iOS Hangouts

Heeft Google Hangouts met komst van Duo en Allo nog een toekomst?

Met Duo en Allo brengt Google losse apps uit voor toepassingen die eerst in Hangouts zaten. Heeft Hangouts als losse dienst nog wel een toekomst?

Deze week brengt Google de nieuwe videobel-app Duo uit. Specifiek bedoeld voor smartphones, maar wel voor meerdere platformen. De keuze om Duo als losse app uit te brengen lijkt opmerkelijk als je je realiseert dat Google al sinds 2013 een eigen communicatieplatform heeft, namelijk Hangouts. De komst van Duo en de nieuwe berichten-app Allo later dit jaar roept de vraag op wat dit precies voor Hangouts betekent. Google heeft al aangegeven dat Duo en Allo geen vervanger van Hangouts zijn. Maar hoe ziet de toekomst van Hangouts er dan wel uit?

iOS Hangouts
Gefragmenteerd aanbod
Voordat we hier naar kijken is het eerst goed om een stapje terug te doen. Voordat Hangouts werd geïntroduceerd, was Google’s aanbod van communicatieplatformen erg gefragmenteerd. Aan de ene kant had je Google Talk (geïntroduceerd in 2005), dat heel erg gericht was op bedrijven. Aan de andere kant was er de berichtenfunctie Google+ Messenger (ook wel bekend als ‘Huddle) en audio- en videobel-functionaliteit Hangouts, beide onderdeel van Google’s eigen sociale netwerk Google+. De opkomst van Facebook Messenger, WhatsApp en ook Apple’s iMessage dwong Google om harde keuzes te maken. Zo ontstond Hangouts, dat destijds door The Verge de oplossing voor Google’s ‘messaging mess’ (vrij vertaald: de warboel aan berichtendiensten) werd genoemd.

Hoewel Google Talk heel erg gericht was op bedrijven, trok Google dat met de introductie van het allesoverkoepelende Hangouts weer veel breder. Hangouts moest niet alleen door bedrijven gebruikt worden, maar ook door de gewone gebruiker. Daarom kwamen er meteen apps voor de Android en iOS, die bedoeld waren als vervanger van Google Talk. Met deze apps kon je op je iPhone en iPad elkaar berichten sturen, maar ook videobellen. Met meerdere mensen tegelijkertijd. Google was daarmee bepaald niet de eerste overigens. Skype introduceerde rond dezelfde tijd videobellen voor zijn eigen iPhone-app.

Losse apps met specifiek doel
Met de introductie van Duo kiest Google nu juist weer voor een geheel andere strategie. Losse apps in plaats van één platform waarin alles binnen handbereik is. Dat lijkt sowieso een beetje een trend als je kijkt naar wat de grote technologiebedrijven doen. Kijk bijvoorbeeld naar Facebook Messenger dat je op je smartphone alleen nog via de losse app kan gebruiken. Een ander voorbeeld is Foursquare dat zich met de nieuwe app Swarm opnieuw probeerde uit te vinden. Ook de verschillende pogingen van Facebook om Snapchat te kopiëren – telkens in de vorm van een nieuwe losse app – wierpen uiteindelijk niet hun vruchten af.

Maar zou het ook niet veel logischer zijn geweest om de nieuwe videobel-app Duo in Hangouts te integreren? Dat kennen de meeste Google-gebruikers immers wel. Dat is nou juist wat Google niet meer wil doen, vertelt Nick Fox van Google aan The Verge. Google wil niet meer alles in één app doen, maar in plaats daarvan elke app meer focussen op dat waar het voor bedoeld is. Het lijkt er dus op dat we meer losse apps van Google kunnen verwachten die één specifiek doel hebben en eenvoudig van opzet zijn.

Nieuwe focus: zakelijke gebruikers
Wat bij Duo namelijk meteen opvalt, is dat de app erg minimaal is. In onze review van Duo noemden we ‘m dan ook simpel. De app heeft één functie en dat is videobellen. Je koppelt de app aan je 06-nummer en vervolgens kijkt Duo wie van je contactpersonen de app ook heeft geïnstalleerd. Misschien is Duo wel goed genoeg om even met een collega iets te overleggen, maar als je met meerdere collega’s tegelijkertijd wilt videobellen dan zul je op zoek moeten naar een alternatief. Google hoopt natuurlijk dat je dan voor Hangouts kiest, al zijn er tegenwoordig legio zowel gratis als betaalde alternatieven. Google zal dus ook met Hangouts moeten blijven innoveren.

Dat is ook precies de reden waarom Hangouts nog steeds een toekomst heeft. Die toekomst ligt niet in de gewone eindgebruiker, maar in bedrijven. Hangouts is niet alleen te gebruiken met Google+, maar ook als je een Gmail-account hebt. Veel bedrijven en ook onderwijsinstellingen gebruiken Google Apps, de betaalde variant van Gmail, Google Drive en dergelijke, waarmee je bijvoorbeeld met je eigen domeinnaam kan mailen. Op die groep gebruikers wil Google zich met Hangouts blijven richten, legt Fox uit. Je zou dus kunnen zeggen dat Google met Hangouts voor bedrijven en Duo en Allo voor de gewone gebruiker gewoon meerdere ijzers in het vuur heeft.

Verbeterde integratie in Hangouts

Zakelijke gebruikers kunnen in de toekomst dan ook vernieuwingen in Hangouts verwachten. Een daarvan is een betere integratie met Google Docs en de afgeleide diensten zoals Sheets en Slides van Google’s eigen Microsoft Office-tegenhanger. Wanneer we die kunnen verwachten is niet duidelijk, maar wel weten we dat de ontwikkeling van Hangouts los van Duo en Allo zal worden voortgezet.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 17 augustus 2016, 17:00
Categorie Achtergrond
Onderwerpen allo, duo, hangouts, Zakelijk

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.