Reacties voor: Consumentenbond niet eens met garantiebeleid van Apple

In het tv-programma Kassa werd aandacht besteed aan de garantietermijn van Apple. Apple geeft slechts één jaar garantie op producten, maar dat komt volgens de Consumentenbond niet overeen met de wettelijke regels.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 123 reacties

  1. Dit is echt een probleem dat Apple in de afgelopen jaren niet goed heeft opgepakt. Resellers weigeren om voor de reparatiekosten op te draaien die voortkomen uit klachten van klanten van de Apple Online Store. Die kregen namelijk altijd klanten over de vloer die online kochten en nul op rekest kregen als ze na een jaar problemen hadden. En al die Dixons en noem ze maar op kunnen zelf de Apple-spullen niet repareren of doorsturen naar Apple. Dat hele probleem van de TimeCapsule speelde ook al bij de Airport Express, dat was toen een fabricagefout.

    Dat hele AppleCare is misschien leuk voor de Amerikanen, in Nederland hebben we een betere bescherming als consument. Mijn tip: vraag twee keer netjes het probleem op te lossen, ga daarna naar de rechtbank en start een procedure voor de kantonrechter, kost een paar tientjes, kun je zelf en daar krijgt ook een dure Apple-advocaat geen speld tussen.

    Voor de enorme winsten die ze draaien van ons, mogen ze wel eens een deel besteden aan klantenservice. De glans raakt anders heel snel van het design af. Schame on you, Apple. Shame on you.

  2. Ik heb het gezien ja.
    Ik moet zeggen,als apple fan,dat ik het enorm vindt tegenvallen van apple om zo de mensen te behandelen.
    Had ik niet verwacht.

  3. Is bij mij ook niet de eerste keer dat dit voorvalt!

  4. Ronnn +1

  5. Apple Care is zoveel meer dan garantie. Maar dat zeggen ze niet bij kassa.

    Apple Care bied telefonische ondersteuning wereldwijd voor 3 jaarlang over alles waar een Apple logo op staat. Apple Care bied je tech tool deluxe. Een diagnose en reparatie programma waarmee je zelf onderhoud kan doen. En Apple Care verlengt daarbij de garantie van 1 naar 3 jaar wereldwijd. Je hoeft hiervoor niet eens terug naar de winkel waar de computer gekocht is. Apple Care is prijzig maar niet peperduur zoals kassa je doet vermoeden.

    €179 voor een iMac in ruil voor de bovengenoemde functies vind ik niet duur. Helemal niet als je bedenkt dat de gemiddelde reparatie kosten veel hoger liggen dan die genoemde €179,- materiaal plus man uren worden door Apple Care allemaal vergoed.

    Er word heel hard gegild en schande geroepen. Maar de mensen die ze hebben kunnen vinden zijn prima geholpen binnen de garantie periode. Ze hebben maar 100 mensen met klachten kunnen vinden. En ze hebben de 3 ergste in de studio uit genodigd. Het word enorm op geblazen. Het blijft vervelend voor de gedupeerden natuurlijk. Maar ze maken wel erg een probleem van.
    Die vader en zoon met hun iPod touch hebben een nieuwe gekregen. Het is niet eens gerepareerd.

    Ik snap best dat je verwacht dat producten langer mee gaan dan dat er garantie op zit. Maar men kan niet verwachten dat omdat Apple zelf geen winkels heeft in NL je zomaar met je bij de media markt gekochte of online gekochte Apple product een Apple Premium Reseller binnen kan stappen van hier lossen jullie dit maar op eigen kosten op.

    Als je terug gaat naar de winkel waar je het gekocht hebt kan je dit wel eisen. Ik werk bij een APR en 70% van de spullen die service of reparatie nodig hebben zijn niet onze eigen klanten. Die producten nemen wij in service omdat de dixons mediamarkt en its hun klanten weigeren te helpen. Vervolgens krijgen wij die klanten al boos en gefrustreerd binnen. Vaak hebben ze geen bon meer. En men verwacht dan van ons dat wij dit kosten loos voor hun oplossen. Nogmaals voor eigen klanten snap ik helemaal dat we ook buiten de garantie periode voor hen klaar moeten staan. Dat doen we dan ook. Maar men moet wel de situatie van een APR begrijpen.

    Na een jaar verwacht de wet dat de winkelier (de APR niet Apple) de garantie afhandelt. Apple trekt totaal zijn handen terug tenzij men Apple care heeft gekocht.

    De APR zou dus volgens kassa en de consumenten bond uit eigen zak voor de kosten moeten op draaien voor een fabricage fout of defect door toedoen van slijtage of door misbruik voor een periode van 4 jaar na de ondersteuning die Apple zelf geeft.

    Waar wordt de APR beschermd in dit verhaal?
    Die kan verhaal gaan halen bij apple. Maar die geeft niet thuis.
    Eindstand. Als de APR de wet vgt zoals kassa en de consumenten bond dat willen dan kan de APR inpakken. Alle marge die er zit op producten lever je dan weer in aan de reparaties die de APR volgens kassa uit eigen zak moet bekostigen. En Apple zelf gaat vrij uit.

    Het is een gekke wereld. Ik zeg APR’s van Nederland sta op en maak een vuist tegen apple want nu zijn jullie de lul.

  6. Dit is toch wel een beetje het andere gezicht achter Apple. Alle ‘inspirerende verhalen’ ten spijt, van de ontwikkelaars in de filmpjes op de Apple site.

    En inderdaad: de APR’s kunnen het nog wel eens moeilijk gaan krijgen als zij alle bagger kunnen gaan oplossen van zowel de fysieke aankopen als de online aankopen.

    Als Apple hier niet nu al een beslissende koerswijziging inzet, kunnen ze over één of een paar jaar wel eens klanten gaan kwijtraken aan fabrikanten die (bijna) hetzelfde kunstje voor een stuk minder geld kunnen.

  7. wat ik niet begrijp: waarom zou Apple andere regels handteren in Nederland als in België?
    Voor de consument is er toch sowieso 2 jaar garantie op je iPhone? (mijne is bij mobi* binnengegeven na 1 jaar en 1 maand, mooie garantie)

    En of die garantie nou via apple komt, of via de verkoper maakt voor de consument toch nix uit?

    Niet tegenstaande geef ik ze wel groot gelijk dat reparatiekosten Veel te duur zijn!

  8. @kal_el:
    De reparatie kosten zijn simpel te verklaren.
    Onderdelen zijn het goedkoopst. De man uren om deze onderdelen in te bouwen maken het duur. Een monteur die dat doet kost makkelijk €75 per uur. En als het een ingewikkelde reparatie is of er moet achteraf Of vooraf getest worden. Dan lopen de koste snel hoog op.

    Dit geld voor elk product en daarom geeft men vaak liever een nieuw product mee dan dat ze een iPod gaan repareren. Puur omdat de man uren om het product te repareren hoger zijn dan wat een nieuwe kost.

    Met computers liggen die verhoudingen wat anders. Maar een reparatie is hoe dan ook een dure grap. Tenzij ze dit Weer aan lage lonen langden gaan uit besteden. Maar dan duurt je reparatie een paar maanden.

    Apple care dekt al dezekosten.
    Van de 5% die stuk gaat en daar dan de 40% die wel Apple care heeft is die 40% heel blij als er een defect is dat tegen de kosten van apple care opgelost kan worden.

    Consument recht of niet. Vaak is apple care nou eenmaal de goedkoopste manier om jereparatie gedaan te krijgen. Ik snap daarom ook wel waarom er bij verkoop van een Apple product zo op gehamert word.

    Het is een heel leuk marge product voor de winkelier. Het is een goed service pakket voor de pas over gestapte klant. 1nummer voor al je vragen. Je kan OVERAL terecht voor je service en garantie. Niet alleen bij de winkel waar je m gekocht hebt. Sommige APRs geven kostenloos tijdens de reparatie een leentoestel mee aan Hun eigen klanten die Apple Care hebben (wij wel)

    Je kan het later aanschaffen dan je je Apple product hebt aangeschaft.
    Het is lang zon gek plan nog niet dat apple care.

    Maar ik ben het idd eens dat er nu eens duidelijkheid moet komen in waar de niet Apple care hebbende klant aan toe is en wat die kan verwachten Vandeurzen verkopende kant tegen welke kosten en waarom. Dat is nu een wazig gebied. Juist door die onduidelijkheid is de onenigheid er ook. Als het wettelijk geregeld zou zijn was het gezeur er niet. Nu zijn het niet bindende richtlijnen. En men kan lekker wijzen naar elkaar voor de oossinge en de schuld. Er MOET duidelijkheid komen. Dat is wel zo fijn voor de APRs en de klanten. Dan weet iedereen waar ie aan toe is.

  9. @4saus:

    Het is natuurlijk leuk en aardig dat jij het voor de APR’s opneemt maar dat zijn bedrijven die geacht worden hun eigen zakelijke belangen te kunnen behartigen. En als ze vinden onheus behandeld te worden door Apple of te weinig marge (dat bakersprookje over slechts 3% winst) dan moeten ze gewoon stoppen met verkopen van Apple produkten.

    Het gaat hier erover dat consumenten niet correct behandeld worden en dat APR’s zich verschuilen achter “Apple zegt …….” maar wat Apple zegt is niet relevant.

    De Nederlandse wet is heel simpel (en helaas beperkter dan de EU wetgeving) en die zegt dat de verkoper (dus APR of Online Store) verantwoordelijk is en zich niet kan beroepen op fabrikant/groothandel of wat dan ook.

    De alinea hier voorgaand is de enige relevante en als een APR daar problemen mee heeft dan heeft die APR een probleem maar dat is dan volledig en alleen zijn probleem en niemand anders!

  10. Ik ben het wel eens met kassa. De computer en andere producten die Apple uitbrengst zijn heel erg vet. De manier alleen hoe ze met reperaties omgaan is alles behalve goed. Daar omet inderdaad iets tegen gedaan worden.

    Wat je nu koopt kan wel blijven qua garantie, Dit omdat het echt iets te voegd dan alleen maar reperaties, maar er vanaf nu geregeld worden dat Apple direct al drie(of langer) garant staat voor al zijn spullen en niet nadat je een garantie pakket hebt gekocht.

  11. O ja, nog een puntje. Applecare is belachelijk duur!

    Als je dat voor een iMac koopt kost je dat zo’n 180 euro oftewel 18%(!!) van de aanschafkosten! In die prijs zit een ontzettend absurd vette winst voor de verkoper van Applecare!

    Inderdaad, absurd!

    Want exact diezelfde Applecare kun je stukken goedkoper kopen. Bijv. bij Card Services of een verzekeraar. Daar heb je zo een forse korting tot 40% voor dezelfde dienst. Ook bieden APR’s vaak grote kortingen op Applecare aan.

    Maar nog goedkoper kun je het kopen (en volkomen legaal!) op bijv. eBay en soortgelijk. Kosten zijn dan veelal de helft of minder.

  12. @Ik word hier soms erg moe: Lees nog even terug naar wat Apple care bied. Hetenige wat mens wil zien/horen/lezen bij Apple care is: “GARANTIE BIJKOPEN”.

    Apecare is zo veel meer dan de garantie dat je bij koopt.
    Voor 80 euro per jaar heb je alle hulp die je nodig hebt met je nieuwe imac in de vorm van een telefonische helpdesk. Je krijgt diagnose en onderhoud software bij en je garantie word met 2 jaar verlengd.

    Maar goed ik ken geen bedrijf die exact die diensten kan bieden voor 80 euro per jaar op een desktop voor de 2 aanvullende jaren die je koopt.
    Apple haalt thuis op en brengt terug na Reparatie ( kosten voor materiaal en man uren zijn met de €80 perjaar gedekt). En je hebt een helpdesk in het Nederlands.

    Dan vind ik 18% voor die aanvullende servic niet duur.

  13. Ik heb geen enkel probleem met Apple. Jammer dat de garantie maar 1 jaar is, maargoed, tot nu toe is er altijd binnen de garantieperiode een probleem opgetreden waardoor ik weer nieuwe garantie kreeg, zo heb ik 2 keer een nieuwe iTouch gekregen en krijg ik waarsschijnlijk ook binnenkort weer een nieuwe iPhone vanwege een kapotte oortelefoonstekker

    Ik moet hierbij wel vermelden dat de reparaties tergend lang duren. Ik heb op deze manier 6 weken zonder iPod moeten leven vanwege een verkeerd ingevoerde aankoopdatum. Hij was namelijk eerst opgestuurd, toen teruggestuurd vanwege geen aanspraak mogelijk op garantie met een onbekende reden, helemaal nagekeken wat het probleem was, bleek het dat de aankoopdatum verkeerd was ingevoerd. Nog een keer opgestuurd en uiteindelijk een heel nieuw apparaat gekregen. Ik begrijp het probleem niet, in 90% van de gevallen wordt een nieuw apparaat opgestuurd, waarom dat 6 weken moet duren is me een raadsel

  14. @4saus:

    dat het arbeidsloon zo duur is terwijl de onderdelen nagenoeg niets kosten lijkt me onzin.
    Reparatie van de iPhone bestaat voornamelijk uit het vervangen van juist te dure onderdelen.
    Als complete leek had ik een iPhone in ongeveer 20 minuten volledig uit elkaar liggen met behulp van een handleiding op internet. In elkaar zetten ging al meteen een stuk sneller, dus daar kunnen de kosten niet liggen, natuurlijk los van eventuele zoektijd naar de oorzaak.
    En dat je garantie moet bijkopen terwijl je die volgens Nederlandse wetgeving al hebt is natuurlijk belachelijk.

