Facebook-app op de iPad

Hè, luistert Facebook via mijn microfoon?

Luistert Facebook mee met je gesprekken, ook als je de app niet gebruikt? Staat de microfoon altijd aan zodat Facebook kan meeluisteren? Lees hier hoe het zit en hoe je je ertegen kunt wapenen.

Het is je vast wel eens overkomen: je praat met vrienden over een heel specifiek product, zoals de nieuwste Adidas Courtvantage-schoenen die binnenkort in de winkel liggen, of de Stanton DJ-draaitafel die je wel eens zou willen proberen. En verrek: een paar uur later zie je op Facebook een advertentie voor precies zo’n product! Zit Facebook nou stiekem mee te luisteren? Heel wat mensen denken daardoor dat Facebook en dochterbedrijf Instagram alles wat je zegt via de microfoon afluisteren, om vervolgens advertenties te tonen. Dat blijkt niet het geval, maar er is wel iets anders aan de hand. Joanna Stern van de Wall Street Journal zocht het uit. Zij heeft “geruststellende” woorden: Facebook luistert je niet echt af, maar weet wel akelig veel van je door allerlei verbanden te leggen.

Stern benaderde enkele voormalig Facebook-medewerkers en reclame-experts om te achterhalen of het bedrijf nou echt afluistert via de microfoon. Facebook zelf beweert van niet. Volgens experts is het vrijwel onmogelijk om alles af te luisteren van de 2,2 miljard Facebook-gebruikers wereldwijd. Om er echt iets mee te kunnen doen heb je namelijk niet genoeg aan beluisterde trefwoorden, maar moet je ook de context weten en dat kost ongelooflijk veel computerkracht.

Afluisteren is niet nodig

Wat blijkt? Het is voor Facebook helemaal niet nodig om je af te luisteren via de microfoon, omdat ze genoeg andere methoden hebben om te weten wat je online en offline aan het doen bent. Zo weten ze aan de hand van klantenkaarten en loyaltyprogramma’s wat je in fysieke winkels hebt gekocht, zodat ze bijvoorbeeld reclame voor een verkoudheidsmiddeltjes kunnen laten zien na (offline) aankoop van een doos tissues. We hebben in een apart artikel uitgelegd hoe je dit kunt voorkomen:

Uit het onderzoek van Stern blijkt dat de tracking door Facebook maar moeilijk te ontlopen is. Ook als je een volstrekt willekeurige app installeert, kan Facebook daar toch achter komen. Stern downloadde bijvoorbeeld de LoseIt-app en kreeg kort daarna in Facebook en Instagram allerlei reclames over afvallen en fitness te zien. Wat blijkt? De gratis LoseIt-app maakt gebruik van advertenties van het Facebook Audience Network. Advertentienetwerken konden op basis van haar IDFA-nummer (een uniek nummer dat Apple speciaal voor reclametracking heeft ingevoerd) een verband leggen tussen de LoseIt-app en het Facebook-account. Stern kreeg meteen het stempeltje ‘is geïnteresseerd in Healthy Living en Weight Loss’ en kreeg vlak daarna bijpassende advertenties te zien.

Niet aan te ontsnappen
Het blijkt bijna onmogelijk om aan de dataverzameling van Facebook te ontkomen. Eigenlijk is de enige oplossing om géén Facebook-account te nemen en ook geen gebruik te maken van andere diensten van Facebook, dus ook geen Instagram. Hetzelfde geldt voor Google en Amazon, twee techbedrijven die ook actief bezig zijn met het opbouwen van profielen en dit gebruiken voor advertentie-exploitatie. Apple heeft een heel ander businessmodel: het verkopen van heel dure spullen.

Het volledige verhaal kun je lezen bij de Wall Street Journal. Wil je alleen weten wát je kunt doen om je hiertegen te wapenen, dan kun je ook onze Facebook privacytips bekijken.

Eerder deze week schreven we over alle data die de Facebook Protect-dienst verzamelt.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 8 maart 2018, 16:20
Bron Bron WSJ
Categorie Apps
Onderwerpen facebook, privacy

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.