Mac App Store

Bundeling macOS en iOS is goed nieuws voor iedereen

Als we de geruchten mogen geloven, heeft Apple voor 2018 grote veranderingen gepland. macOS en iOS zouden samengevoegd worden tot één platform, zodat je apps maar één keer hoeft aan te schaffen. Dit is goed nieuws voor iedereen.

Volgens de laatste geruchten is Apple van plan om volgend jaar apps écht universeel te maken. Dat betekent dat je een bepaalde app maar één keer hoeft te downloaden en dat deze op zowel je iPhone, iPad als Mac te gebruiken is. Dit heeft meerdere voordelen, zowel voor gebruikers als voor ontwikkelaars.

Voordelen van universele apps

Het gerucht is afkomstig van Mark Gurman, journalist bij Bloomberg die vaak als eerste op de hoogte is van ontwikkelingen bij Apple. Hij weet vaak af van nieuwe software-functies in aanstaande versies van iOS en macOS. Zo meldde hij als eerst dat Siri in macOS 10.12 naar de Mac kwam en dat Apple met een eigen variant van Snapchat zou komen, wat later de Clips-app bleek te zijn. Hoewel het dus nog maar om een gerucht gaat, lijkt het er in ieder geval op dat Apple achter de schermen druk bezig is met het samenvoegen van de twee platformen. We nemen alvast de proef op de som wat voor voordelen dat voor jou kan betekenen.

Mac App Store

#1 Meer apps voor de Mac
De App Store op iOS zit bomvol apps. Bijna elke dienst of bedrijf heeft wel een eigen app uitgebracht, maar voor de Mac App Store is dat veel minder het geval. In veel gevallen is een app voor de Mac ook niet een vereiste, maar voor een aantal apps kan een Mac-versie zeker zijn voordelen hebben. Denk bijvoorbeeld aan banken die met apps op de desktop meer uit de Mac kunnen halen.

Een app van populaire banken maakt op de iPhone gebruik van allerlei handige functies, zoals Touch ID of Face ID. Een soortgelijke app op de Mac zou een uitkomst zijn, zeker nu Touch ID inmiddels ook op de MacBook Pro te vinden is. Voor banken zou een desktop-app bovendien phishing tegen kunnen gaan. Phishing wordt vaak gedaan met een nagemaakte inlogpagina van een website, zodat dieven er met je gegevens vandoor gaan. Een complete app is lastiger na te maken, omdat deze ook apart geïnstalleerd moet worden.

Toegegeven: ontwikkelaars kunnen nu ook al gewoon Mac-apps maken, maar gezien het aanbod is de drempel voor veel ontwikkelaars blijkbaar te groot. Door de twee platformen te combineren, wordt de drempel hopelijk een stuk lager en moet het voor ontwikkelaars makkelijker worden om apps aan te passen aan de desktop. Denk bijvoorbeeld ook aan games die op deze manier makkelijker naar de Mac gebracht kunnen worden, vooral spelletjes die minder afhankelijk zijn van een touchscreen. Het uiteindelijke resultaat hangt echter wel af van hoe Apple het aanpakt en hoeveel werk het voor ontwikkelaars gaat kosten.

#2 Sneller nieuwe functies op de Mac
Er zijn nu al een handjevol apps die zowel op iOS als macOS beschikbaar zijn, maar het gaat dan wel om twee compleet apart ontwikkelde apps. Dit heeft als resultaat dat ontwikkelaars beide apps moeten onderhouden. Dat kan in theorie voor problemen zorgen en ook in de praktijk blijkt dat sommige ontwikkelaars daar moeite mee hebben. Er is bijvoorbeeld een Twitter-app op de Mac, maar deze loopt hopeloos achter op de iOS-versie. De app maakte eind 2015 een inhaalslag met de compleet vernieuwde versie, maar sindsdien is er eigenlijk alweer weinig aangepast.

#3 Niet meer twee keer hoeven te betalen
Sommige ontwikkelaars hebben nu al wel apps voor zowel iOS als macOS. De bekendste voorbeelden zijn bijvoorbeeld Pixelmator. Maar als je de iOS-versie gedownload hebt, moet je altijd nog de volledige prijs neerleggen voor de Mac-versie. Tussen iPhone en iPad geldt dat in veruit de meeste gevallen niet, omdat ontwikkelaars kiezen voor een universele aanpak. Omdat het in feite om dezelfde app gaat, hoef je dus maar één keer te betalen. Als Apple het macOS- en iOS-platform samenvoegt, kan dat dus ook voor Mac-apps voordelig uitpakken.

Toch kan er nog een uitdaging zijn wat betreft de prijs. Mac-apps zijn over het algemeen een stuk geavanceerder. De prijs van een Pixelmator op de Mac is dan ook een stuk hoger dan op de iPhone. Om dit verschil op te vangen, zou Apple het zo kunnen maken dat je een meerprijs moet neerleggen om de Mac-versie te kunnen gebruiken. Je hoeft dan alsnog niet opnieuw de volledige prijs te betalen, omdat je al betaald hebt voor de kleinere iOS-versie.

#4 Minder werk voor ontwikkelaars
Tot slot is het minder werk voor ontwikkelaars. Omdat het nu nog om twee aparte platformen gaat, moeten ontwikkelaars die zowel een app voor de Mac als iPhone en iPad maken, twee keer door het goedkeuringsproces. Ook moeten beide apps onderhouden worden, maar als ze samengevoegd worden is dat niet meer nodig. Er hoeft maar één app ingediend te worden die meteen voor alle toestellen werkt. Hierdoor is minder papierwerk nodig, wat weer kan zorgen voor snellere updates en apps die beter presteren.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 december 2017, 16:42
Categorie Apps
Onderwerp app store

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.