AirPods als populairste hearable
Van de deelnemers aan de online steekproef gaf 19 procent de voorkeur aan Apple, zo gaf Counterpoint Research aan. Het bedrijf definieert ‘hearables’ als draadloze oordopjes die vooral voor audio worden gebruikt maar ook gezondheidsfuncties en AI-assistenten kunnen bevatten. Een goed voorbeeld daarvan zijn de Bragi Dash Pro, maar die komen niet voor in het lijstje van meest populaire merken:
- Apple: 19%
- Sony: 17%
- Samsung: 16%
- Bose: 10%
- Beats: 6%
- Sennheiser: 5%
- LG: 4%
- Jabra: 2%
‘Audiokwaliteit kan beter’
Apple’s eigen merk Beats staat op nummer vijf in de lijst. AirPods-gebruikers noemen draagcomfort en pasvorm de beste eigenschap, gevolgd door draaggemak. Geluidskwaliteit speelde daarbij minder mee, al vond 41% van de AirPods-gebruikers de audio goed. Bij Bose noemde 72% de geluidskwaliteit als belangrijkste overweging.
35 miljoen AirPods verkocht
Counterpoint zegt dat AirPods goed waren voor 75% van de echt draadloze oordopjes in 2018, dus de modellen zonder koordje. In totaal zou het gaan om 35 miljoen stuks. Apple geeft zelf geen uitsplitsing naar verkoopcijfers, maar gezien de stormloop op de huidige modellen mag je er vanuit gaan dat er in 2019 ook alweer tientallen miljoenen over de toonbank zijn gegaan. De tweede generatie AirPods zou de verkoop nog eens extra kunnen stimuleren.
In 2018 werden er in totaal 47 miljoen hearables verkocht, in 2020 zullen dat 129 miljoen zijn, denkt Counterpoint. Het bedrijf denkt dat spraakassistenten de verkoop zullen stimuleren. De oortjes zorgen ervoor dat je je smartphone minder hoeft te gebruiken, bijvoorbeeld tijdens navigatie of voor het opvragen van informatie. Slimme hulpjes om je gehoor te verbeteren, realtime vertalingen en het meten van vitale lichaamswaarden zijn ook ontwikkelingen die de oortjes aantrekkelijk maken om ze aan te schaffen. Apple moet daarbij sinds kort concurreren met de nieuwe oortjes van Samsung, de Galaxy Buds.
Apple prijst vooral het gebruiksgemak van de AirPods aan en niet de geluidskwaliteit. Het gaat er dan vooral om dat je de oortjes makkelijk kunt koppelen met elk Apple-toestel waarop je bent ingelogd. De AirPods 2 kunnen al in maart in de winkel liggen, al is het nog maar de vraag of Apple ze aankondigt tijdens het event op 25 maart.