TV-app op Apple TV en iOS.

‘Apple gaat inkomstenverdeling voor streamingapps halveren’

Apple wil de inkomstenverdeling voor streamingapps gaan aanpassen. Videodiensten zouden straks nog maar 15% van de inkomsten aan Apple af moeten dragen in plaats van de gebruikelijke 30%. Mogelijk zorgt dit voor lagere prijzen in de App Store.

TV-app op Apple TV en iOS.
Diensten als iCloud en Apple Music zijn een steeds belangrijkere inkomstenbron voor Apple geworden. Apple’s laatste troef om te investeren in deze markt is de nieuwe TV-app die in december beschikbaar komt voor iOS- en Apple TV-gebruikers in Amerika. Hier kunnen allerlei streamingdiensten hun eigen content aanbieden, zodat gebruikers dit makkelijker kunnen vinden. Om dit aantrekkelijker te maken voor deze streamingdiensten, gaat Apple de verdeling van de inkomsten anders aanpakken. Op dit moment moeten streamingdiensten nog 30% van de inkomsten afdragen aan Apple, maar dit zou volgens berichten binnenkort gehalveerd worden.

Abonnementen op streamingdiensten via App Store

Streamingdiensten als Netflix, YouTube Red en Hulu kunnen hun betaalde abonnementen aanbieden via de App Store, zodat gebruikers dit kunnen betalen via hun Apple ID. Maar net als met de verkoop van apps, eist Apple 30% van de inkomsten van de verkoop van deze abonnementen, waardoor streamingdiensten zelf minder inkomsten genereren uit deze verkoop. Volgens Bloomberg is Apple van plan om deze verdeling voor videodiensten aan te passen. In de nieuwe situatie zouden diensten daardoor nog maar 15% van de inkomsten af moeten dragen aan Apple, waardoor ze zelf nog 85% behouden.

Dit is niet alleen goed nieuws voor de streamingdiensten zelf, maar ook voor gebruikers. Een YouTube Red-abonnement (nog niet in Nederland beschikbaar) kost via de App Store namelijk $12,99, terwijl je normaal gesproken $9,99 betaalt. Omdat YouTube via de App Store meer af moet dragen aan Apple, hebben ze de prijs met $3 verhoogd. Als Apple de verdeling van de inkomsten gaat verlagen, betekent dit mogelijk dat de prijzen van abonnementen die via de App Store verkocht worden naar beneden gaan. Netflix hanteert daarentegen via de App Store al wel dezelfde prijs als via haar eigen verkoopkanalen.

Op dit moment zou Apple van plan zijn om de inkomstenverdeling alleen aan te passen voor videodiensten, voornamelijk om de nieuwe TV-app te pushen. Mocht dit een succes zijn, dan zal dit mogelijk ook voor andere abonnementen gaan gelden. Momenteel profiteren andere abonnementen pas na een jaar van een lagere afdracht van de inkomsten. Deze verandering werd dit voorjaar aangekondigd, tegelijk met zoekadvertenties voor apps.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 17 november 2016, 11:54
Categorie Apple
Onderwerp app store

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.