WhatsApp op CarPlay.

CarPlay wint aan populariteit en tevredenheid

Uit onderzoek blijkt dat gebruikers van CarPlay erg tevreden zijn over het autosysteem. Ook Android Auto doet het in hetzelfde onderzoek goed. Mensen vinden het steeds belangrijker dat er een 'slim' systeem aanwezig is bij de aanschaf van een nieuwe auto.

Al sinds enige jaren biedt Apple in geschikte auto’s en radio’s CarPlay aan. Door je iPhone via een Lightning-kabel (of in sommige gevallen ook draadloos) aan te sluiten, kun je bepaalde apps gebruiken op het scherm van je autoradio. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat zowel CarPlay als de Android-tegenhanger Android Auto aan populariteit winnen. In totaal zijn er voor het onderzoek honderd CarPlay- en honderd Android Auto-eigenaren ondervraagd.

Tevredenheid over CarPlay

Uit het onderzoek blijkt dat 85% van de ondervraagden enigszins of heel erg tevreden zijn met het gebruik van CarPlay en Android Auto. Een nog groter aantal van 90% zal de functies ook aanbevelen bij anderen. Onder CarPlay-gebruikers blijkt de populariteit iets hoger dan bij Google’s variant. Voor media geeft 34% van de CarPlay-bezitters aan enkel en alleen Apple’s oplossing te gebruiken, in plaats van het autosysteem van het automerk of de autoradio zelf. Bij Android Auto ligt dit percentage op 27%. Nog eens 33% zegt CarPlay in de meeste gevallen te gebruiken, terwijl slechts 4% alleen gebruikmaakt van het systeem van de automaker zelf.

In de meeste auto’s is het mogelijk om gebruik te maken van CarPlay of het standaard ingebouwde systeem van het automerk of het merk van de autoradio. Dat soort systemen worden echter sporadisch bijgewerkt met nieuwe functies, terwijl er ook weinig apps mee samenwerken. Meestal kun je alleen gebruikmaken van de Telefoon- en Muziek-app. De kaarten voor navigatiesystemen worden ook minder vaak bijgewerkt. Bovendien moet je voor kaartenupdates vaak apart betalen, terwijl dit bij Apple Kaarten en Google Maps voor respectievelijk CarPlay en Android Auto niet het geval is.

Onderzoek naar gebruik van CarPlay.

Gebruik iets lager voor navigatie
Overigens liggen de percentages wat betreft navigatie wel iets lager. Om van punt A naar punt B te komen, wordt ook met regelmaat het ingebouwde systeem gebruikt. Het percentage CarPlay-bezitters dat voor navigatie bijna altijd of meestal Apple’s systeem gebruikt, ligt op respectievelijk 32% en 25%. Bij Android Auto ligt dit percentage juist weer iets hoger, vermoedelijk omdat meer mensen vertrouwen hebben in Google Maps dan Apple Kaarten.

De grootste problemen die gebruikers van Apple’s en Google’s systeem hebben, is het gebruik van stemherkenning. Het is voor hen lastig om te wisselen tussen de beschikbare apps en de spraakherkenning via Siri en Google Assistant. Uit het onderzoek blijkt ook dat voor veel gebruikers geldt dat het onwaarschijnlijk is dat ze een nieuwe auto overwegen die geen CarPlay of Android Auto heeft.

De laatste jaren is er een groeiend aantal automerken dat standaard CarPlay meelevert in hun eigen autosysteem. Automerken maken er ook steeds meer reclame voor en benoemen CarPlay als één van de pluspunten van een nieuwe auto. Dankzij CarPlay kun je niet alleen bellen, muziek afspelen, navigeren en iMessage-berichten versturen, maar sinds kort is ook WhatsApp in CarPlay beschikbaar.

Heb jij ook CarPlay in je auto en gebruik je dit naar tevredenheid of gebruik je liever het systeem van het automerk zelf? Laat het weten in de reacties!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 13 april 2018, 9:22
Bron Bron Strategy Analytics
Categorie Diensten
Onderwerpen carplay, onderzoek
Software iOS

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.