  15. Apple vind ik een heel vet merk met mooie producten. Echter vind ik de hardware kwaliteit niet al te best. Zelf heb ik een iMac en daarvan was de brander kapot. Kosten: €480!! Gelukkig viel dit nog net onder de garantie (nog 1 maand over). Stel je voor dat je net te laat was… Dan betaal je bijna 50% van de nieuwprijs voor een nieuw brandertje. Absurd!
    Sinds een aantal weken doet mijn mighty mouse raar. Het welbekende probleem met het scrollwieltje. Het werkt totaal niet meer. Nu gebruik ik mijn oude Logitech muis van 5 jaar oud en die doet het nog perfect. Na verschillende dingen uitgehaald te hebben ben ik langs de APR gegaan en daar konden ze niks voor me betekenen. Het advies was om een nieuwe te kopen omdat de muis “al” 2 jaar oud was en er geen garantie meer op zat. Dit terwijl het een heel veel voorkomend probleem is! Ze zijn niet voor niets overgestapt op touch zodat dit probleem niet meer voor komt.
    Nog een ding… Mijn iPhone 3G. Daar kwam na een week het scherm los te zitten waardoor er een grote vlek op ontstond. Plus haarscheurtjes op de behuizing. Deze werd wel omgeruild maar dat heeft uiteindelijk 4 weken geduurd voordat ik een nieuwe had. In 1,5 maand had ik dus maar 1,5 week de iPhone kunnen gebruiken. Maar de kosten gingen gewoon door… Erg slecht dus weer. Ik heb vóór de iPhone 6 Nokia’s gehad en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

    Al met al slechte ervaringen qua kwaliteit hardware. Softwarematig is Apple king! Als Apple dan ook nog zo moeilijk gaat doen, scoren ze zeer slecht voor wat betreft klantenservice. AppleCare is gewoon een melkkoe… 18% van aanschafwaarde… Wie betaalt 18% vd aanschafwaarde aan verzekeringspremie voor zijn auto over een periode van slechts 3 jaar waarvan het eerste jaar sowieso kosteloos is gedekt???? Inderdaad! Niemand!!

  16. Thuis ophalen? Icentre Haarlem doet dat niet hoor. En zover ik weet geen enkele apr.

    Origineel geplaatst door 4saus
    @Ik word hier soms erg moe: Lees nog even terug naar wat Apple care bied. Hetenige wat mens wil zien/horen/lezen bij Apple care is: “GARANTIE BIJKOPEN”.Apecare is zo veel meer dan de garantie dat je bij koopt.
    Voor 80 euro per jaar heb je alle hulp die je nodig hebt met je nieuwe imac in de vorm van een telefonische helpdesk. Je krijgt diagnose en onderhoud software bij en je garantie word met 2 jaar verlengd. Maar goed ik ken geen bedrijf die exact die diensten kan bieden voor 80 euro per jaar op een desktop voor de 2 aanvullende jaren die je koopt.
    Apple haalt thuis op en brengt terug na Reparatie ( kosten voor materiaal en man uren zijn met de €80 perjaar gedekt). En je hebt een helpdesk in het Nederlands.Dan vind ik 18% voor die aanvullende servic niet duur.

  17. Ik vroeg mij af.. Hoe zit het eigenlijk met de garantie die Apple levert op de iPhone? Als ik een iPhone koop in België, heb ik dan ook garantie in Nederland? Volgens Apple’s garantiebeleid niet, maar is dit niet in strijd met de EU wetgeving?
    Apple is namelijk een internationaal bedrijf die overal ter wereld producten verkoopt. Het zou dus niets uitmaken of ik nu in België of in Nederland garantie claim. Of denk ik dan fout?

  18. @4saus:

    Dat klinkt allemaal heel leuk zo maar volgens Europese wetgeving heeft een consument 2 jaar garantie op alle elektronica en anders mag het simpelweg niet binnen Europa verkocht worden… ze overtreden dus simpelweg de wet.

  19. @4saus
    Allemaal leuk en aardig die uitleg van jou maar regels zijn regels, punt. Geen uitzondering enz.

  20. Even zomaar een vergelijk: (waar verhaal!)
    Koop een simpel HP notebookje van 400 euri. Er gaan een fannetje stuk. Effe HP bellen, dan komt er een koerier van UPS voorrijden. Doos weg? Geen probleem, heeft de koerier bij zich. Notebookje gerepareerd terug na 4 dagen… Kosten: 0 euri, gewoon garantie van HP, zoals elk merk dat zijn klanten serieus neemt zou moeten verlenen!

  21. Ik heb altijd te horen gekregen dat je vanuit de wet zoizo 2 jaar garantie had, toen ik hiermee naar een Apple winkel gingen kreeg ik de reparatie kosten nog vergoed (1.5 jaar na aankoop) Toch wil ik ook wel zeggen dat iPods en iphones in mijn omgeving altijd vlak na de garantie die Apple biedt ermee ophouden?

  22. @4saus

    Op mijn opleiding zijn we bezig met de rechten van de consumenten en oneerlijke handelspraktijken. Ik begrijp vanuit jou situatie dat je als APR je eigen belangen wilt uitleggen. Het is dan ook een gemiste kans van Apple en/of de APR’s dat zij niet in de uitzending waren. Echter, de man van de Consumentenbond legde juist duidelijk uit dat men van een product een levensverwachting mag hebben die overeenkomt met de kwaliteit van de techniek. Zoals aangegeven, 3 jaar voor de kleinere Apple producten en 5 jaar voor de computers. Dit lijkt mij zeer reëel. Dat men de producten voor die tijd vanwege ‘ouderdom’ of ‘fashion’ overweging veelal vervangt voor die periode terzijde.
    de consumenten zijn in Nederland gelukkig goed beschermt door de wet en mogen verwachten dat de reseller een probleem dat zich voor doet tijdens deze periode oplost. Mits het apparaat natuurlijk buiten de schuld van de consument om niet meer functioneert. Dat bedrijven, en heus niet alleen Apple maar bijvoorbeeld een bcc of mediamarkt, daarnaast verlengde garanties aanbiedt laat zien dat de Nederlandse consument slecht op de hoogte is van haar recht.

    Dat de kosten voor reparaties te duur zijn of jij vindt dat het belachelijk is dat klanten eisen stellen aan de garantie doet gewoon niet ter zake. Apple en o.a. de APR’s willen geld verdienen zonder dat zij een juiste service leveren. Terwijl dit eigenlijk is verplicht! Dat is zonde en hier liggen nog genoeg verbeteringen. Laten we hopen dat niet alleen Apple naar ook de andere bedrijven zich hierin verbeteren.

  23. Is toch gewoon absurd? Als je wat anders koopt in het topsegment, bijvoorbeeld een Miele wasmachine. Dan klaag je ook als die na 4 jaar de geest geeft.
    Voor Applecare-euro’s koop je al een nieuwe pc.
    Als Apple dure producten wil maken moeten ze gewoon prijs/kwaliteit handhaven. Wat service betreft kunnen ze zeker veel leren van Microsoft.

  24. Toch begrijp ik de ophef niet helemaal. Mijn praktijkervaring: Ik heb mij defecte 14 maanden oude iPhone ter reparatie via T-mobile aangeboden. Resultaat: nieuwe iPhone zonder kosten. Alles binnen garantieregeling!

  25. @4saus

    Inderdaad, regels zijn regels. Ook ben een hevige Apple fan en raad iedereen in mijn omgeving aan om Apple te kopen. Zeggen dat het om enkele honderden gevallen gaat is echt bij het haar getrokken. In mijn kenissenkring alleen al ken ik een vijftal mensen die op deze absurde garantiebepaling gebotstt zijn. Ikzelf ook. Een iMac die het na 1,5 jaar begeeft en 500 euro kosten. Bij Apple België zeggen ze dan:”ik begrijp dat je boos bent, je had iets duurzaam verwacht maar wij kunnen je niet helpen…”
    De situatie zoals ze nu is, is niet meer houdbaar. Koop je bij de ene dealer dan heb je één jaar garantie, bij de andere dealer heb je twee jaar garantie om dat die het verschil zelf bijpassen.cIk ben fier op Apple en zijn producten, maar het wordt stilaan tijd dat men dit probleem op Europees vlak aanpakt en Apple verplicht de wetgeving na te leven.

  26. Sinds een paar weken staan er vertikale lijntjes op het scherm van mijn Powerbook 4G. Volgens berichten kost de vervanging van het scherm meer dan 800 euro. Daar koop ik wel een hele mooie Asus laptop voor. Ik vind de kosten dan ook buitenproportioneel. Zelf de reparatie doen? Daar durf ik niet aan te beginnen. BTW de G4 is al wel 5 a 6 jaar oud. Dit alles kost mij echter wel zo’n € 130,00 per jaar extra. Wordt zo wel een hele dure Apple en de garantie die je bij koopt duurt maar 3 jaar dacht ik.

  27. Als ik heel eerlijk ben snap ik de ophef om Apple specifiek niet helemaal, is het niet al jaren zo dat er standaard een jaar garantie op electronica wordt gegeven? Mobiele telefoons, tv’s, dvd spelers en pc’s van allerlei merken houden er na 1 jaar mee op en de garantie is volgens de fabrikant/reseller verlopen.

    Heb ook meermaals met een defecte mobiele telefoon oid in de winkel gestaan en nul op het rekest gekregen. Waarom wordt Apple er nu uit geselecteerd terwijl elke fabrikant nu eigenlijk al jarenlang hetzelfde doet?

    @Ronnn als het echt zo zou zijn dat je alleen ff naar de rechtbank toe moet, waarom maakt Kassa er dan zo’n heel programma omheen met gezeur terwijl ze ook ff collectief gelijk kunnen halen bij de rechtbank?

  28. @4saus:

    Applecare is meer? Ik werk nu al heel wat jaren met Apple maar heb nog nooit enige behoefte gehad om ze te bellen! Die software stelt niets voor en daar zijn genoeg (gratis) alternatieven voor.

    En je kunt rekenen tot je en ons weeg maar 18% moeten bij betalen voor iets waar je juridisch al recht op hebt is volkomen bezopen. Er is geen ander woord voor.

    Maar als jij het niet duur vindt dan moet je het kopen en uiteraard de volle mep betalen en vooral niet een goedkopere aanbieding (n.b. Applecare voor de helft of minder) in gaan.

    En die aanbiedingen zijn gewoon de normale Applecare en geeft dus duidelijk te zie dat er (bij APR aanschaf) gewoon veel te veel op verdiend wordt.

  29. @Michiel:
    Ik snap niet dat mensen zo vaak iets defect hebben, 2 nieuwe ipod-touches en een nieuwe iphone??

  30. Vindt het een goed zaak wat er nu gebeurt. hoop dat de arrogantie nu eindelijk verdwijnt bij Apple. Apple maakt erg mooie producten maar de kwaliteit is vaak ver te zoeken. en het ergste vindt ik dan nog dat er veel “fans”zijn die het dan ook nog voor Apple opkomen.
    (denk hier aan de wel bekende iPhone “brandjes”) Zij denken echt dat de consument zijn eigen mobile + auto in de fik steken voor een iPhone 3Gs……….. tobers

    Ik had tot nu toe nog nooit een verzekering bij gekocht voor elektronica, maar nu heb ik die wel bij mijn iPhone bijgekocht (T-Mobile) omdat mijn iPod Video het al na 1 jaar en 2 maanden begaf (Harddisk vast gelopen) en wat denk je “sorry hij is al meer dan een jaar oud en is in de Appstore gekocht, dus geen garantie.

    En als ik nu terug lees wat ik getyped heb ben ik eigenlijk nog de grootste “sukkel”, want ik koop die tr@ep………

  31. Heb je op een Volvo niet ook 1 jaar garantie?
    Das toch de reden waarom mijn vriendin niet wil dat ik er een koop…

  32. Origineel geplaatst door Dispar
    Toch begrijp ik de ophef niet helemaal. Mijn praktijkervaring: Ik heb mij defecte 14 maanden oude iPhone ter reparatie via T-mobile aangeboden. Resultaat: nieuwe iPhone zonder kosten. Alles binnen garantieregeling!

    Origineel geplaatst door Dispar
    Toch begrijp ik de ophef niet helemaal. Mijn praktijkervaring: Ik heb mij defecte 14 maanden oude iPhone ter reparatie via T-mobile aangeboden. Resultaat: nieuwe iPhone zonder kosten. Alles binnen garantieregeling!

    Het gaat om de resellers en niet om de fabrikant. Zoals kassa het schetst doen de Apple resellers en de online store het dus slecht. Het lijkt er in jou verhaal op dat tmobile er wel goed mee omgaat.

  33. Ik ben het eens over het feit dat door apple en de apr’s de wettelijke garantietermijn waar de consument recht op heeft moet worden nageleefd. Heel simpel: wet = wet. Daar kan toch geen discussie over mogelijk zijn lijkt mij?

    Maar apple is niet zo’n boeman als iedereen zegt. Afgelopen jaar scheurde de topcase van mijn witte macbook. Apparaat was bijna twee jaar oud. Ik terug naar de apr en die vroegen mij even contact op te nemen met apple zelf. Via de telefoon heeft apple toen akkoord gegeven voor kostenloze reparatie en de apr had hem binnen drie dagen al voor me gerepareerd. Die apr ligt in maastricht en moet zeggen dat ik uiterst tevreden ben met hun service. Mijn gepreorderde ipod touch die rechtstreeks uit china kwam en defect was werd zonder problemen en snel door diezelfde apr (ivizi) omgeruild voor een nieuwe.

