iOS 13.3 communicatielimieten.

Communicatielimieten instellen: zo bepaal je met wie jij of je kind mag communiceren

Op de iPhone en iPad kan je aangeven met welke contacten je kind mag communiceren. Deze communicatielimieten in Schermtijd stel je eenvoudig in. In deze tip lees je hoe je dat doet.

Via Schermtijd heb je de mogelijkheid om het gebruik van de iPhone en iPad van je kind te beheren. Je bepaalt op hoeveel tijd je per dag aan een app mag besteden en je kiest de zogenaamde apparaatvrije tijd, waarop alleen de door jou gekozen apps beschikbaar zijn. Je kan Schermtijd ook gebruiken om je eigen verslaving tegen te gaan. Vanaf iOS 13.3 kun je in Schermtijd communicatielimieten bepalen. Je hebt dan zelf in de hand met wie jijzelf of je kind contact mag maken.

Wat zijn communicatielimieten?

Zoals het woord al zegt, bepaal je met communicatielimieten met wie gecommuniceerd mag worden. Dat kan handig zijn voor jezelf, maar ook voor je kind. Hiermee voorkom je dus dat je kind ‘s avonds laat nog berichten uitwisselt met vrienden of midden in de nacht aan het bellen is. Communicatielimieten maken onderdeel uit van Schermtijd.

De limieten die je via deze functie instelt, hebben alleen betrekking op de Telefoon-, FaceTime- en Berichten-app. Dat betekent dat communiceren via WhatsApp of andere chatapps nog steeds mogelijk is, zelfs als de beperkingen actief zijn. Je kan dit omzeilen door WhatsApp toe te voegen aan de lijst van apps die tijdens apparaatvrije tijd niet gebruikt mogen worden. Meer daarover lees je in onze tip.

Communicatielimieten instellen

Om de communicatielimieten in te stellen, doe je het volgende:

  1. Open de Instellingen-app en tik op Schermtijd.
  2. Kies voor Apparaatvrije tijd.
  3. Je hebt twee opties: je kan kiezen met wie jij of je kind kan communiceren tijdens de toegestane schermtijd en tijdens de apparaatvrije tijd (bijvoorbeeld ‘s avonds en ‘s nachts). Tik op Tijdens toegestane schermtijd en voer eventueel de schermtijdcode in.

Communicatielimieten in Schermtijd instellen.

  1. Kies hier uit Iedereen of Alleen contacten.
    Kies je Alleen contacten, dan kan jij of je kind nooit bellen, sms’en of berichten uitwisselen met nummers die niet in het adresboek staan.
  2. Onderaan kan je kiezen of introducties van nieuwe contacten in groepen in iMessage toegestaan mogen worden.

Communicatielimieten tijdens toegestane schermtijd.

  1. Vervolgens kies je met wie gecommuniceerd mag worden tijdens apparaatvrije tijd.
    Kies in het hoofdmenu van de Communicatielimieten voor Tijdens apparaatvrije tijd en voer eventueel de Schermtijd-code in. Zorg er wel voor dat je in het hoofdmenu van Schermtijd de apparaatvrije tijd ingesteld hebt.
  2. Ook bij de communicatielimieten tijdens apparaatvrije tijd kan je uit twee opties kiezen: Iedereen of Specifieke contacten. Kies de optie die je wil gebruiken.
  3. Kies je voor specifieke contacten, selecteer dan de contacten waarmee gecommuniceerd mag worden.

Communicatielimieten tijdens apparaatvrije tijd.

  1. Tot slot kun je in het hoofdmenu van communicatielimieten kiezen om bewerkingen van contacten toe te staan of niet. Zet je dit uit, dan moet eerst de Schermtijd-code ingevoerd worden voordat er een contact toegevoegd kan worden.

Gevolgen van communicatielimieten

Zodra je iemand probeert te bellen of een iMessage-bericht te sturen terwijl het niet toegestaan is om met diegene te communiceren, verschijnt er een scherm in beeld dat de limiet verstreken is. Communiceren is dan dus niet mogelijk. Als jij of je kind gebeld wordt door een contact waarmee communiceren niet is toegestaan, hoort de beller een in gesprek-toon. Krijg je een nieuw bericht van een niet toegestaan-contact, dan zie je wel een badge bij de Berichten-app.

Je bent op dat moment dus alleen bereikbaar door van tevoren gekozen contacten. Noodnummers zoals 112 zijn wél altijd te bereiken, ook als de communicatielimieten ingegaan zijn. Hou er rekening mee dat je niet kan communiceren met noodcontacten die je via SOS-noodmelding ingesteld hebt. Wil je dat wel, selecteer die contacten dan in het rijtje van toegestane personen via Schermtijd > Communicatielimieten > Tijdens apparaat vrije tijd.

Bellen naar niet-toegestane contacten is ook niet mogelijk via de Apple Watch, iPad of de Mac, omdat telefoongesprekken dan altijd via de iPhone verlopen.

Beperkingen aan communicatielimieten

Er zitten wel flink wat beperkingen aan de functie. iMessage-berichten komen namelijk wel gewoon binnen op de Apple Watch, zelfs als de communicatielimieten actief zijn. Dat betekent dat je de inhoud van het bericht kan zien, naar het gesprek kan gaan en er op kan antwoorden. Hoewel bellen niet mogelijk is, werkt het versturen van berichten vanaf de Apple Watch wél.

Communicatielimieten actief in iMessage, maar niet op Apple Watch.

De functie ontbreekt bovendien op de Mac. Hoewel je wel Schermtijd op de Mac hebt, is daar geen mogelijkheid om de limieten voor contacten in te stellen. Dit wordt daarom dus ook niet gesynchroniseerd. FaceTimen en iMessage zijn dan ook gewoon altijd beschikbaar. Bellen is niet mogelijk, omdat de verbinding via de iPhone loopt.

Zoals gezegd gelden de limieten niet voor WhatsApp, Telegram of andere chatapps. Ook bij apps die gebruikmaken van CallKit is het mogelijk om te (video)bellen en berichten te versturen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt december 2019
Categorie Basisfuncties
Onderwerpen ouderlijk toezicht, schermtijd
Software iOS 13