Google Allo App

‘Berichtenapp Allo comprimeert foto’s en video’s, werkt niet op meerdere toestellen’

Google Allo blijkt foto's en video's flink te comprimeren, kan niet op meerdere toestellen gebruikt worden en de koppeling met je Google-account is alleen voor suggesties, niet voor synchroniseren en backups. Dat blijkt uit de eerste testversies van Allo.

De aanstaande berichtenapp Google Allo werkt niet op meerdere toestellen en er is ook geen webvariant beschikbaar. Dat ontdekte Android Police, een website die al over een testversie beschikt. Ook comprimeert Allo afbeeldingen behoorlijk om het mobiele dataverbruik te beperken. Een foto met een volledige resolutie van 2,89MB werd teruggebracht naar 89KB, terwijl een andere foto van 7MB nog drastischer werd verkleind tot 71KB. Dat gebeurt ook bij video’s, waar een 76MB-videobestand werd gecomprimeerd tot 13MB. Het voordeel is natuurlijk wel dat ze sneller worden verzonden.

Google Allo App

Allo verlaagt fotokwaliteit

Bij mobiel gebruik zal de teruggang in kwaliteit niet meteen problemen opleveren, maar het betekent wel dat Allo niet geschikt is om originelen door te sturen (bijvoorbeeld als je verslaggever bent, of iemand een foto wil doorsturen om te laten printen). Daarvoor is Hangouts geschikter, al krijgt die dienst in de toekomst wel een andere insteek. Of als je iPhone-gebruiker bent: AirDrop of iMessage. Via Allo kun je ook spraakberichten, je locatie en maffe stickers en gifs sturen. Muziekbestanden en documenten is nog niet mogelijk.

Allo berichtenapp

Allo gekoppeld aan Google-account

Een andere interessante observatie, is dat de app te koppelen is aan je Google-account, ook al vindt de verificatie plaats op basis van je telefoonnummer. De berichtenapp is echter niet te gebruiken op meerdere toestellen, verklapt Android Police. Ook is er geen webvariant beschikbaar. Je zult Allo dus op één toestel tegelijk moeten gebruiken, waarbij je de berichten niet kunt synchroniseren met andere apparaten. Android Police benadrukt dat het om een testversie gaat, waarin mogelijk nog wijzigingen worden aangebracht. Maar ze verwachten dat de functies grotendeels hetzelfde blijven.

Eén toestel, onhandig voor iPad-gebruikers
Google-assistent in actie in Allo-appBij het installeren van Allo kun je je alleen aanmelden met een telefoonnummer, niet met een Google-account. Na het inloggen wordt automatisch een koppeling gemaakt met je Google-account. Heb je meerdere, dan kun je loskoppelen en handmatig een ander Google-account aan de app koppelen. Wil je Allo op twee toestellen gebruiken, dan heb je twee verschillende telefoonnummers nodig. Ook zullen de chats op beide toestellen verschillend zijn, ook als je beide installaties aan hetzelfde Google-account koppelt. Er vindt dus geen synchronisatie op basis van je Google-account plaats en ook het maken van backups is niet gekoppeld aan je Google-account.

Door te kiezen voor activatie op basis van een telefoonnummer doemen er wel weer andere problemen op: het wordt onmogelijk om een webversie te gebruiken en voor apparaten zonder simkaart (zoals een tablet) zul je waarschijnlijk een workaround moeten zoeken. Of Allo links laten liggen.

Allo en Duo werden gelijktijdig aangekondigd op de ontwikkelaarsconferentie Google I/O en staan gepland voor deze zomer. Duo is al beschikbaar in de Nederlandse App Store, Allo volgt binnen enkele weken. Allo bevat een Assistant, die je gaat helpen met relevante suggesties. Waarschijnlijk is daarom ook de link met je Google-account nodig, zodat je informatie uit andere diensten zoals e-mail en foto’s kunt trekken. Assistant moet daarvoor wel weten wie je bent en wat je doet op Google. Omdat Duo alleen bedoeld is om videogesprekken te voeren, is daarin geen koppeling met je Google-account gemaakt.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 22 augustus 2016, 11:51
Categorie Apps
Onderwerpen allo, google

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.