    Dus het KAN wel ………. 😉

  34. Mijn mac was aantal maanden geleden stuk. toen aan een reseller ter reperatie gebracht en aangetekende brief gestuurd dat ik in de europese garantiebepaling viel (was 1,5jaar uit op dat moment).
    Toen geen reactie gehad maar hierna langs gegaan voor gesprek met de manager en 3 dagen later had ik met gerepareerde moederbord terug. 🙂

  35. Origineel geplaatst door Génicus
    Heb je op een Volvo niet ook 1 jaar garantie?
    Das toch de reden waarom mijn vriendin niet wil dat ik er een koop…

    Dan moet je toch echt een andere vriendin zoeken die wel weet dat Volvo 3 jaar (doen trouwens bijna alle merken) garantie geeft.

  36. Toch vreemd, want een bedrijf al Microsoft kan wel 3 jaar garantie op een Xbox360 geven, terwijl de failure rate van die dingen een heel stuk hoger ligt dan van welk Apple produkt dan ook.

    Komt bij dat de marge op een 360 ook een heel stuk lager ligt dan van een Mac, iPod etc.

    Apple producten zijn en blijven fantastisch, maar hier gaat het om hoe klanten behandeld worden en dat laat nog te wensen over vind ik.

  37. Na iets langer dan 1 jaar mijn iPone 3G met scheurtje in het plastic terug gebracht naar Tmobile. Twee weken later kon ik een nieuw exemplaar ophalen. De restore ging zonder problemen (geen conflicten met aangekochte apps). Mijn ervaring met leverancier en product zijn zeer dus positief.

  38. Er komen vreemde lijnen op het scherm van mijn 15″ sinds een week. Het scherm heen en weer bewegen ‘lost het dan op’. Is nu een jaar oud. AppleCare voor mijn MacBook PRO is 349 euro. Brrrr….

  39. Waarom zou je voor veel geld (18% inderdaad!) garantie bijkopen voor iets dat je zou mogen verwachten van een product waar de aanschafprijs al zo hoog is? Begrijp me niet verkeerd, de Apple-producten zijn fantastisch en mijn iMac en iPhone doen het gewoon nog steeds, maar als een van beide producten na iets meer dan een jaar defect zouden zijn geweest, had ik wel mooi een nieuwe geëist! Zonder AppleCare!

  40. @4saus:

    Liefde maakt blind 😉

  41. @Riny: Een reparatie is dan ook wat complexer dan alleen het uit elkaar halen natuurlijk. En dat geld ook voor een Apple computer. De onderdelen zijn vaak zo duur omdat geen standaard componenten zijn. Negen van de tien ondere delen is opgebouwd uit standaard componenten en aangepast door Apple waardoor de werknong anders is en dus niet zomaar vervangbaar met een goedkoop alternatief. Iets dat met de gemiddelde zelfbou PC makkelijk zelf te doen is.

    Zo worden de reparaties van Apple computers dan ook een stuk complexer dan de gemiddelde machine. Het lijkt een pot nat maar als je een mac wel eens hebt open gemaakt dan zie je dat het er van binnen alles behalve standaard uit ziet. En dat je voor 1 lullig dingetje vaak de hele kast uit elkaar moet slopen. Wetende wat je doet zodat je geen nieuwe dingen kapot maakt onderweg.

  42. Ik begrijp de mening van 4SAUS wel als APR-man, maar beste mensen, het is toch zo dat wij als consument een langere levensduur mogen verwachten van een product en zeker van een Apple-product. Dan ga je toch geen extra garantie kopen!! Alsof Apple zegt: garantie tot de deur van de winkel!!Dus moet Apple na één jaar toch volledig achter zijn producten staan. Ongeacht waar het gekocht is. Natuurlijk als je met je Macbook of Iphone in bad gaat..dan mag je niets verwachten. . Een vriend van mij is nu aan zijn 3e Macbook!!!! de vorige was na een jaar defect en hij ondervond een zeer klant-onvriendelijk behandeling bij Apple en moest maar gigantische kosten maken!! Zelf denk ik er over om een Macbook te kopen, maar dit onderwerp doet mij zeker twijfelen. Dus misschien toch maar een ASUS….Sorry Apple-lovers!!!

  43. Ik heb in mijn omgeving ook al van een aantal mensen gehoord dat ze net buiten de garantieperiode van 1 jaar een probleem kregen waarvoor ze compleet voor de kosten moesten opdraaien. En bij een defect moederbord van een Apple laptop kan je dan eigenlijk net zo goed meteen een nieuwe kopen.

    Ik zou graag eens horen waar ik het exacte Europese wetsartikel kan vinden wat zegt dat je langer recht hebt op gratis reparaties. En die ‘economische levensduur’ van een laptop is volgens mij ook nergens gedocumenteerd. In dit artikel lees ik 5 jaar, elders weer 2 of 3 jaar. Ik zou graag ergens naar kunnen verwijzen op het moment dat ik met een klacht naar een verkoper stap. Kortom: het zou fijn zijn als ‘er werk van maken’ wat eenvoudiger zou zijn.

    Ik heb bij mijn huidige MacBook AppleCare, maar inderdaad alleen voor de langere garantie (om gezeur te voorkomen), echt niet voor de telefonische ondersteuning of die diagnostische software. Als ik zou weten hoe ik bij een probleem 2 jaar na aankoop gemakkelijk mijn gelijk zou kunnen krijgen zou ik bij mijn volgende laptop geen AppleCare kopen.

    Op Ius Mentis is er ook een interessante post te vinden over dit onderwerp: http://blog.iusmentis.com/2009/12/04/het-nut-van-garantie-bijkopen/

    P.S. Overigens geeft Dell volgens mij ook standaard maar 1 jaar garantie. Zo uniek is Apple ook weer niet.

  44. @4saus:

    Mag ik dat sprookje (Apple gebruikt aangepaste onderdelen) even ontzenuwen?

    De iMac’s bestaan gewoon uit standaard verkrijgbare laptop onderdelen. Welke gewoon te koop zijn.Uiteraard is het MB door Apple ontworpen maar dat geldt voor elk MB. Soortgelijke voor de MB’s.

    Voor de Mac pro’s geldt soortgelijk. Als je zelf een PC kunt bouwen dan kun je ook een Mac Pro zelf bouwen.

    Enige probleem is dat Apple weigert essentiële onderdelen te verkopen aan derden en dat alleen aan APR’s doet.

    De rechtsrelatie Apple APR is overigens ook zo krom als wat.

    Als ze zich niet binnen een miniscule marge houden van de Online Store prijzen dan krijgen ze praktisch niet geleverd.

    Als ze een onderdeel bestellen en het blijkt dat ze het verkeerde onderdeel hebben besteld (kan makkelijk, Apple gebruikt bijv. binnen 1 serie iMac verschillende/afwijkende schermen) dan zijn ze de klos. Het verkeerde scherm kan niet terug gestuurd worden maar is een verliespost.

    Apple maakt mooie produkten. Dat is buiten elke discussie. Maar laten we Apple nu niet gaan zitten ophemelen want hun praktijken zijn vaak erger dan die van een MS of Dell.

    En de APR’s moeten gewoon eens een keertje stoppen met zich achter “is policy van Apple” te stoppen want de klant heeft daar niets mee te maken.

    De klant heeft alleen te maken met de verkoper van zijn apparaat en het consumentenrecht en als de regels van Apple daarmee conflicteren dan is dat een probleem van de verkoper/Apple en staat de consument buiten.

    Het bekende argument “verkoper verdient te weinig om die kosten voor z’n rekening te nemen” is al helemaal kul. Dan moet hij stoppen met de verkoop en brood (o.i.d.) gaan verkopen.

  45. Even twee leuke getallen:
    Marge op product voor Apple: (ruim) >30%
    Marge op product voor APR: <6%

    Op die manier kunnen APR's niet concurreren met Apple's online winkel, maar wel op sevice. Laat nou die service in de wet afgesnoept worden als consumentenrecht. iPod's en iPhone's repareren bijvoorbeeld kost veel tijd en moeite, dus omruilen bij die marges is voor Apple de beste optie. Voor APR's vormt dat een duur probleem.

    En nog even over AppleCare: prima hoor, die wereldwijde telefonische ondersteuning, maar de meeste mensen gebruiken hun computer alleen in Nederland en thuis (anders heb je vaak een computer van het bedrijf, dus geen consumentenrecht) en bij andere partijen als telecombedrijven is telefonische ondersteuning vaak tegen lokaal beltarief beschikbaar tijdens de hele contractduur. Heet gewoon helpdesk en is met al die miljoenen klanten bij veel bedrijven goed geregeld.

    Het probleem zit 'm bij Apple zelf: leuk marketing/sales bedrijf, maar onvoldoende meegegroeid in de markt waar kritische consumenten waar eisen voor hun geld. Het gaat er niet om of er honderd of duizend mensen problemen hebben, bij een duur merk met zoveel marge (Apple blijft duur want je moet tot twee keer zo veel geld in de winkel neerleggen voor een vergelijkbaar product en return on investment is afschrijving, geen cash out) MOET je service op orde zijn.

    Het is mooi dat Apple van mooie producten houdt, maar houdt Apple ook genoeg van zijn klanten?

  46. Ratten zijn het bij Apple, qua garantie.
    Eens een iPod na een jaar en twee maanden kapot gehad.
    “Pech” noemden ze dat, had ik maar garantie moeten bijkopen –> als je het uitspreekt snapt een aap al dat het niet klopt “garantie…. KOPEN”, WTF.

    Ook onbeschoft behandeld toen.
    Hopelijk levert deze negatieve publiciteit iets op.

  47. Garantie of geen garantie, weet bij wie je hoort aan te kloppen:

    iPhone is in nederland een t-mobile product die zijn dan ook verantwoordelijk voor de service afhandeling (heb je hem niet bij t-mobile gehaald dan kun je terecht bij het bedrijf waar je hem gekocht hebt).

    Haal je je mac online, ga daar dan ook verhaal halen als er iets niet deugt en verwacht niet dat een bedrijf als een reseller eigen geld gaat steken in een klant van een ander.

    Het gaat twee kanten op ook als klant heb je de verantwoordelijkheid om je te verdiepen in de situatie!

  48. Origineel geplaatst door Ik word hier soms erg moe
    @4saus: Applecare is meer? Ik werk nu al heel wat jaren met Apple maar heb nog nooit enige behoefte gehad om ze te bellen! Die software stelt niets voor en daar zijn genoeg (gratis) alternatieven voor.En je kunt rekenen tot je en ons weeg maar 18% moeten bij betalen voor iets waar je juridisch al recht op hebt is volkomen bezopen. Er is geen ander woord voor.Maar als jij het niet duur vindt dan moet je het kopen en uiteraard de volle mep betalen en vooral niet een goedkopere aanbieding (n.b. Applecare voor de helft of minder) in gaan.En die aanbiedingen zijn gewoon de normale Applecare en geeft dus duidelijk te zie dat er (bij APR aanschaf) gewoon veel te veel op verdiend wordt.

    tech tool deluxe dat je er bij krijgt heeft geen gratis alternatief dat exact het zelfde doet. Je zal een hoop kunnen oplossen met meerdere tools samen maar dat is juist het mooie van techtool deluxe het is alles in een. En genoeg voor wat je nodig hebt.

    Apple care is voor elk product een andere prijs en die prijs bepaalt Apple. De reseller verkoop het voor die prijs. We mogen die niet zelf aanpassen.
    Dat ze op eBay staan dat is leuk. Die zijn gunstig gekocht met de koers verschillen en worden zo weer door verkocht. Er zitten ook een hoop gebruikte codes voor Apple care tussen. Dus ja alles kan altijd goed koper.

    Dat jij in die tijd dat je apple gebruikt Apple care niet nodig hebt gehad zegt twee dingen. Jij bent een ervaren gebruiker die genoeg weet en de support niet nodig heeft gehad. Wie weet gevonden op andere wegen. En wie weet heb je nooit een defect gehad vanwege de de kwaliteit die Apple bied.

    Verder ben ik het met je eens dat 1 jaar garantie kort is.
    2 jaar is Europees bepaald. Maar die goede regelingen zijn er niet in elk land waar Apple verkoopt. Dus dan kan het een uitkomst zijn. Los van het feit dat Apple care niet nodig zou moeten zijn

    Wees blij dat het er is. Er zijn genoeg mensen die er profeit van hebben.

  49. Het is niet helemaal waar, als je extra lange garantie op je iphone wilt hebben, dan sluit je gewoon een verzekering af bij t-mobile voor 7 euro in de maand. Als hij dan kapot gaat krijg je gewoon een nieuwe. op welke manier hij kapot gaat, en of het je eigen schuld is, maakt niet uit.

  50. @4saus:

    Als ik het heb over Applecare legaal elders kopen dan bedoel ik Applecare. Dus je kunt gewoon registreren en toch betaal je vaak de helft of minder. Nogmaals, dat zijn volkomen legale codes. Voorbeeld 60 euro voor een iMac, 90 euro voor een MBA enzovoort.

    Daarnaast zijn er ook APR’s die AC verkopen tegen beduidend lagere prijs dan de standaard prijs.

