Gewoonte-apps om je gedrag te veranderen

De beste apps om slechte gewoontes af te leren

Heb je slechte gewoontes die je wilt veranderen, dan zijn er apps die je kunnen helpen met het veranderen van je gedrag. Hier vind je de beste iPhone-apps om gezonder te leven en meer.

Misschien snoep je te veel of wil je eigenlijk stoppen met roken, vaker sporten, met vrienden afspreken of eindelijk eens werk maken van je relatie. Met apps om je gewoontes te veranderen kun je zorgen dat je langzamerhand je gedrag aanpast. Wij hebben de beste iPhone-apps voor je uitgezocht, waarmee je aan je gewoontes kunt werken.

Gewoonte-apps om je gedrag te veranderen

Slechte gewoontes veranderen met apps

Je hoeft niet tot 1 januari te wachten als je iets aan je gewoontes wilt veranderen. Het hoeft ook niet altijd te gaan om afvallen of stoppen met roken, het kan ook zijn dat je kritiek van je partner krijgt dat je te veel met je werk bezig bent, of dat je baalt dat je bijna nooit met je oma belt. Het kan gaan om positieve veranderingen (vaker push-ups doen) of negatieve veranderingen (stoppen met nagelbijten). Al deze apps geven je de mogelijkheid om in te voeren welke gewoontes je wilt veranderen of welke doelen je wilt bereiken. Telkens wanneer je het goede gedrag vertoont markeer je dat in de app.

Bij sommige apps moet je zorgen dat je een ‘streak’ krijgt, dus dat je elke dag je doel behaalt. Je krijgt daarom vaak dagelijks een notificatie dat het weer tijd is om bijvoorbeeld te gaan sporten. Ook kun je vaak statistieken bekijken, zodat je weet of je je doelen hebt gehaald. Met onderstaande apps houd je het allemaal in de gaten.

iCulture adviseert: Productive

Productive is een app met een overzichtelijk uiterlijk en het is bovendien makkelijk te gebruiken. Na het installeren krijg je eerst uitleg over de app en daarna kun je beginnen met het toevoegen van je eerste gewoonte. Je kunt kiezen uit een flinke lijst of zelf iets intikken. Bij elke gewoonte zijn er interactiemogelijkheden, die netjes worden uitgelegd.

De app is gratis te gebruiken als je maximaal 5 gewoontes wilt tracken. Wil je meer, dan kun je met een in-app aankoop toegang krijgen tot meer functies, zoals het invoeren van een onbeperkt aantal gewoontes, statistieken bekijken en een weekoverzicht. Ook kun je als betalende gebruiker een pincode instellen en krijg je betere herinneringen. Je vult precies het tijdstip in dat jou het beste uitkomt, in plaats van een dagdeel (ochtend, middag, avond). Betalende gebruikers krijgen verder toegang tot een lichter thema.

Je kunt Productive prima gebruiken voor het meten van je gewoontes, zeker als je er maar een stuk of drie wilt verbeteren. Gaandeweg merk je vanzelf of je de extra functies nodig hebt. Vooral de statistieken zijn daarbij erg handig: je krijgt een flinke hoeveelheid data voorgeschoteld, waaronder een reeks van ‘streaks’, dus opeenvolgende dagen waarop je je doel hebt gehaald. Dit ziet eruit als een ketting en het mooie is natuurlijk als die ketting gedurende de maand doorloopt. Het motiveert je extra om ook op dagen waarop je geen zin hebt, toch even aan je gewoontes te werken.

De herinneringen in Productive zijn ook erg handig. Je kunt bijvoorbeeld de Boost Mode inschakelen, waarbij je elke 1-2 uur een herinnering krijgt. Dit werkt maar voor één gewoonte. Ook zijn er normale herinneringen die je gedetailleerder kunt instellen, bijvoorbeeld alleen op woensdagen of 3x per week. Elke twee weken, maandelijks of meermaals per dag kan ook en daarmee onderscheidt Productive zich van veel andere apps. Al met al biedt de app veel flexibiliteit.

Minpunt is dat de app geen data synchroniseert tussen de iPhone, iPad en Apple Watch. De app werkt wel op alle genoemde apparaten.


Strides

Stride is een app waarmee je veel meer kunt doen dan gewoontes veranderen. Je kunt kiezen uit doelen, gewoontes, gemiddelden en mijlpalen. Bovendien zitten er heel veel functies in die je gratis kunt gebruiken: geen 3 tot 5, maar wel 10. Mijlpalen zijn handig als je een complexer doel hebt, met meerdere delen. Denk daarbij aan 100 kilometer hardlopen in meerdere sessies. Bij een gemiddelde kun je bijvoorbeeld zorgen dat je hardlooprondje altijd gemiddeld 5 kilometer is, zodat je sommige dagen wat meer of minder kunt lopen.

Strides is voorzien van een webversie die synchroniseert met je iPhone of iPad. Omdat er zoveel functies al in zitten is er eigenlijk weinig reden om met een in-app aankoop te upgraden naar Strides Plus. Dit kost je ongeveer €40 per jaar. Wil je je doelen sorteren per categorie (bijvoorbeeld gezondheid of geldzaken), dan moet heb je het betaalde abonnement nemen. Maar voor veel mensen is dat helemaal niet nodig.

Strides herinnert je op een zelfgekozen tijdstip (per doel) dat je aan je doel moet werken. Je krijgt ook statistieken te zien, bijvoorbeeld dagelijkse versus wekelijkse doelen. Voor elk zie je de status.


