AirPod teardown oortje

AirPods-teardown laat minibatterijen en mogelijke reden voor uitstel zien

Uit de teardown van de nieuwe AirPods blijkt hoe klein de batterijen zijn. Ook blijkt uit de teardown de mogelijke reden voor de vertraging van de AirPods door problemen met de oplaadcase.
Benjamin Kuijten - · Laatst bijgewerkt:

Een nieuw Apple-product, een nieuwe teardown: de mensen van iFixit hebben de AirPods onder handen genomen om te kijken hoe Apple’s draadloze oordopjes zijn gebouwd. Uit de teardown komen geen schokkende onthullingen gedaan, maar het laat wel zien hoe klein de batterijen van de AirPods zijn. Ook de oplaadcase hebben de mensen van iFixit opengemaakt en daaruit blijkt wel iets opvallends. Mogelijk zijn niet de AirPods zelf, maar de oplaadcase de reden voor het uitstel.

AirPods teardown: veel lijm en kleine batterijen

Uit de teardown viel de mensen van iFixit meteen al één ding op: om alle onderdelen bij elkaar te houden, is veel gebruik gemaakt van lijm. Zowel bij het oorgedeelte zelf als onderaan bij de metalen ring zijn veelvuldig de resten van lijm zichtbaar. Het openmaken van de AirPods doet iFixit denken aan de Apple Watch, omdat ook die op veel plekken vastgezet is. In het oorgedeelte zelf vinden we alle onderdelen, zoals de nabijheidssensoren en bedrading. In de steel van de AirPod zit de kleine batterij verwerkt. Het gaat om een 93 milliwattuur batterij per AirPod. Dat betekent dat de AirPod-batterij ongeveer 1% van de oplaadcapaciteit van de iPhone 7-batterij heeft.

De metalen ring aan het uiteinde van de steel is onder andere het contactpunt om de batterij die hieraan bevestigd is op te laden. Ook vind je achter deze ring de microfoon. Overigens is ook hier veelvuldig gebruikgemaakt van lijm, zodat alles goed op z’n plek blijft zitten. Opengeklapt ziet een AirPod eruit zoals in onderstaande afbeelding, met bij het rode vierkantje de vermoedelijke W1-chip van Apple.

Oplaadcase AirPods zorgde mogelijk voor problemen

De oplaadcase is weer een heel ander verhaal. Hoewel de AirPod redelijk opengemaakt kon worden, moet de oplaadcase compleet vernietigd worden om bij alle onderdelen te komen. De batterij in de oplaadcase heeft een oplaadcapaciteit die zestien keer zo hoog is als een AirPod-batterij. Dat betekent dat je een setje AirPods ongeveer acht keer kunt opladen met de AirPod-case. De grootste uitdaging voor Apple lijkt hem echter in de chip van de oplaadcase te zitten. iFixit merkt op dat er wat ‘kwaliteitsproblemen’ in de soldeerpunten van de chip aanwezig zijn. De lege plekken in de soldeerpunten, ook wel voiding genoemd, zou wijzen op een lagere standaard dan gebruikelijk. Volgens iFixit zou dit kunnen wijzen op een gehaaste lancering en mogelijk is dit een reden voor de oorspronkelijke vertraging.

Uiteindelijk hebben de AirPods een reparatiescore (repairability score) van 0 op een schaal van 10 gekregen. Het is onmogelijk om bij alle onderdelen van de oplaadcase te komen zonder deze te vernietigen. Ook wordt gebruik gemaakt van lijm om alles bij elkaar te houden, wat minder goed open te maken is dan een simpel schroefje. Meer details over de complete AirPods-teardown vind je op de site van iFixit.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 20 december 2016, 16:48
Categorie Accessoires
Onderwerp airpods

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.