niet gecertificeerde iPhone-kabel

Dit betekent de melding ‘Deze kabel werkt mogelijk niet goed met deze iPhone’

'Deze kabel of dit accessoire is niet gecertificeerd en werkt mogelijk niet goed met deze iPhone'. iCulture legt uit waarom de iPhone hiervoor waarschuwt.

niet gecertificeerde iPhone-kabel‘Deze kabel of dit accessoire is niet gecertificeerd en werkt mogelijk niet goed met deze iPhone,’ is de melding die je iPhone geeft als er iets mis is met de oplaadkabel of dock die je gebruikt. Soms weigert je iPhone tegelijkertijd om op te laden. Waarom krijg je deze melding? In deze tip leggen we dat uit.

Er is vrijwel altijd een directe reden waarom je iPhone deze melding geeft en het heeft in ieder geval iets te maken met de verbinding tussen de iPhone en de kabel. In ieder geval loont het altijd de moeite om de kabel uit je iPhone te trekken en opnieuw aan te sluiten. Hetzelfde geldt voor het USB-stekkertje aan de achterkant van de kabel en de stekker die in het stopcontact gaat. Blijft de melding nog steeds verschijnen? Dan is er hoogstwaarschijnlijk sprake van één (of meerdere) van deze vier oorzaken:

Oorzaak 1: Je hebt een goedkope kabel gekocht van bedenkelijke kwaliteit (goedkope rotzooi)

iphone-kabel-niet-gecertificeerd
Lightning-kabels en opladers zonder certificering van Apple zijn een stuk goedkoper. Die kabels en opladers werken soms wel en soms niet. Als ze niet werken, krijg je meteen de foutmelding ‘Deze kabel of dit accessoire is niet gecertificeerd’. Veel mensen gebruiken de goedkope kabeltjes toch, omdat ze het zonde vinden om 30 euro uit te geven voor een officiële stroomkabel van Apple. Die gaan immers ook vaak kapot. Toch is het verstandiger om te investeren in iets waarbij je de garantie krijgt dat het werkt. Zeker als het een telefoon van honderden euro’s van stroom moet voorzien.

Oorzaak 2: De kabel is beschadigd

Is de kabel beschadigd? Heeft hij een tijdje onder water gelegen? Ontstaat er corrosie? Kun je de tandafdrukken van je huisdier op de kabel zien? Dit zijn allemaal redenen waarom je kabel zijn beste tijd gehad kan hebben en je iPhone letterlijk waarschuwt voor de beschadigingen in de draad. Ook in dit geval is de enige oplossing: de kabel vervangen. Als een officiële kabel binnen de garantie kapot is gegaan, krijg je in de Apple Store een nieuwe. Vergeet niet eerst een afspraak te maken, want even binnenlopen om het kabeltje te vervangen is er helaas niet bij.

Oorzaak 3: Je gebruikt een verlengkabel

Je kunt de melding ook krijgen als je een extra verlengkabel gebruikt om de iPhone op te laden, bijvoorbeeld als de afstand tussen het stopcontact en jouw nachtkastje net iets te groot is. Controleer bij gebruik van een verlengkabel of de iPhone wel wordt opgeladen. Soms toont de iPhone deze melding, maar gaat het opladen gewoon door. In dat geval is er niets aan de hand en kun je de verlengkabel gewoon blijven gebruiken.

Oorzaak 4: Er zit iets tussen je kabel en de aansluiting

Ook kan het voorkomen dat iets de aansluiting op de Lightning-connector blokkeert. Stukjes zakdoek, papiersnippers, katoen en fijne stoffen kunnen in de aansluiting van je iPhone terecht komen. In dat geval is er nog net genoeg stroom om je deze melding te geven. Controleer daarom je aansluiting, blaas er even goed doorheen en kijk of je er iets uit kunt kloppen. Zo kom je relatief gemakkelijk van het probleem af.

Mogelijke oplossing
Toont je iPhone om een andere oorzaak deze melding, dan kun je dit proberen op te lossen door je iPhone te resetten. Mogelijk wordt de foutmelding per ongeluk getoond, waardoor het herstarten van je iPhone een oplossing kan zijn. Zorg er ook voor dat je iPhone bijgewerkt is naar de meest recente versie van iOS, zodat een accessoire ondersteund wordt. In onderstaand artikel lees je hoe je je iPhone of iPad kunt updaten.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt juli 2017
Categorie Basisfuncties
Onderwerp kabel