Reclame-apps van bekende merken leveren nauwelijks buzz op

Heeft het zin om als bedrijf een eigen iPhone-applicatie uit te brengen? Uit een onderzoek blijkt dat een iPhone-applicatie nauwelijks extra online conversatie over het merk oplevert en dat de buzz al snel weer is verdwenen.

dunkin donutsHeeft het zin om een applicatie uit te brengen, waarmee je je merknaam onder de aandacht wilt brengen? Volkswagen heeft al een aantal reclame-apps uitgebracht, Mercedes heeft er een paar en kledingmerken zoals Ralph Lauren hebben ook applicaties in de App Store staan. Toch blijkt uit een onderzoek voor Ad Age dat de ‘branded’ iPhone-applicaties nauwelijks effect hebben. Ze leiden nauwelijks tot een toename van online conversatie over het merk. En doen ze dat wel, dan is de interesse al in een paar dagen weer verdwenen.

De conversatie levert ook weinig gepassioneerde reacties op. Meestal wordt er gezegd: “Merk X heeft nu ook een applicatie”, waarna iedereen het voor kennisgeving aanneemt. De financiële waarde van zo’n applicatie in de twee tot drie maanden na de lancering is volgens een onderzoeker van het bureau Crimson Hexagon beperkt.

whole foodsCrimson Hexagon keek voor het onderzoek naar de iPhone-applicaties van Barnes & Noble (boekhandel), Dunkin’ Donuts (gebak), Pizza Hut (pizza’s) en Whole Foods (natuurvoedingswinkels). Ze bestudeerden de online conversaties in de weken vóór de lancering tot drie maanden na de lancering. Daarbij bleek dat het weinig zin heeft om een app te maken die op korte termijn buzz rond het merk moet creëren. Het is veel beter als de iPhone-applicatie meer betrokkenheid vergt van de consument of omzet oplevert.

Volgens het bureau Porter Novelli, dat ook bij het onderzoek betrokken was, is het grote aanbod van iPhone-applicaties een van de problemen waardoor applicaties nauwelijks meer opvallen.

Er zijn al meer dan 255 applicaties in de App Store, die gekoppeld zijn aan een bepaald merk. Het langst in gebruik blijven applicaties die nieuws of naslagwerken bieden, maar niet elk bedrijf kan dat leveren. Een merknaam op een iPhone-applicatie kan de gebruikers trouwens ook afschrikken. Een voorbeeld is de Priceless Picks-applicatie van MasterCard (alleen US App Store). Heb je een creditcard van een andere aanbieder, dan denk je al snel dat de applicatie niet relevant voor je is, terwijl er toch best aardige koopjes in kunnen staan.

Via: Business Insider

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 6 december 2009, 1:21
Categorie Apple

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.