunnen we nieuws over Android Wear verwachten – en daarmee wordt het ook interessant voor iOS-bezitters. iOS-ondersteuning voor Android Wear betekent dat je veel meer keuze uit smartwatches hebt, zoals je hierboven al kon lezen.

Heel veel mogelijke aankondigingen op het gebied van Chrome, Maps, Gmail, zoekdiensten en wat Google zoal nog meer aanbiedt, zullen óók interessant zijn voor Apple-gebruikers. Daarmee is Google I/O eigenlijk het evenement waar je met al je vrienden (ongeacht iPhone- of Android-gebruiker) naar kunt kijken. Beide evenementen worden trouwens gestreamd, dus je kunt huis alles volgen. Voor Apple-fans heeft het nog eens extra zin om naar Google I/O te gaan kijken, want volgens geruchten gaat Google een platform voor slimme apparaten (codenaam Brillo) aankondigen. Zoiets als HomeKit dus. Verder: een nieuwe Chromecast (werkt ook met iOS), spraakbesturing voor apps (leuk voor ontwikkelaars) en een mysterieuze functie met de naam Nearby. Daar heb je als iOS-gebruiker niet direct iets aan, want het laat smartphones draadloos communiceren met mensen en apparaten in de buurt. Maar deze lijst laat wel zien dat er bij Google héél veel op het programma staat.

ios-9-headerBij Apple kunnen we iOS 9 en een nieuwe versie van OS X verwachten. Ook zou er een nieuwe generatie Apple TV en een nieuwe muziekdienst aangekondigd kunnen worden. Geruchten over een nieuwe Apple TV hebben ondertussen bijna net zo’n lange baard als de geruchten over een Apple HDTV, maar we blijven hoop houden. Zeker als er apps op geïnstalleerd kunnen worden, kan het leuk worden. Beats Music? Apple moet wel met een heel goed aanbod komen om gebruikers ervan te overtuigen dat ze hun Spotify-abonnement moeten opzeggen. Voorlopig zijn we nog wat sceptisch of het wat wordt.

Impact: Apple

Leuk dat Google vorig jaar Android Wear aankondigde, maar er zijn vorig jaar maar zo’n 720.000 Android Wear-smartwatches verkocht. Apple verkocht dat aantal volgens schattingen in slechts 24 uur. Dat is niks vergeleken met de iPhone 6 (ruim 4 miljoen binnen 24 uur) maar voor een nieuw product toch erg indrukwekkend. Of kijk naar mobiel betalen: op Android was betalen met NFC al veel langer mogelijk, maar pas toen Apple Pay beschikbaar kwam, ging iedereen er massaal gebruik van maken. Het laat keer op keer zien dat aankondigingen van Apple véél meer impact hebben. Samsung probeert al twee jaar slimme horloges te verkopen, maar alleen geeks hebben tot nu toe interesse getoond. Nu Apple met een digitale kroon uitkomt, wil Samsung ook een horloge met draai-element. En als tegenhanger van Handoff hebben ze Flow in ontwikkeling.

Toegegeven, Apple heeft ook wel eens functies uit Android nageaapt. Maar over het algemeen kijken alle fabrikanten toch vooral wat Apple doet en zal er na WWDC veel heftiger worden nagepraat over alle aankondigingen, dan na Google I/O.

Conclusie

Tja, jullie hadden misschien verwacht dat Apple makkelijk zou winnen, omdat je denkt dat we bij iCulture alles door een roze bril bekijken. Maar dat is natuurlijk niet zo. We schrijven net zo graag over de handige apps die Microsoft voor iOS maakt en zijn niet vies van een mooie Google-app.

Apple en Google eindigen met evenveel punten. Kijk je in het algemeen, dan zijn de aankondigingen van Google het meest interessant, omdat die ook impact zullen hebben op iOS-gebruikers. De hoeveelheid Android-gebruikers op de aardbol zorgt ervoor dat we de aankondigingen van Google niet zomaar moeten wegwapperen als spielerei. Als Google een nieuwe zoekfunctie, kaarten of persoonlijke assistant aankondigt, kunnen we daar op iOS op termijn ook gebruik van maken.

Maar de aankondigingen van Apple zullen veel langer nadreunen in de techwereld en uiteindelijk ook impact hebben op al die Android-gebruikers die niets van Apple willen weten. Alles wat Apple doet, wordt nauwlettend gevolgd door andere fabrikanten, die er als de kippen bij zijn om erop te reageren, met een soortgelijk of iets totaal anders.

Stel dat je kans hebt om maar één van de twee keynotes te kijken, welke moet je dan kiezen? Wat ons betreft toch die van Apple, want als iOS-gebruiker kun je niet ontkomen aan de aankondigingen. Een nieuw font in iOS 9? Wen er maar vast aan! OV-routes in Apple Maps? Probeer maar eens nee te zeggen! Terwijl je die geinige Google-dienst of dat nieuw aangekondigde Android Wear-horloge best kunt overslaan, zonder dat je iPhone op tilt slaat.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 29 mei 2015, 0:37
Categorie Apple
Onderwerpen apple, google, wwdc, wwdc 2015

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.