Facebook-duimpje

Facebook deelde data met 150 bedrijven, Apple ontkent betrokkenheid

De New York Times heeft onthuld dat Facebook gebruikersdata met meer dan 150 bedrijven heeft gedeeld. Apple ontkent elke betrokkenheid en zegt dat ze niet op de hoogte waren van de extra privileges.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Facebook zou ‘s werelds grootste technologiebedrijven toegang hebben gegeven tot allerlei data, zo blijkt uit intern bewijsmateriaal en interviews. Zo zou Apple de mogelijkheid hebben gehad om te verbergen dat toestellen informatie opvroegen. Apple-apparaten hadden ook toegang tot het aantal contacten en afspraken van mensen, die hadden aangegeven dat ze geen data wilden delen. Maar Apple zegt niet op de hoogte te zijn geweest van deze speciale toegangsrechten en benadrukt dat de data altijd lokaal op het toestel is gebleven. Anderen zouden geen toegang hebben gehad.

Afgelopen zomer ontkende CEO Tim Cook nog hartstochtelijk dat Apple enkele betrokkenheid had bij de datadeals die Facebook met allerlei bedrijven had gesloten. Apple zou geen gebruikersgegevens hebben opgevraagd en ook niet hebben ontvangen. “De dingen die in het Times-artikel genoemd worden over relatiestatus en zo, dat is vreemd voor ons. We hebben nooit data ontvangen of opgevraagd – nul”, aldus Tim Cook in een interview.

Microsoft zou via de Bing-zoekmachine toegang hebben gehad tot de namen van vrienden, terwijl Netflix en Spotify konden meelezen in privéberichten van gebruikers. Ze hadden zelfs schrijf- en verwijderrechten voor privéberichten gekregen en ze konden alle deelnemers in een discussie zien. Dit ging een stap verder dan wat de bedrijven nodig hadden om Facebook goed met hun apps te laten samenwerken. Ook Amazon en Yahoo zouden meer data hebben gekregen dan noodzakelijk was. Amazon kreeg namen en contactinformatie via vrienden te zien en Yahoo had in ieder geval tot afgelopen zomer toegang tot de berichten van vrienden.

Zuckerberg Facebook

De afspraken waren bedoeld om iedereen ervan te laten profiteren. Voor Facebook zou het meer groei opleveren, waardoor ze meer reclameinkomsten zouden krijgen. En de externe partijen konden met de data hun platformen aantrekkelijker maken. Daarbij werden de eigen privacyregels overtreden, zo blijkt uit de nu gelekte informatie.

Meer informatie over Facebook en privacy lees je hier:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 december 2018, 14:43
Categorie Achtergrond
Onderwerpen facebook, privacy

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.