    Verder is in Europa al tientallen jaren “verticale prijsbinding” verboden!!!!! Verticale prijsbinding is waarbij de fabrikant de hele verkoopkolom verbiedt om zelf de verkoopprijs te bepalen. Heel formeel doet Apple dat niet maar als je bijv. 5% minder vraagt dan krijg je gewoon praktisch niets geleverd.

    Volgens EU (en ook NL, BE, …) wetten mag apple geen prijzen vaststellen!

    En stel je van die hulp van de helpdesk niet veel voor. Hooguit hele elementaire vragen worden daar beantwoord maar “overstappers” hebben er weinig aan en zijn verplicht hun kennissenkring uit te kammen in de hoop een ervaren Applegebruiker te vinden.

    Applecare is voor de APR/Apple gewoon een lekkere winstpakker want hij krijgt betaald voor iets wat hij wettelijk al had moeten leveren. Niets meer en niets meer.

  51. Je kan deze discussie ook omdraaien. Apple verkoopt zijn computers met 3 jaar garantie. Wil je dezelfde computer goedkoper dan kan dat, met beperkte garantie.

  52. Ik stoor mij vreselijk aan programma’s als Radar en Kassa.

    Een probleem van een enkele consument (in dit geval 100 op een klantenbestand van duizenden klanten) wordt opgeblazen tot gigantische proporties. Peperdure computers, peperdure Applecare en klanten staan in de kou.

    Ik heb meerdere Apple producten en ook ik heb helaas met enkele van deze producten problemen gehad. Deze zijn allemaal prima binnen de garantietermijn opgelost. Omdat ik geen zin en tijd heb om een discussie aan te gaan met een APR of Apple na de garantietermijn heb ik zo’n “peperdure” applecare garantie aangeschaft voor alle producten.
    Onlangs had ik een probleem met mijn DVD-Drive van een iMac na de garantieperiode van 1 jaar. Door de applecare is dit kosteloos gerepareerd.
    Wat is dan peperduur? Na een jaar een probleem hebben met een gigantische rekening? De discussie met een APR of Apple aangaan en je “recht” halen. De tijd die daarin geïnvesteerd moet worden kost ook geld. Of na twee jaar een probleem hebben en een gigantische rekening? Dan sta je ook met lege handen.

    De aanvullende garantie geldt in totaal voor drie jaar. Dat haal je er uit als je een keer een probleem hebt. Misschien moet apple zijn prijzen verhogen en die garantie er “gratis” bijgeven. Daarbij kan de garantie met een beetje googelen voor redelijk weinig geld online gekocht worden.

  53. @Tripple: Ja dag! Veel mensen vinden 1000+ euro voor een Mac wel genoeg. Dan ga je niet honderden meer betalen voor garantie waar je al sowieso recht op hebt volgens de wet. En @4saus: Dat Apple Care zoveel meer is dan garantie, kan dan wel zijn, maar dat is nog geen reden voor Apple om de wet te negeren als je het niet hebt. De reden dat mensen Apple Care kopen is toch wel voor de garantie, niet voor die ‘geweldige’ software tool of telefoon support.

  54. Ik heb nu een MacbookPro die anderhalf jaar oud is, en heb geen Apple Care. Ik had problemen met m’n accu en deze moest vervangen worden. Eerst bij de reseller geweest maar die zei dat ik naar Apple moest bellen, omdat dit een apart geval was.
    Uiteindelijk gratis een nieuwe accu gekregen, een half jaar nadat de garantie verlopen was.

    Bij consumentenprogramma’s zoals kassa of radar worden dit soort grote bedrijven altijd in negatief in het nieuws gebracht…

  55. Wow wat een verhalen. Apple zit fout want ze maken keuzes die niet passen in de Nederlandse wet. Valt niks meer aan toe te voegen.

  56. Prijzen verhogen?

    Zowel Apple als MS hebben een perfecte marketingmachine en je kunt verzekerd zijn dat de huidige prijzen ook de maximale opbrengst voor hen levert en dus dat hogere prijzen een sterke daling verkopen zal geven.

    Apple zal gewoon eens hardhandig moeten leren dat ze hun Amerikaanse praktijken niet zonder meer naar de EU kunnen transporteren zoals MS dat ook al heeft moeten leren.

    Mooie klus voor de nieuwe EU commissaris.

  57. @Dennisf:

    Je slaat volledig de plank mis. Apple moet gewoon zorgen dat het aantal defecten aan de hardware drastisch wordt teruggebracht. Het is sowieso van de gekken om je te verzekeren voor een periode van 3 jaar waarbij het eerste jaar sowieso gedekt is… Je koopt in feite maar 2 jaar extra garantie plus een beetje ondersteuning voor 18% van de aanschafprijs. Belachelijk, vooral als je kijkt naar de premiumprijzen die ze hanteren. Van een BMW verwacht je ook dat je jaren zonder problemen kan rijden. Daar ga je ook geen extra garantie voor afsluiten…

  58. @Patrick:
    I agree! Voor 90% van de mensen die zo gek zijn om AppleCare aan te schaffen gaat het enkel en alleen om de verlengde garantie. Dat wordt ook zo gepromoot door de APR’s.

  59. @kal_el:
    In Belgie heb je 2 jaar garantie ja, maar het 2e jaar is het niet Apple die de garantie geeft, maar de winkel waar je het gekocht hebt.

  60. On my macbook i have small cracks on the front of the case , but apple will not repair it as its not a common problem , my laptop was taken in within the 1 year period as well , a bad service from apple which means when i buy a new one it wont be a mac , as nice as they are they cost 3x more than a windows laptop , apple need to address the problems and not just take your money

  61. Ik heb er zelf ook slechte ervaringen mee. Apple houdt zich gewoon niet aan het in ons land geldende consumentenrecht. Dat wil zeggen dat ik bij normaal gebruik van het apparaat een langere werking mag verwachten dan 1 jaar. Apple garandeert slechts 1 jaar probleemloze werking!

  62. @DatBenIk:
    Ja, maar volgens diezelfde EU wetgeving (Die trouwens over fabricagefouten gaat) moet je het probleem binnen de 6maanden na aankoop melden.
    Na die 6 maanden (én dus tot max 2 jaar na aankoop) is het aan jou om te bewijzen dat het probleem al vanaf het begin aanwezig was.

  63. Dan heb je applecare, bel je ze, en dan moet je nog €0,10/min betalen.

  64. Binnen 2 jaar een probleem met je foon en geen voet aan de grond bij je leverancier? De deurwaarder een dagvaarding laten bezorgen (€100,-) en voor laten komen bij de (kanton)rechter. Je doet zelf het verhaal. Als blijkt dat de fout niet door onzorgvuldig handelen is ontstaan (bewijs ligt bij leverancier / reparateur), krijg je gelijk van de rechter. Alle kosten van reparatie, deurwaarder en proces
    krijg je dan vergoed.
    Kost tijd en een beetje inspanning maar is wel leuk en de moeite waard! Wetten zijn wetten, geldt ook voor Apple. APR’s die zeuren over regels of vergoedingen moeten wat anders gaan doen.

  65. Apple zit fout. Das is idd zo.
    De APR zit opgescheept met Apple’s gedrag.
    Het antwoord dan moet je maar geen APR starten is onzin. Er moet idd een oplossing komen waarin Apple de APRs tegemoed komt.

    De meeste APRs lossen dit met de klant zelf op zoals de wet het voorschrijft.

    wat ik niet begrijp is dat er maar 100 klachten zijn binnengekomen. Meer konden ze er niet vinden in een maand tijd. En er worden heel wat Macs gekocht in nederland. EN er komen heel wat mensen met een kapotte mac terug. Koopt bijna iedereen dan Apple care er bij? Of valt het gewoon mee met de problemen en word het allemaal flink opgeblazen.

  66. “Kost tijd en een beetje inspanning maar is wel leuk en de moeite waard!”

    Roderick, jouw definitie van leuk is denk ik wat anders dan die van mij. Ik krijg liever waar ik recht op heb zonder tussenkomst van rechters en dagvaardingen. Treurig dat die zaken blijkbaar nodig zijn om je gelijk te krijgen.

  67. hoop dat Apple dit echt voelt. heb zelf ook flink de balen van mijn MacBook Pro waar vanalles aan mankeert. diskdrive 3 maal styk gegaan in nog geen 2 jaar tijd, kokend heet worden (zelfs barst in tafel door ontstaan) en accu die plotseling uitvalt.

  68. Ik vind Apple’s garantiebeleid ook onder de maat. Mijn MacBook (late 2008) had meerdere problemen binnen de garantie die door Apple, althans drie verschillende Apple resellers, werden afgewezen omdat zij vonden dat ik de schade had veroorzaakt en dat sowieso al niet onder de garantie valt. Ik ben nog steeds van mening dat het beeldscherm van mijn MacBook niet goed vast zit en de magneet het niet goed vasthoudt. Dat is in mijn ogen gewoon een ondeugdelijk product waar normaalgesproken iedere andere fabrikant een reparatie onder garantie had aangeboden.

    Tevens is Apple’s hardware duur in vergelijking met andere fabrikanten en moet je voor extra garantie nog een fors bedrag betalen. Aangezien Apple het afgelopen jaar toch al zeer terughoudend is, zag ik dus niet de noodzaak 250 euro voor een AppleCare uit te geven. Twee jaar goede garantie zou gewoon standaard moeten zijn.

  69. APR’s en leveranciers sluiten zelf een contact met alle kromme regels van, in dit geval, Apple. Let wel: de wet was er eerder dan het contract en de afspraken met Apple. APR’s en leveranciers die zich achteraf verschuilen achter Apple en dus de wet negeren zijn gewoon fout.

    De eindgebruiker heeft hier niets mee te maken. Het is een verhaal tussen Apple en de leveranciers.

  70. Origineel geplaatst door Dennisf
    Misschien moet apple zijn prijzen verhogen en die garantie er “gratis” bijgeven. Daarbij kan de garantie met een beetje googelen voor redelijk weinig geld online gekocht worden.

    Tja, dat is het probleem nu juist. Apple rekent wel de verhoogde prijzen, maar weigert haar wettelijke verplichtingen na te komen. Misschien dat het bedrijf een deel van de winst kan inzetten op verhoogde kwaliteitscontrole. Ook in mijn omgeving ken ik opmerkelijk veel gevallen van voortijdig defect geraakte Apple producten. Garantie bijkopen is leuk, maar dan zou de prijs daarvan redelijk moeten zijn en betrekking hebben op het vierde t/m het zesde jaar. De eerste drie jaren zijn immers gedekt door wetgeving. En als Apple er zelf van overtuigd is dat het kwaliteitsproducten verkoopt, zou drie jaar garantie geen enkel risico betekenen. In tegendeel, het zou het bedrijf een goede naam bezorgen op het gebied van customer care.

  71. Marcel van Beusekom van de Consumentenbond, vindt dat die termijn veel langer zou moeten zijn.

    Volgensmij vindt hij dat niet, maar geeft hij glashard aan dat dat VERPLICHT is… toch wezenlijk wat anders…

  72. 4saus, je blijft herhalen dat ze er niet meer dan 100 konden ‘vinden’. De tekst spreekt echter over dat er in een maand tijd 100 klachten zijn binnengekomen. Ik lees nergens iets over een zoektocht van de Consumentenbond naar mensen met klachten. Ik denk dat ze er makkelijk meer dan 100 zouden kunnen vinden. No problemo. Mij was in ieder geval niks gevraagd. 🙂

  73. Toen ik mijn MacBook kocht bij een APR raadde me juist AppleCare af… Als je er gewoon normaal mee om gaat valt de schade best mee plus kleine problemen zouden hun gelijk daar oplossen en ze wijsde me ook op het consumenten recht… mijn MacBook doet het na bijna 2 jaar nog fantastisch.

    Overigens wilde Acer mijn 5 maanden oude netbookje al niet fixen omdat er bij de ingang van mijn stroom toevoer wss een pinnetje was verbogen en ze, zonder mijn apparaat te zien hebben, er heilig van overtuigt waren dat ik dat zelf gedaan had… Dat is pas service of niet? (maar ik had de verkeerde stekker gebruikt van een ander merk, werkte wel maar viel soms weg (a))

  74. Ik kijk elke week kassa en ik heb de oproep toch echt voor bij zien komn in het programma. Apple is al jaren te krijg in NL. Het zou vreemd zijn als nu ineens sponaan 100 klachten binnenkomen en daarvoor te weinig om er een show aan te weiden.

    Dat maakt het niet minder erg. Problemen buiten de garantie moeten ook serieus genoemen worden. En worden opgelost.
    Maar het aantal van 100 in een maand tijd vind ik weinig. Er komen bij ons in een week tijd al meer reparaties binnen waarvan de helft buiten de garantie.

    @Nils Breunese:

  75. Origineel geplaatst door 4saus
    Ik kijk elke week kassa en ik heb de oproep toch echt voor bij zien komn in het programma. Apple is al jaren te krijg in NL. Het zou vreemd zijn als nu ineens sponaan 100 klachten binnenkomen en daarvoor te weinig om er een show aan te weiden. Dat maakt het niet minder erg. Problemen buiten de garantie moeten ook serieus genoemen worden. En worden opgelost.
    Maar het aantal van 100 in een maand tijd vind ik weinig. Er komen bij ons in een week tijd al meer reparaties binnen waarvan de helft buiten de garantie. @Nils Breunese:

    Het is inderdaad een feit dat er vroeger erg weinig klachten waren en tegenwoordig heel wat meer klachten zijn dan enkele jaren geleden.