Way of Life

Way of Life is de app voor mensen die van staafgrafieken, trendlijnen en andere grafieken houden. Het biedt allerlei mogelijkheden om je gewoontes te analyseren. De app is makkelijk in gebruik en maakt onderscheid tussen productief en destructief gedrag, oftewel goede en slechte gewoontes. Natuurlijk houdt de app ook je streaks bij, maar biedt wat minder mogelijkheden om aanpassingen te doen. Ook is er geen webinterface, voor als je achter je bureau nog even goed je gewoontes wilt doorspitten.


Coach.me

Coach.me heeft een heel andere benadering dan de meeste andere apps die we hier bespreken. Het gaat hier namelijk vooral om de community. Je zoekt in de app naar een gewoonte waar je aan wilt werken, bijvoorbeeld 50x opdrukken of 10 glazen water drinken (echt, het hoeven geen wereldverbeterende doelen te zijn!) en je meldt elke dag of je je doel hebt gehaald. In de community kun je ook vragen stellen, aangemoedigd worden en contact leggen met een (betaalde) coach, die je verder kan helpen met 1-op-1 advies.


Streaks

Streaks is een van de weinige apps die samenwerkt met Apple’s HealthKit. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je minimaal 7 uur per nacht wilt slapen en kunt dan data van Sleep Cycle inlezen (of een andere geschikte app) om automatisch te meten of je je doel hebt gehaald. Streaks markeert het doel dan als behaald. De app ziet er bovendien erg goed uit. Je kunt een willekeurig aantal gewoontes invoeren, al lijkt het vooral bedoeld voor gezondheidsdoelen zoals gezonder eten, meer sporten en beter slapen. Dit komt natuurlijk door de koppeling met HealthKit. Wil je vaker boeken lezen of afspreken met vrienden, dan is Streaks wat minder geschikt.

De app leest automatisch je workouts in en het gaat daarbij om het creëren van een ‘streak’, waarbij je elke dag je doel haalt. Op een kalender kun je zien of dat gelukt is. Er zijn ook diverse grafieken, maar het aanbod is minder dan bij Way of Life. Ook kun je geen aantallen vastleggen, dus als je van plan was om 3x per dag te gaan tandenpoetsen of 5x per dag push-ups te doen, dan kan Streaks alleen vastleggen dat je het op een bepaalde dag hebt gedaan. Niet hoe vaak.

Qua design zit de app goed in elkaar en Streaks won dan ook in 2016 een Apple Design Award. Net als bij veel andere apps maakt Streaks onderscheid tussen goede en slechte gewoontes.


Momentum

Momentum heeft een Apple Watch- en Mac-app, zodat je ook op je pols en op de desktop je gewoontes kunt analyseren. Voor ons is dat niet noodzakelijk, eerder een leuke bonus. De ontwikkelaars beloven dat ze de nieuwste technieken van Apple gebruiken zoals iCloud-synchronisatie met CloudKit, Swift 2.0 en rijke notificaties. Ook Touch ID en een widget zijn voorhanden. Alles ziet er overzichtelijk uit, maar er ontbreekt iets: echt goed inzicht krijgen in je gewoontes. Momentum biedt namelijk geen statistieken en belooft ooit een Trends-functie toe te voegen, maar die had al in 2016 erin moeten zitten.


Habitica

De gratis app Habitica is bedoeld voor mensen die van het veranderen van gewoontes een spelletje willen maken. Voorheen heette de app HabitRPG en dan snap je al wat de bedoeling is: het spelmechanisme van een RPG. Met Habitica kun je allerlei slechte gewoontes vastleggen en je krijgt beloningen als je je doelen haalt. Ook kun je met vrienden de competitie aangaan, om te kijken wie de meeste voortgang boekt.

Habitica is voor nog meer te gebruiken, bijvoorbeeld als takenlijst-app. Veel flexibiliteit in het kiezen van doelen is er helaas niet, maar het speelse karakter maakt veel goed.


HabitBull

HabitBull is een gratis app die wel wat lijkt op Productive. Grootste nadeel van deze app is dat het toevoegen van een gewoonte vrij lang duurt – maar gelukkig hoef je dat per gewoonte maar eenmalig te doen. Je moet door meerdere schermen tikken om de gewenste informatie te vinden. Verder is HabitBull niet erg overzichtelijk: de app laat zoveel data zien, dat je niet meer weet waar je moet beginnen. Je kunt je gewoontes op meerdere manieren bekijken, precies zien hoe lang je streak duurt en op de kalender kijken wanneer het misging. Je kunt zelfs contact leggen met anderen voor wat morele steun, of om gewoon over je slechte gewoontes te praten. Als je de drukke interface aankan levert het een


Quit That!

Quit That is specifiek gericht op het afleren van slechte gewoontes en dan hebben we het bijvoorbeeld over roken, alcohol drinken of ongezond eten. Met de app kun je bijhouden hoeveel weken, dagen, uren en minuten je het ongezonde gedrag niet hebt vertoond. Ook kun je ermee volgen hoeveel geld je hebt bespaard, door niet meer drie pakjes per dag er doorheen te jagen.

Breek je een keer je streak, dan is er niets aan de hand. Je kunt de tracker opnieuw starten en begint dan gewoon weer bij nul. Vanuit de app kun je anderen op de hoogte houden hoe lang je al goed bezig bent. Een alternatief is Quitbit (link).

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt januari 2018
Categorie Apps
Onderwerp goede voornemens