  76. @Ik word hier soms erg moe: Maar ineens 100 in een maand..? Als ik kijk naar de reparaties die we binne krijgen moeten er veel meer mensen met klachte zijn.

    Ik ben benieuwd wat de uitkomst is. We zijn het er hier allemaal mee eens dat Apple En de APRs dit beter moeten oplossen.
    maar wie draagt daar zorg voor en waar vind men de duidelijkheid hierin. Dan weet je als klant waar je aan toe bent.

  77. Niet alles is slecht

    Van de week ging mij timecapsule kapot na 1,5 jaar, ik heb geen applecare. Ik heb met apple gebeld en deze erkennen tegenwoordig het probleem met de koeling en dat ze na 1,5 kapot gaan.
    Voor mij is er een nieuwe onderweg. Kosteloos.

  78. @karel_appel:

    Sorry, maar het is sowieso slecht dat je TimeCapsule na 1,5 jaar al kapot gaat…
    Grappig om te constateren dat mensen Apple nog steeds verdedigen en bijna niet klagen over de slechte hardware kwaliteit… moet je eens doen bij andere productgroepen zoals auto’s… tja ik had veel pech maar nu krijg ik wel een nieuwe auto.. uhhhh ja dus… voor velen al genoeg reden om naar een ander merk over te stappen!

  79. 4saus, volgens denkt iedereen, inclusief jij zelf, dat er wel meer dan 100 mensen zijn die klachten hebben over dit garantiegezeur. Wat is je punt? Dat er te weinig mensen klagen?

  80. Ach, ik ben ook telefonisch altijd na de “telefonische-support” periode goed geholpen, zal ook wel uitmaken dat het een nogal prijzig Apple product was (Mac Pro), maar toch denk ik dat ze niet zo moeilijk doen maar wel graag Apple Care verkopen natuurlijk.

  81. Mensen houd er wel even rekening mee dat APR’s zich moeten houden aan de regels van Apple. Het is niet zo dat zij altijd maar alles kunnen doen om de klant te helpen. Daarin zijn ze gewoon afhankelijk van Apple.

    Toch vindt ik het grappig om te zien hoeveel mensen er altijd klagen over de “service” van Apple. Misschien is Apple streng in het repareren van bepaalde dingen. Maar ik ken ook genoeg verhalen waar er zelfs buiten de garantie nog gerepareerd word, zonder dat de klant hiervoor hoeft te betalen. (even voor de duidelijkheid mensen.. Dit is niet iets wat je aan hoeft te halen bij APR’s zij hebben immers toestemming nodig van apple!

  82. Origineel geplaatst door koen
    Mensen houd er wel even rekening mee dat APR’s zich moeten houden aan de regels van Apple. Het is niet zo dat zij altijd maar alles kunnen doen om de klant te helpen. Daarin zijn ze gewoon afhankelijk van Apple. Toch vindt ik het grappig om te zien hoeveel mensen er altijd klagen over de “service” van Apple. Misschien is Apple streng in het repareren van bepaalde dingen. Maar ik ken ook genoeg verhalen waar er zelfs buiten de garantie nog gerepareerd word, zonder dat de klant hiervoor hoeft te betalen. (even voor de duidelijkheid mensen.. Dit is niet iets wat je aan hoeft te halen bij APR’s zij hebben immers toestemming nodig van apple!

    Is het nu echt zo moeilijk te begrijpen hoe de wet in elkaar zit?????

    Voor de zoveelste maal: de consument heeft uitsluitend met de verkoper te maken (dat is dus de winkelier en niet Apple). De verkoper hoort hem volgens de wet garantie te verlenen.

    Wat en of die verkoper problemen heeft met Apple daar heeft de consument geen ene fl***er mee te maken.

    Zo is de wet en zo wordt het spel gespeeld.

    En zielig doen voor de APR is absoluut niet nodig want die verdient echt een dikke boterham want ander ging de ondernemer wel brood verkopen in z’n winkel.

  83. @koen: de zaak ligt m.i. heel eenvoudig. Als Apple een APR dwingt om in strijd met het nederlandse recht handel te drijven heeft deze 2 keuzes: A-niet in zee gaan met Apple of B de consequenties aanvaarden en afwachten tot er een juridische procedure volgt van een klant met alle consequenties

  84. @Nils Breunese: ja idd

    als er echt problemen zijn dan moet je van je laten horen. Alleen dan kan er wat aan gedaan worden.

    Ik vind die cijfers vreemd omdat ik zelf dicht bij mee maak hoe het er aan toe gaat.

    De enige reden dat ik hier reageer is om een inzicht te geven van de andere kant van het verhaal.
    Zonder dat weten jullie maar half hoe de vork in de steel zit.

    het scenario is als volgt.
    Een klant komt met een defect product bij ons binnen en wij vragen als eerst naar de bon. Daarop zien we of het product bij een van onze winkels is gekocht en het product binnen de garantie geholpen kan worden.
    De helft van die klanten is door een its of dixons of media markt al hulp geweigerd. Ze komen dus boos binnen bij ons terwijl ze het niet bij ons hebben aan geschaft.

    Vervolgens eisen ze wel dat wij de kosten dekken die eigenlijk voor de its media markt en of andere apple verkoop punt zijn. Als klanten buiten de garantie bellen met apple krijgen ze een customer care nummer/code. Op vertoon van dat nummer helpen we die klanten alsnog kosten loos.

    Heb je geen CS nummer/code dan vragen we daarna of de klant apple care heeft mocht hun product buiten de garantie periode van een jaar zijn.

    Het maakt niet wat de situatie is. Voor elke klant is er hulp. Met of zonder apple care wij bieden we alsnog aan het product in te nemen. Wij vertellen vooraf dat daar onderzoekskosten aan vast zitten. als je geen klant bent van ons. En dat die bij akkoord voor reparatie komen te vervallen. De meeste mensen hebben hun machine hard nodig en gaan uiteindelijk akkoord voor reparatie.

    Van alle reparaties die wij binnen krijgen ie de meerder heid niet eens ons eigen klant. We helpen iedereen die geholpen wil worden. en ik denk dat k hiermee voor een groot deel van de APR’s spreek.

    Wat we opgedragen worden door apple is in deze situatie en bij de verkoop van een mac te vragen naar behoefte aan apple care.

    bij verkoop verpakt als service pakket waarvan ik de in houd al heb verteld. en bij defect als garantie uitbreiding.

    De prijzen die de reparaties kosten staan altijd op de reparatie bon vermeld en zo kunnen ze altijd zien wat het het buiten de garantie gekost zou hebben.
    Het is alleen sneu dat de prijzen van reparaties altijd
    hoger liggen dan de aanschaf van apple care.

    Als je ziet in welke staat die producten vaak binnen komen dan snap ik best dat sommige dingen niet binnen de garantie vallen of vergoed worden door Apple of de APR. simpelweg omdat het onder user abuse valt.

    Gelukkig gaar het merendeel van de reparaties goed en zijn daar nauwelijks klachten over. Er is het altijd wel iemand oneens met de uitkomst. Maar dat is dan meer vanwege een slecht uitgevoerde reparatie dan om het feit dat het product als stuk ging in de eerste plaats.

    Maar het is een discussie zonder einde die al jaar in jaar uit word gevoerd. Wie op apple care zoekt in google krijgt een hoop boze verhalen naar voren en hier een daar een tevreden klant die er de moeite voor nam het aan te prijzen omdat die er wel plezier van heeft.

  85. Leuke discussie, weinig aan toe te voegen. Het is simpel: garantie hoef je nooit bij te kopen. Je hebt een economische levenswaarde van een product en als je een macbook pro koopt van 1500 ee, dan mag je verwachten dat het product meer dan 1 jaar meegaat. Als deze stuk gaat, dan ga je naar de winkel waar je hem hebt gekocht. Als deze je verwijst naar de fabrikant, dan hoef dat niet, want JIJ hebt met de WINKEL een koopovereenkomst. Hij doet namelijk zaken met jou en kan zich niet verschuilen achter de fabrikant. Als er kosten aan verbonden zijn dan kun je dat verdelen over de jaren dat je hem hebt gebruikt. Maar nooit 100% voor jou. Dit zijn gewoon wettelijke bepalingen en wat Apple (en andere winkelketens) doet, is in strijd met de wet.

  86. @Ik word hier soms erg moe: Op zich zou je best rustig kunnen blijven hoor ;)!!.. heet hoofden zoals jij verspelen vaak alle flexibiliteit en draagkracht met dat soort opmerkingen

  87. Origineel geplaatst door koen
    @Ik word hier soms erg moe: Op zich zou je best rustig kunnen blijven hoor !!.. heet hoofden zoals jij verspelen vaak alle flexibiliteit en draagkracht met dat soort opmerkingen

    Heethoofd? Ik???

    Enige wat ik doe is keer op keer op keer dwalers die proberen begrip te kweken voor een misplaatste APR op de wet te wijzen.

    Dat jij (en m.n. 4saus) alsmaar proberen is de huidige situatie te vergoelijken en recht te praten wat krom is.

    Ik werk al zeer vele jaren met Apple maar ik laat me niet door een APR (waar ik overigens nooit koop want de Online Store & Media Markt bieden betere verkoopvoorwaarden) niet “de kaas van het brood eten”.

    Als ik ergens wettelijk recht op heb dan krijg ik dat recht ook. En inderdaad daarvoor moet je soms wel heel ver gaan en veel energie instoppen maar ik ga geen geld uitgeven voor zaken die klaar als een klontje zijn.

    En het meest vermoeiende in dit draadje is dit constante gezever over die zielige APR, die er niks aan kon doen, die niks verdient, die …..etcetera…… Als het hem teveel wordt dan moet hij de handel opdoeken en wat anders gaan verkopen.

    Maar tot dat moment is hij degenen die garantie aan de koper moet geven en zijn problemen met Apple zijn en blijven zijn problemen daar heeft de klant geen enkele boodschap aan.

    Wanneer dringt dat nu eens door in het hoofd van enkelen hier?

  88. Overigens is klagen va APR’s over IT’s, Mediamarkt en anderen uitsluitend een teken van zwakte. De service van MM kan i.h.a. als uitstekend omschreven worden.

    Toegegeven het kan nodig zijn om de filiaalhouder/directeur te bellen maar als je recht hebt dan krijg je dat ook.

  89. @4saus:
    Gozer, je hele zondag achter de pc gezeten om in veel te veel woorden meerdere malen je verhaal duidelijk te maken, waar bijna niemand zich in kan vinden. Zonde. 😉

    Een vriend van mij werkt bij CARD (APR). Ze werken daar heel logisch: Als je daar iets wilt laten repareren moet je een aankoopbon aantonen. Zonder bon nooit garantie, logisch toch? Boze klanten die niet begrijpen dat de partij waarbij zij hun product hebben gekocht ook hun probleem moeten oplossen, zijn de tijd niet waard. Je kan een APR niet aansprakelijk stellen voor de fouten van je eigen leverancier. De enige reden waarom CARD deze klanten toch helpen is omdat het geld oplevert.
    Klanten mogen boos zijn op een APR als de reparatietijd onredelijk lang is. Wat klanten dan kunnen doen, is een klacht over de APR neerleggen bij de producent van het product.

    Uitleg over een procedure opstarten bij problemen heb ik hierboven reeds beschreven. Denk dat alles wel is gezegd over dit onderwerp. Succes allen!

  90. Belachelijk. Koop je een duur product en moet ook nog eens extra garantie bijkopen..

  91. Apple-Care is leuk maar wat hen je er aan ? In de USA zijn de producten van Apple een stuk goedkoper dan hier en dat zal wel met die consumentenbescherming te maken hebben. Dat is mooi maar dan moet Apple wel over de brug komen als een product van ze kapot gaat.

  92. Origineel geplaatst door Boeiend
    Grappig om te constateren dat mensen Apple nog steeds verdedigen en bijna niet klagen over de slechte hardware kwaliteit… moet je eens doen bij andere productgroepen zoals auto’s… tja ik had veel pech maar nu krijg ik wel een nieuwe auto.. uhhhh ja dus… voor velen al genoeg reden om naar een ander merk over te stappen!

    Helemaal mee eens. Ik vind het bizar hoe Macfanaten altijd bijna geloofswaanzinnig Apple verdedigen. En Steve Jobs is God. Sorry hoor, maar ik snap dat echt niet. Ooit begonnen met een Mac plus, ex-iPhone 3G bezitter en nu nog in bezit van een Touch. En heb een Mobile.me account (Bijna altijd wel een storing).
    Ben blij dat dit virus mij niet te pakken heeft gekregen. Slecht is slecht, en van een bepaalde prijsklasse verwacht ik een bepaalde service en levensduur. Punt.
    Zouden meer mensen moeten willen, dan had Apple niet zo arrogant geworden als bedrijf.

  93. Wij hebben hier 10 werkende Macs en 4 iPhones. Vrijwel nooit problemen. Zonder veel aandringen ben ik in het verleden ook als bedrijf (valt niet onder consumentenbescherming) geholpen met problemen kort na de garantie periode.

    Het is wel goed dat Apple nog een keer op haar verplichtingen gewezen wordt, maar volgens mij wisten ze dat al min of meer.

  94. Mijn SE30 is 20 jaar oud, mijn Bondi bleu iMac is 10 jaar oud, mijn G3 desktop 9 jaar oud, mijn G4 8 jaar oud, en mijn iPhone 3G 1 jaar oud.
    Geen van allen ooit defect geweest, en werken allemaal nog prima! Mac/Apple maakt super producten!

  95. Zelfs voor een gitaar heb je 2 jaar garantie

  96. Jepple maakt zich het lachertje met haar PR en ranzige juridische onderbouwing. Koop je spul bij de AppleStore, dan wordt het verscheept in weetikveel met een Ierse factuur. Ierland heeft de EU norm wel onderschreven dus geen AppleCare kopen en 2 jr std. garantie claimen.
    Bij defecten gewoon terugsturen naar Ierland, daar laten repareren, dokken en de kosten later terug laten storno-en onder verwijzung naar die EU-norm. Proost !

  97. “De Consumentenbond stelde dat Apple zich niet aan de wettelijke regelingen houdt….Marcel van Beusekom van de Consumentenbond, vindt dat die termijn (1 jaar) veel langer zou moeten zijn.”

    Heel vaag hoor allemaal; graag zou ik weten:

    -Wat zeggen de wettelijke regelingen?

    Daarnaast krijg ik de indruk dat er slechts persoonlijke meningen worden geponeerd:

    Marcel van Beusekom (consumentenbond) “vind dat het langer zou moeten zijn?

    Tja, en wat vind tante Truus er van?

  98. Origineel geplaatst door Wessel Meijer
    “De Consumentenbond stelde dat Apple zich niet aan de wettelijke regelingen houdt….Marcel van Beusekom van de Consumentenbond, vindt dat die termijn (1 jaar) veel langer zou moeten zijn.”Heel vaag hoor allemaal; graag zou ik weten: -Wat zeggen de wettelijke regelingen?

    Ben je niet een beetje ver heen als je de consumentenbond al in twijfel trekt? Denk je dat die lui bestaan om goedwillende bedrijven ten gronde te richten ofzo? De wet zegt dat een artikel een normale levensduur moet hebben, daar zijn richtlijnen voor. Zoals een wasmachine staat geloof ik 5 jaar voor. Gaat die eerder stuk en heb je geen garantie, dan zal de verkoper of fabrikant je tegemoet moeten komen in de kosten. Lang verhaal maar komt er op neer: Garantie is leuk maar eigenlijk zijn ze het verplicht.
    Snap je het zo?

  99. Wat al die consumenten vergeten te vertellen is dat ze hun portable of iPod/iPhone laten vallen hebben, en dan maar beweren dat ze dat niet gedaan hebben. In het geval van iPod/iPhone erop gaan zitten zijn en dan maar beweren dat ie ontploft is …
    Applecare duur, heum, waar ik mijn stofzuiger van 250 euro ging kopen stelde ze me een garantie verlenging van over de 50 euro voor … meer dan 20% …
    Kijk ik koop bewust die garantie verlenging op geen enkel van de toestellen die ik koop, kan ik gerust om de 5 jaar een toestel van aankopen … of meerdere laten herstellen … nog nooit nodig gehad …

  100. Laten we niet gelijk overdrijven.
    Apple gaat stuk net als elk ander goedkoop en duur merk.
    Een paar honderd gebruiker’s in NL hebben de pech dat dit vlak na de garantie gebeurt.

    Sommige reacties misschied gevoed door emotie zeggen dat gelijk alles van Apple van slechte kwaliteit is om dat hun spullen (door eigen toe doen of een fabrikage fout) stuk zijn gegaan.

    Zo lust ik er ook nog wel een paar.
    Gewoon terug gaan waar je je product gekocht hebt. Als je dan al zo stoer bent geweest om dit voor een paar tientjes goedkoper in het buitelnad te doen moet je bij problemen niet bij een APR gaan zeuren maar bij apple of de betreffende winkel zelf.

    Wat Kassa blijkbaar niet weet is dat de APR’s niet van Apple zijn. Het zijn franchises. Die zijn persoonlijk aansprakelijk voor hun eigen klanten. Niet voor die van de media markt of de o line store.

    Apple nederland is uitgenodigd in de show. Maar APR medewerker zijn ze vergeten uit te nodigen. Kassa doet gked werk maar soms een beetje half. Ze geven eenzeidige info. Zois er van geen enkel defect dat besproken is verteld wat er percies stuk was en hoe het kwam. Er zijn geen prijzen genoemd. Er werd alleen gesproken over peperduur.
    Zo kleur je de blanco meninig wel heel erg negatief.

    Ik wil niks goed praten maar hoe ze het Probleem aanpakken is niet helemaal zorgvuldig. Wel zeggen dat het fout is en zeggen dat de mensen recht staan maar niet zeggen hoe ze in hun recht staan en hoe ze die kunnen krijgen. Ze zijn byzonder vaag over waar het echt om gaat. En ze de co sumenten bond geeft idd alleen een persoonlijke mening. Wat die regelgeving dan precies inhoud daar gaat men niet eens op in.

  101. Origineel geplaatst door Jens Kortmeijer
    Jepple maakt zich het lachertje met haar PR en ranzige juridische onderbouwing. Koop je spul bij de AppleStore, dan wordt het verscheept in weetikveel met een Ierse factuur. Ierland heeft de EU norm wel onderschreven dus geen AppleCare kopen en 2 jr std. garantie claimen.
    Bij defecten gewoon terugsturen naar Ierland, daar laten repareren, dokken en de kosten later terug laten storno-en onder verwijzung naar die EU-norm. Proost !

    Weer zo’n klok-klepel geval!

    De factuur komt inderdaad uit Ierland MAAR is gesteld t.n.v. de Nederlandse Apple Online Store. Bewijs daarvan is ondermeer het Nederlandse BTW nummer wat er op vermeld staat. Overigens staan de standaard configuraties allemaal al lang in Nederland. Ga eens kijken in Best.

    En dat “terugsturen naar Ierland” is ook al z’n onzin. Alles wordt hier gerepareerd en als jij het naar Ierland stuurt dan zie je het vrijwel zeker niet meer terug.

    Ook zal niet 1 bank of CC op basis van jouw uitspraak storneren.

  102. @jacqie:

    welk wetsatikel schrijft de garantietermijn voor en hoe lang is dat dan voor een mobiele telefoon cq iPhone?

    Wat is een normale levensduur? Wat is normaal? Jij? Of ik?

  103. @4saus:

    Voor de zoveelste maal:

    De APR’s lopen altijd en overal rond te bazuinen “… blablabla …. het is Apple …. blablabla …”. Dus is het logisch dat Apple himself wordt uitgenodigd. Net zoals dat ook gebeurd als er iets met een automerk/type aan de hand is.

    Apple is uiteindelijk verantwoordelijk voor de handelwijze van haar winkeliers en is de aangewezen persoon om ze in het gareel te brengen/houden.

    Het zijn ook geen franchise maar zelfstandig ondernemers die voor eigen rekening en risico handelen en juridisch volledig zelfstandig. Waren het wel franchise dan was dat helemaal een goede reden om niet met de meute maar met de top van de organisatie te praten.

    Je kunt er overigens gif op innemen dat veel van die APR’s wel anders gaan piepen als Apple ook Hier eigen Apple Stores gaan openen want dan wordt hun klantpotentieel beduidend kleiner of ze moeten eindelijk eens echt servicegericht en concurrerend gaan werken oftewel met een eigen prijsbeleid voor de dag komen.

  104. Origineel geplaatst door Wessel Meijer
    @jacqie:welk wetsatikel schrijft de garantietermijn voor en hoe lang is dat dan voor een mobiele telefoon cq iPhone?Wat is een normale levensduur? Wat is normaal? Jij? Of ik?

    Dat eerste (garantietermijn) is simpel: Google eens op ‘postbus 51’ + ‘consumentenvoorwaarden’ of ‘consumentenrecht’ + ‘wetboek’.

    Dat tweede: als jij al van jezelf niet weet of je normaal bent hoe kunnen wij dat dan wel weten?

  105. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de concrete wetsartikelen, zie deze reactie van ICT-jurist Arnoud Engelfriet op zijn weblog Ius Mentis: http://blog.iusmentis.com/2009/12/04/het-nut-van-garantie-bijkopen/#comment-19818

  106. Leuk en aardig al die discussies maar het
    lijkt me zeer eenvoudig. Wetgeving is wetgeving en daaraan kan geen enkele serieuze fabrikant zich aan onttrekken. Dat over de iPhone nooit moeilijk wordt gedaan is best logisch. Daar is immers t-mobile de verkoper. En die hebben waarschijnlijk al zoveel ellende meegemaakt met mobiele telefoons dat die ondertussen wel weten hoe het werkt. Twee jaar is twee jaar punt uit. Wat wel raar is: volgens mij gaat Europese wetgeving boven nationale wetgeving. Dus zouden de Europese regels volledig moeten gelden.

  107. @Ik word hier soms erg moe: Even los van de Garantie beleid discussie

    Origineel geplaatst door Ik word hier soms erg moe
    Het zijn ook geen franchise maar zelfstandig ondernemers die voor eigen rekening en risico handelen en juridisch volledig zelfstandig. Waren het wel franchise dan was dat helemaal een goede reden om niet met de meute maar met de top van de organisatie te praten.

    Volgens mij weer jij niet helemaal wat een franchise inhoud en waar apple verkoop punten aan moeten voldoen voor ze zich een APR mogen noemen.

    Iedereen kan een apple verkoop punt starten.
    Maar wil je Apple logo voeren kan dat niet zonder een een erkende reseller status. En wil je Apple verkopen moet dat volgens de design richtlijnen van apple.

    in ruil daar voor krijg je inkoop korting. Naarmate jij je winkel meer en meer inricht volgens de guideline en voldoe aan de eisen die apple steld/bepaald dan kan je een Apple Premium Reseller status krijgen.

    Daarmee heeft het alle tekenen van een francise. de winkel is van jou maar je verkoopt/vertegenwoordigd apple zoals zij vertegenwoordig willen worden.

    Apple heeft daardoor een flinke vinger in de pap zonder dat het hun eigen winkels zijn. Ze bepalen je prijzen. je inrichting. en afhankelijk van hoe je het doet kwa verkoop krijg je hogere inkoop korting. Een startende APR heeft op Apple producten zelf een 2% marge na alle overhead. He enige waar je grof aan verdient zijn de niet apple producten en apple care. Naar mate je dus beter verkoopt of op een bepaald punt betere service en support levert stijgt je inkoop korting en houd je meer over per verkochte mac.

    dat kan een focus zijn op Audio of scholieren muziek of grafisch. Je blijft een zelf standig ondernemer maar wel een die het doet volgens de richtlijnen van een groot concern. en daarmee ben je een francise.

    wiki pedia zegt het volgende:

    Een franchise is een methode van zakendoen waarbij een ondernemer (de franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever) die de franchisenemer het recht geeft om tegen betaling een zaak met die handelsnaam te exploiteren. Dit wordt veel gedaan bij supermarktketens en fastfoodrestaurants zoals McDonald’s en komt ook voor bij dienstverlenende bedrijven, zoals makelaardijen.

    conclusie APR’s zijn weldegelijk Francises.

  108. @4saus:

    (1) Laten we nu eens een keertje stoppen met dat “zielige APR gedoe”. Jouw 2% marge is niet de marge. Wellicht is het de uiteindelijke netto winst nadat letterlijk alle kosten zijn afgetrokken dus ook de vergoeding voor de ondernemer en alle door de APR te betalen belastingen.

    Maar dat heet binnen bedrijfseconomie niet “marge” hooguit “winst”.

    Ik betwijfel overigens ten stelligste dat Apple het zelf ziet als franchising!

    Maar los daarvan: ook bij franchising is “vertikale prijsbinding” al vele tientallen jaren verboden!!!!!

    En ook bij franchising is de uiteindelijke verkoper/winkelier volledig verantwoordelijk voor garantie en kan en mag hij zich (wettelijk) niet beroepen op voorwaarden tussen hem en de fabrikant.

    Overigens stelt vrijwel elke fabrikant zekere eisen aan facetten van de verkoop van zijn spullen. Dus daarmee heb je echt geen franchise.

    Kortom, ook al zou het een franchise zijn dan blijven de klachten gewoon bestaan want de wet gaat nu eenmaal boven onderlinge zakelijke afspraken.

    Kortom: de APR’s zitten gewoon fout met hun garantie afhandeling en hun prijzen zijn ook tegen de wet.

  109. dan weet jij het lekker beter allemaal
    ik ga weer verder met mijn werk

  110. Niks beter weten, gewoon de wet:

    Over prijsbinding:

    “In de Europese Unie is prijsbinding verboden op grond van art. 81 van het EG-verdrag. Voortvloeiend hieruit is de Nederlandse Mededingingswet sinds 1 januari 1998 van kracht. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is belast met het toezicht op de uitvoering van de wet en kan bij overtreding een boete opleggen. Een Nederlandse uitzondering op het verbod op verticale prijsbinding is de Wet op de vaste boekenprijs. Daarin wordt verticale prijsbinding op Nederlandstalige boeken toegestaan.”

    Over garantie:

    “Er zijn twee soorten garantie: wettelijke garantie en extra garantie. De laatste garantie noemen we ook wel fabrieksgarantie. Maar de verkoper kan soms ook extra garantie geven.

    Wettelijke garantie
    Volgens de wet hebt u recht op een goed product. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. U moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. Als de fabrikant of de verkoper garantie geeft, is dat iets extra’s. Het is een aanvulling op de rechten die u volgens de wet hebt.

    Fabrieks- of verkopergarantie
    Garantie kan gegeven worden door zowel de fabrikant als door de verkoper. Geeft de verkoper of fabrikant garantie op een product voor een bepaalde tijd? Daarmee zegt de verkoper of fabrikant dat hij dan een bepaalde kwaliteit van dat product belooft.

    Meestal krijgt u de garantie van de fabrikant. U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten zoals de verkoper. Daarom kan de fabrikant andere garantievoorwaarden hebben. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. U kunt wel proberen om deze kosten door de verkoper te laten betalen. Het is aan te raden om bij problemen altijd eerst naar de verkoper te stappen; hij is degene met wie u de (koop)overeenkomst gesloten hebt.

    Voordeel
    Garantie heeft een groot voordeel. Gaat het product binnen de garantie kapot? Dan moet de andere partij bewijzen dat dit uw schuld was. Bij de wettelijke garantie geldt dit alleen voor de eerste zes maanden. Daarna moet u wel zelf bewijzen dat het product ondeugdelijk is. Tijdens de extra garantieperiode hoeft dit dus niet.”

    En meer, allemaal op tig sites te vinden.

    De Nederlandse wet gaat nu eenmaal boven regeltjes van fabrikanten, winkeliers, organisaties of wie dan ook. Jammer voor sommige bedrijven, goed voor de consument.

    Klein pikant detail:

    Apple geeft 1 jaar op de o.a. ingebouwde HD. Als je exact diezelfde HD gewoon koopt (voor minder geld dan Apple er voor vraagt!) krijg je overal min. 3 en meestal 5 jaar omruilgarantie!

    De regententijd van “hou jij ze dom dan houd ik ze arm” is al heel lang voorbij.

  111. Hierop terugkomend ben ik wel tevreden over de service van apple en t-mobile.

    Mijn iphone is kapot gegaan, ik zag helemaal niks meer op het beeld. 8 dagen geleden naar T-shop gebracht en vandaag nieuwe iphone ontvangen, omdat andere niet gerepareerd kon worden.

    Super.

  112. Origineel geplaatst door Ik word hier soms erg moe
    Origineel geplaatst door Wessel Meijer@jacqie:welk wetsatikel schrijft de garantietermijn voor en hoe lang is dat dan voor een mobiele telefoon cq iPhone?Wat is een normale levensduur? Wat is normaal? Jij? Of ik?Dat eerste (garantietermijn) is simpel: Google eens op ‘postbus 51′ + ‘consumentenvoorwaarden’ of ‘consumentenrecht’ + ‘wetboek’.Dat tweede: als jij al van jezelf niet weet of je normaal bent hoe kunnen wij dat dan wel weten?

    “Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

    In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.”

    Hele vage shit zeg!
    http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/Europese_wettelijke_garantietermijn

    Wat is een normale levenduur voor een NIEUW product? Het is tenslotte een NIEUW product dus ervaring met de levensduur is er nog niet, wat dan “een normale levensduur is” ontgaat mij volledig.

    Wasmachines zijn er inmiddels al 10-tallen jaren dus inmiddels weet men wel zo een beetje hoe lang zo een kreng meegaat.

    Ik denk dat de consumentenbond zich beter kan richten op de providers met hun hoge kosten, slechte service, slechte bereikbaarheid en vage productomschrijvingen waar geen touw aan vast te kopen is.

  113. Los van de discussie over garantie vind ik de discussie over de APR’s ook wel erg verhelderend. Eigenlijk is de positie van Apple best een vreemde. Ze hebben eigenlijk (in de mac business) helemaal geen concurrentie en de APR’s die aan hun hangen houden kennelijk via prijsafspraken (afgedwongen door Apple) de prijzen kunstmatig hoog. Vrijwel nooit zijn er interessante aanbiedingen voor mac systemen. Behalve dat je een bagger printer met korting krijgt of zo. Ik snap nu wel waarom. Aan de andere kant, ik geloof ook niet dat de marges zo
    marginaal zijn. Als die wel zo klein zijn dan is het niet logisch dat er redelijk wat APR’s in Nederland te vinden zijn. Ze doen het vast niet omdat ze het appeltje zo leuk op de gevel vinden staan. Als het waar is dat Apple wel enorme marges heeft dan zou je toch verwachten dat de APR’s in opstand komen om een groter stuk van de taart op te eisen. Dat zou ook goed zijn voor de consument want met grotere marges voor de APR is er ook meer ruimte om met de prijs te spelen en dat is weer goed voor de concurrentie.

    Helaas heeft Apple geen enkel belang bij het verlagen van de prijzen anders dan een groter marktaandeel te verkrijgen. Aangezien ze nu al bijna niet aan de vraag kunnen voldoen voor sommige producten zit het met de prijs voorlopig wel goed naar Apple’s maatstaven. Gekke business die Apple computers.

    Overigens zijn APR’s in mijn visie geen franchise ondernemingen. Het is heel duidelijk dat het gewoon om een soort titel gaat die een kwaliteitsstandaard moet waarborgen. Zelfde als Microsoft allerlei titels heeft bedacht voor zijn verkoop/service verhalen. Franchise is volgens mij anders opgezet, daar betaal je voor het voeren van een merknaam/franchise idee. Nu zorg je alleen maar voor een beplaade kwaliteit

  114. Origineel geplaatst door DatBenIk
    @4saus: Dat klinkt allemaal heel leuk zo maar volgens Europese wetgeving heeft een consument 2 jaar garantie op alle elektronica en anders mag het simpelweg niet binnen Europa verkocht worden… ze overtreden dus simpelweg de wet.

    Correct! er geld een Europese minimale wettelijke bescherming van 2 jaar op consumenten elektronica. Op witgoed (wasmachines, drogers etc.) is dit (voor zover ik weet) zelfs 3 jaar.

    Origineel geplaatst door Nils Breunese
    Ik zou graag eens horen waar ik het exacte Europese wetsartikel kan vinden wat zegt dat je langer recht hebt op gratis reparaties. En die ‘economische levensduur’ van een laptop is volgens mij ook nergens gedocumenteerd. In dit artikel lees ik 5 jaar, elders weer 2 of 3 jaar. Ik zou graag ergens naar kunnen verwijzen op het moment dat ik met een klacht naar een verkoper stap. Kortom: het zou fijn zijn als ‘er werk van maken’ wat eenvoudiger zou zijn.

    Voor Europese wetgeving m.b.t. consumentenrecht,
    Kijk op de website van het ECC, het Europees Consumenten Centrum: http://www.eccnl.eu.

    Origineel geplaatst door Ik word hier soms erg moe
    … Volgens EU (en ook NL, BE, …) wetten mag apple geen prijzen vaststellen!

    Klopt niet helemaal, maar goed… ze mogen wel een prijs vast stellen, maar dat mag geen verticaal gebonden prijs zijn, de prijs heet dan een ADVIES-prijs.
    Een geadviseerde prijs, vaak is dit de prijs die een fabrikant minimaal voor zijn product wil hebben, de inkoop prijs voor de verkoper/reseller ligt vaak enkele procenten lager dan die adviesprijs.

    Een winkel/verkoper/reseller etc. is vrij om
    1: op die adviesprijs zijn producten te verkopen.
    2: Meer dan de adviesprijs te vragen. (dat doen de meeste winkels dus)
    3: Rond de inkoopprijs het product te verkopen.
    4: Onder de advies-of inkoopprijs het product verkopen.

    Origineel geplaatst door Ik word hier soms erg moe
    Apple zal gewoon eens hardhandig moeten leren dat ze hun Amerikaanse praktijken niet zonder meer naar de EU kunnen transporteren zoals MS dat ook al heeft moeten leren. Mooie klus voor de nieuwe EU commissaris.

    Ja inderdaad, Kroes heeft wel al wel meerderenmalen MS om de oren geslagen met torenhoge miljoenen boetes, maar Apple heft nul,komma,nul boetes gekregen!!! Ik zeg Nieuwe EU commissaris: PAK APPLE EENS FLINK AAN, met: HONDER MILJOEN MILJARD BOETE!

    @Boeiend: Ik weet niet waarom je nu auto’s aanhaalt, maar doorgaans koop je geen garantie op een auto, maar sluit je een VERZEKERING af…. Lijkt me een beetje raar als je naast je all risk of (wa) casco ook nog eens bij de dealer een garantie wil krijgen.

    @Roger: Apple weet weldegelijk wat hun verplichtingen zijn… (lees daarvoor verder)

    Origineel geplaatst door Wessel Meijer
    “De Consumentenbond stelde dat Apple zich niet aan de wettelijke regelingen houdt….Marcel van Beusekom van de Consumentenbond, vindt dat die termijn (1 jaar) veel langer zou moeten zijn.”

    Vreemd dat die Marcel de Europese wet niet aanhaalt, want die termijn IS al langer. Namelijk 2 jaar op alle binnen de EU verkochte consumenten elektronica. Geeft een fabrikant/producent of verkopende partij hier niet aan toe, dan mag het product simpelweg gewoon NIET VERKOCHT worden binnen de EU.

    @4saus: Ben ik weer met je eens, Felix Meurders/Kassa maakt een punt, over de slechte garantie afwikkeling, maar ze maken een cruciale fout door niet volledig uit te leggen hoe verkoop (en ook wederverkoop) in NL bepaald is. Felix gaat zelfs zo ver door de APR’s “Apple winkels” te noemen terwijl het niet de eigen Store’s van Apple zijn, maar zelfstandige ondernemers/mkb’s die een assortiment van Apple producten voeren.

    @Wessel Meijer: zie hierboven mijn reactie op Nils Breunese, je moet op de site van het ECC kijken.

    @Ik word hier soms erg moe:
    @WvB22:
    Europese wetgeving gaat inderdaad over het algemeen boven die van de lokale, m.b.t. tot consument recht is dit echter een aanvulling op de Nederlands (of Belgische) wetgeving.
    Voorbeeld: in de NL-wet kennen wij de term “verwachtte technische levensduur” die bepaald hoelang je van een product deugdelijke werking mag verwachten. Voor computers is dit (net als voor wasmachines/drogers) 5 jaar, mp3 spelers 3 jaar etc.
    De Europese wet kent dit onderscheid echter nog niet (wordt overigens aan gewerkt), daar is dus een conflict, Europa schrijft wel voor dat als een bepaalde lokale wat meer bescherming bied, die wet of regel voorgaat.
    Deze regel gaat dus voor na de door Europa minimale garantie periode (die zowel product/ fabrikant als winkelier moet naleven).
    Deze NL-wet zegt daarbij dat binnen die “technische levensduur” je niet hoeft op te draaien voor de volledige reparatie kosten, een winkelier moet je aanbieden om een deel¹ te betalen, en de winkel moet het andere grotere deel betalen.
    Dit zorgt en dat is het lastige, voor een groot deel van de onduidelijkheid voor klanten (kopers) en winkeliers (verkopers).
    Nog zo’n onduidelijkheid: De Nederlandse wet schrijft niet een minimum garantie periode voor, de Europese doet dat wel!
    In dit geval gaat de Europese wet voor, daar deze hier meer bescherming biedt!
    ¹(aanvankelijk van de nieuw of aanschafwaarde en de leeftijd v.h product)

    @4saus:
    @Ik word hier soms erg moe:
    Technische en juridisch gezien zijn APR’s op papier (officieel) geen franchises.
    Ze zijn dit echter wel officieus, ze dragen immers de tekst ‘APR’ of voluit “Apple Premium Reseller”: in hun naam.
    Voor de wet en juridisch zijn ze dus geen franchise maar enkel zelfstandige ondernemers cq. MKB’ers.
    Dat Apple een franchise in de vorm van “Premium Reselling” wil voeren in (een groot deel van de Apple verkopende) winkels is natuurlijk aan elke ondernemer zelf om hier in te stappen.
    Er zijn gelukkig nog een aantal winkels, die geen APR is maar wel Apple producten verkoopt. (Denk hierbij aan de Dixons, It’s etc.)
    Maar nogmaals, op papier (officieel) is en blijft het GEEN FRANCHISE!
    Je kunt natuurlijk wel stellen dat ze het concept (de Apple Store filosofie oid) als franchise voeren, maar meer dan dat niet.
    ——————————————
    Nu mijn eigenlijke verhaal, zoals ik al tegen Roger zij:

    Apple weet weldegelijk dat er in veel gebieden (lees Europa) andere regels gelden dan dat ze van uit Amerika door onze strot kan douwen.

    Ik ben zelf op wat onderzoek gegaan,
    en het blijkt dat Apple wettelijke bepalingen wel verwoord (zij het in niet 1-2-3 begrijpbare tekst) in hun garantie overeenkomst
    (je weet wel, dat vierkante boekje (die geen hond leest) met zwartte, vette opdruk: “Apple Inc. ” en “Software License Agreement” en “Apple One-Year Limited Harware Warranty“.)

    Dan staat er in het NLD’s: “Nederlands – Beperkte Garantie voor één (1) jaar – Wereldwijd“.

    (haak aub NIET af!)

    We duiken nu de wondere wereld van jurisprudentie, bepalingen, uitsluitingen, beperkingen en juridische- en wettechnische teksten in.
    In het boekje kijkend, lezen we het volgende: (en ik citeer)

    NEDERLANDS
    Beperkte Garantie voor één (1) jaar – Wereldwijd
    TEN AANZIEN VAN CONSUMENTEN OP WIE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN IN HUN LAND VAN AANKOOP OF HUN LAND VAN VERBLIJF VAN TOEPASSING IS, GELDT DAT DE DOOR DEZE GARANTIE VERLEENDE VOORDELEN IN AANVULLING KOMEN OP ALLE RECHTEN EN ERHAALSMOGELIJKHEDEN DIE ZULKE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN GEEFT. RECHTEN VAN CONSUMENTEN DIE VOORKOMEN UIT NON-CONFORMITEIT MET EEN VERKOOPCONTRACT WORDEN NIET UITGESLOTEN, BEPERKT OF OPGESCHORT DOOR DEZE GARANTIE. IN SOMMIGE LANDEN, STATEN EN PROVINCIES IS DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN INCIDENTELE SCHADE OF GEVOLGSCHADE EN DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES OF VOORWAARDEN NIET TOEGESTAAN, WAARDOOR DE ONDERSTAANDE BEPERKINGEN EN UITSLUITINGEN MOGELIJK NIET OP U VAN TOEPASSING ZIJN. DEZE GARANTIE GEEFT U SPECIFIEKE RECHTEN. BOVENDIEN KUNNEN VOOR U, AFHANKELIJK VAN HET LAND, DE STAAT OF DE PROVINCIE, NOG ANDERE RECHTEN GELDEN. DEZE BEPERKTE GARANTIE WORDT BEHEERST DOOR EN ZAL WORDEN UITGELEGD VOLGENS HET RECHT VAN HET LAND WAARIN DE AANKOOP VAN HET PRODUCT PLAATSVOND. APPLE, DE GARANTIEGEVER INGEVOLGE DEZE BEPERKTE GARANTIE, WORDT AAN HET EINDE VAN DIT DOCUMENT AANGEDUID AFHANKELIJK VAN HET LAND OF DE REGIO WAARIN DE AANKOOP VAN HET PRODUCT PLAATSVOND.

    Hier uit is weldegelijk op te maken dat Apple zich ervan bewust is dat er in bepaalde gebieden andere regels (en wetten) gelden.

    Nogmaals: “TEN AANZIEN VAN CONSUMENTEN OP WIE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN IN HUN LAND VAN AANKOOP OF HUN LAND VAN VERBLIJF VAN TOEPASSING IS, GELDT DAT DE DOOR DEZE GARANTIE VERLEENDE VOORDELEN IN AANVULLING KOMEN OP ALLE RECHTEN EN VERHAALSMOGELIJKHEDEN DIE ZULKE WETGEVING TER BESCHERMING VAN CONSUMENTEN GEEFT.”
    Apple’s garantie bepalingen en voordelen (lees: ‘de eigenlijke garantie(s)’) komen dus in aanvulling op wettelijke rechten en verhaalsmogelijkheden. (…So far so good…)

    En: “RECHTEN VAN CONSUMENTEN DIE VOORKOMEN UIT NON-CONFORMITEIT MET EEN VERKOOPCONTRACT WORDEN NIET UITGESLOTEN, BEPERKT OF OPGESCHORT DOOR DEZE GARANTIE.”
    Het verkoop contract in deze is jouw bon (van de winkel, ook als het online gekocht is [“kopen op afstand”] en Apple’s voorwarden (deze geciteerde teksten dus).
    Non-conformiteit, nog zo’n term waar een normaal mens niet van snapt.
    Simpelweg betekend het, dat wanneer er onenigheid² is met lokale of interlokale (lees: “Europese”) wetgeving, dat dat dan niet wordt uitgesloten, beperkt of opgeschort.
    ² (cq tegenstrijdigheid of inderdaad met een chiq woord “non-conformiteit”)

    En: “IN SOMMIGE LANDEN, STATEN EN PROVINCIES IS DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN INCIDENTELE SCHADE OF GEVOLGSCHADE EN DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES OF VOORWAARDEN NIET TOEGESTAAN, WAARDOOR DE ONDERSTAANDE BEPERKINGEN EN UITSLUITINGEN MOGELIJK NIET OP U VAN TOEPASSING ZIJN.”
    Onder landen, staten en provincies valt in deze ook *weer* Europa te verstaan.
    In Europa is het, je raad het al, eveneens niet toegestaan om “BEPERKING VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES OF VOORWAARDEN” op te leggen.
    Dus je ziet, Apple noemt het wel maar verwikkeld de clausule in abracadabra tekst.

    Nog eentje, voor we verder gaan met de een ander clausule:
    “DEZE BEPERKTE GARANTIE WORDT BEHEERST DOOR EN ZAL WORDEN UITGELEGD VOLGENS HET RECHT VAN HET LAND WAARIN DE AANKOOP VAN HET PRODUCT PLAATSVOND.”

    Nogmaals: De garantie “WORDT BEHEERST DOOR” en zal “WORDEN UITGELEGD VOLGENS HET RECHT VAN HET LAND” waarin de aankoop plaatsvond.

    Aangezien Europa een unie is met algeheel geldende wetten en regels moet je onder “LAND” ook Europa verstaan.

    ——
    Verderop in de tekst, na alle garantie bepalingen en verhaalsmogelijkheden, lezen wij de volgende clausule:

    “VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT, ZIJN DEZE GARANTIE EN DE BOVENSTAANDE VERHAALSMOGELIJKHEDEN EXCLUSIEF EN KOMEN DEZE IN DE PLAATS VAN ALLE ANDERE ZOWEL MONDELINGE ALS SCHRIFTELIJKE, WETTELIJKE, EXPLICIETE ALS IMPLICIETE GARANTIES, VERHAALSMOGELIJKHEDEN EN VOORWAARDEN. VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT WIJST APPLE IN HET BIJZONDER ALLE WETTELIJKE EN IMPLICIETE GARANTIES VAN DE HAND, INCLUSIEF MAAR NIET BEPERKT TOT GARANTIES VOOR VERKOOPBAARHEID, GESCHIKTHEID VOOR EEN BEPAALD DOEL EN GARANTIES TEGEN VERBORGEN GEBREKEN. INDIEN APPLE WETTELIJKE OF IMPLICIETE GARANTIES NIET RECHTMATIG VAN DE HAND KAN WIJZEN, ZIJN VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT AL DEZE GARANTIES IN TIJDSDUUR BEPERKT TOT DE TERMIJN VAN DEZE EXPLICIETE GARANTIE EN TOT DE SERVICE VAN REPARATIE OF VERVANGING, TER UITSLUITENDE KEUZE VAN APPLE.”

    Dit is het toppunt van klant vriendelijkheid.
    De rechten en garantie zijn inprincipen exclusief en komen in de plaats van… en
    Apple wijst in het bijzonder wettelijke en impliciete garanties van de hand, Tenzij dit niet rechtmatig is!

    VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT, ZIJN DEZE GARANTIE EN DE BOVENSTAANDE VERHAALSMOGELIJKHEDEN EXCLUSIEF EN KOMEN DEZE IN DE PLAATS VAN ALLE ANDERE ZOWEL MONDELINGE ALS SCHRIFTELIJKE, WETTELIJKE, EXPLICIETE ALS IMPLICIETE GARANTIES, VERHAALSMOGELIJKHEDEN EN VOORWAARDEN”
    Voor zover het is toegestaan.
    De Europese wet en ook onze Nederlandse wet (en naar alle waarschijnlijkheid de Belgische ook) staat het NIET toe om ze exclusief te houden en als vervanging voor de wet te dienen!

    INDIEN APPLE WETTELIJKE OF IMPLICIETE GARANTIES NIET RECHTMATIG VAN DE HAND KAN WIJZEN, ZIJN VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT AL DEZE GARANTIES IN TIJDSDUUR BEPERKT TOT DE TERMIJN VAN DEZE EXPLICIETE GARANTIE EN TOT DE SERVICE VAN REPARATIE OF VERVANGING, TER UITSLUITENDE KEUZE VAN APPLE.”
    Indien Apple de wettelijke garanties niet rechtmatig van de hand kan wijzen…
    Daar zit het al “indien” maar in Euopa kan geen enkele fabrikant/producent wetten of regels van de hand wijzen.
    En “zijn voor zover toegestaan” “al deze garanties in tijdsduur beperkt”.
    Voor zover toegestaan. In tijdsduur beperkt. Ook in deze regel, als het is toegestaan (in een land, gebied, staat, provincie of regio) beperkt Apple de garantie tot 1 jaar.
    Het is in Europa NIET toegestaan. Op Alle consumenten elektronica verkocht binnen de EU geld standaard twee (2) jaar [minimaal] garantie! Apple kan dus de garantie niet beperken tot 1 jaar!

    Zoals je in de eerste clausule kon lezen: “WAARDOOR DE ONDERSTAANDE BEPERKINGEN EN UITSLUITINGEN MOGELIJK NIET OP U VAN TOEPASSING ZIJN”
    In Europa zijn dus de meeste beperkingen die Apple van uit Amerika wil opleggen: NIET VAN TOEPASSING!

    Om als laatste een beeld te schetsen:
    ik ben begin september naar de APR in mijn buurt gegaan die toen (na een krap jaar en 1 maand na aankoop) mijn iMac (van august ’08) reparatie weigerde.
    Ben eind vorige week terug gegaan, heb deze teksten te geciteerd. En daarbij gemeld dat onder toepasselijk Nederlands alsmede ook Europees recht, de voorwaarden niet van toepassing zijn. Ze gingen toen, eindelijk accoord met kosten loze reparatie.
    Vandaag een mailtje ontvangen dat-ie onderweg is naar hun TD, ze verwachten hem voor eind deze week gerepareerd terug.
    (Nieuwe harddisk (die was volledig dood, weg bestanden en programma’s en nieuwe Superdrive die dee het ook niet meer omdat die drives zoals bekent is slecht zijn)

  115. UPDATE: Na veel zoeken heb ik ook het desbetreffende pdf’je van Apple gevonden, die je bij je mac als boekje krijgt: Apple garantietekst (scroll naar het Nederlandse gedeelte)

    En hier een leuk stukje over consumenten recht in Europa:
    http://www.eccnl.eu/page/nl/themas/Kopen-in-de-EU#par3
    Waar ook duidelijk bijstaat dat het Nederlandse recht verder gaat!

  116. Wel eens een Dell gekocht? En… beviel de service en garantie?

  117. @Pim Brussee:

    Heb hier 2x een XPS-H2C staan. Werkpaarden, elk met 4 harde schijven en 1500 Mb videogeheugen. Omdat ze als mijn gereedschap gebruikt worden, staan ze bijna dag en nacht aan. NOOIT enige storingen… Ik gebruik al heel lang Dell en HP, tot volle tevredenheid zowel qua duurzaamheid als service. Zowel Dell als HP hebben zeer goed bereikbare helpdesks met uitstekend gekwalificeerd personeel. Voor mijn beide XPS systemen heb ik zelfs 24 uurs ondersteuning!

  118. XPS service gaat inderdaad heel ver, hoewel alleen beschikbaar in Engels. 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Ondanks dat heb ik niet alleen maar goede ervaringen. Al drie keer GPU kapot, nu eerste keer net buiten garantie. Ben nog aan het onderhandelen maar krijg tot nu toe gewoon de deksel op mijn neus.

    Hoewel beetje off-topic vind ik alle discussies hier wel interessant. Heb ook wel eens de kleine lettertjes (of eerder dikke lettertjes) gelezen van de garantievoorwaarden. Ben blij dat ik enigszins juridisch ben onderlegd anders snap je inderdaad niks van zo’n advocatentekst. Was mij ook al opgevallen dat vrijwel alle Amerikaanse bedrijven zo werken. We wijzen alle garantie van de hand, behalve die wij bieden, tenzij dat wettelijk niet mag. Ja zo lust ik er nog wel een paar 🙂

    Wat ik nog steeds heel raar vind is het prijzenbeleid. Apple mag geen prijzen vaststellen maar wel adviesprijzen aangeven. Heel leuk allemaal maar de APR’s in dit topic geven aan dat als ze niet binnen en beplaade marge blijven ze simpelweg geen producten geleverd krijgen. Dat is op zijn minst een vreemd verhaal.

  119. @WvB22: inderdaad, en daar komt ook nog bij dat Apple in Europa (excl. VK) eenzelfde prijs wil hanteren, ongeacht belastingen, die nog wel eens verschillen van EU-land to EU-land. Apple verdient in Nederland bijvoorbeeld anders aan de mac dan in Frankrijk om dat er in verschil, al dan niet groot of klein, is.

  120. @kal_el: In België moeten de APR’s (niet Apple) 2 jaar garantie bieden. Maar als je zelfstandige bent, geldt dat niet. Dan krijg je maar één jaar. Wat is een zelfstandige minder ? Gooit die met z’n iPhone of zo ?@kal_el:

  121. @Pim Brussee: Dat kan je moeilijk veralgemenen. Ik heb jarenlang als IT medewerker in een bedrijf met enkel Mac’s gewerkt. Ik kan je vertellen dat de kwaliteit met de jaren flink achteruit gegaan is. Ze sneuvelen soms bij bosjes. En heel vaak reeds uit de doos. Wij kochten meestal een twintigtal Mac’s tegelijk, en dan mocht ik er meestal wel één of twee terugsturen. En dan heb ik het nog niet over de defecten die we dan later kregen.

  122. Origineel geplaatst door Eric
    @kal_el: In België moeten de APR’s (niet Apple) 2 jaar garantie bieden. Maar als je zelfstandige bent, geldt dat niet. Dan krijg je maar één jaar. Wat is een zelfstandige minder ? Gooit die met z’n iPhone of zo ?@kal_el:

    Dat is overal zo. Een zelfstandige wordt geacht de aankoop zakelijk te doen en dan is het consumentenrecht (enkele uitzonderingen daargelaten) niet van toepassing.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.