iPhone, iPad en Bluetooth-accessoires

Problemen met Wi-Fi en Bluetooth op iPhone en iPad oplossen

Loop je tegen problemen aan met Bluetooth en Wi-Fi op de iPhone, iPad en iPod touch? Met deze 4 stappen helpen we je weer op weg, door de verbinding te checken en te herstellen.

Bluetooth en Wi-Fi zijn standaard aanwezig op de iPhone, iPad en iPod touch. Tijdens het gebruik daarvan kunnen zich allerlei problemen voordoen. Het koppelen van Bluetooth-accessoires lukt bijvoorbeeld niet, of je krijgt geen internettoegang terwijl je wel verbonden bent met een Wi-Fi-netwerk. Wat te doen?

iPhone, iPad en Bluetooth-accessoires

Problemen met Wi-Fi en Bluetooth oplossen

Er zijn drie problemen die we hier zullen bespreken:

  • De iPhone/iPad lijkt verbonden met een Wi-Fi-netwerk maar de internetverbinding werkt niet.
  • De Wi-Fi- of Bluetooth-iconen op de iPhone/iPad zijn grijs gekleurd en wekken de indruk dat ze niet actief zijn.
  • De iPhone/iPad kan niet gekoppeld worden met een Bluetooth-accessoire.

Oorzaken van Wi-Fi- en Bluetooth-problemen

Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld:

  • De iPhone/iPad krijgt geen Wi-Fi- of Bluetooth-adres. Dit kun je checken door in de instellingen te kijken: Instellingen > Algemeen > Info. Blader omlaag naar Wi-Fi- of Bluetooth-adres.
  • Er is geen IP-adres toegewezen. Ga naar Instellingen > Wi-Fi en kijk of er automatisch waarden zijn ingevuld voor IP-adres, subnet-masker, router of DNS.

Ongeacht wat de oorzaak is, er zijn een aantal stappen die je kunt ondernemen om de problemen op te lossen. Soms kan de oplossing liggen in iets waar je nog niet aan had gedacht. Bijvoorbeeld: controleer of het iOS-apparaat niet in vliegtuigmodus staat. En werk je iOS-apparaat bij naar de nieuwste iOS-versie, want mogelijk is er sprake van een bug, die in een nieuwere versie van iOS is bijgewerkt.

Controleer eerst nog of andere apparaten wel verbinding krijgen, om uit te sluiten dat het aan je iPhone of iPad ligt. Als die ook geen verbinding kunnen maken, ligt het probleem waarschijnlijk bij je Wi-Fi-netwerk of het desbetreffende Bluetooth-accessoire.

Voordat je allerlei handelingen gaat uitvoeren die niet terug te draaien zijn, kan de oorzaak mogelijk ook bij externe factoren liggen. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar hoesjes, screenprotectors of andere accessoires die het signaal mogelijk blokkeren. Gebruik je een hoesje, haal deze er dan eerst af voordat je onderstaande stappen volgt.

Het werkt nog steeds niet? Ga dan verder met de volgende twee stappen.

Stap 1: Netwerkinstellingen herstellen

De netwerkinstellingen herstellen kan een effectieve manier zijn om van je netwerkproblemen af te komen. Zo werkt het:

  1. Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen.
  2. Ga vervolgens naar Instellingen > Algemeen > Info om te zien of de iPhone/iPad nu wel een Wi-Fi- of Bluetooth-adres laat zien. Zo ja, dan ben je klaar. Anders ga je verder met stap 2.

Stap 2: Alles opnieuw instellen

  1. Maak eerst een backup van je iPhone/iPad in iTunes, zodat je niets kwijtraakt.
  2. Stel de iPhone/iPad opnieuw in. Dit doe je via Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen.
  3. Als de gegevens zijn gewist check je nogmaals of er een Bluetooth- of Wi-Fi-adres te zien is. Is dat nog steeds niet het geval, dan ga je naar stap 3.

Een iTunes-reservekopie van een iPhone.

Stap 3: iOS-apparaat herstellen in iTunes

Via iTunes kun je je iPhone/iPad herstellen, als niets anders heeft geholpen. Maak eerst een back-up, want het herstellen van je iOS-apparaat houdt in dat alle gegevens en inhoud, inclusief muzieknummers, video’s, contacten, foto’s en agendagegevens worden gewist. Als je regelmatig synchroniseert en backups maakt zullen alle gegevens lokaal op de desktop of in de cloud beschikbaar zijn, dus je raakt niets kwijt.

De hersteloperatie in iTunes voer je als volgt uit:

  1. Zorg dat je de nieuwste versie van iTunes gebruikt.
  2. Sluit de iPhone of iPad op de computer aan. Selecteer het apparaat, zodra deze door iTunes herkend wordt.
  3. Klik op het tabblad Overzicht.
  4. Selecteer de optie Herstel.

Je krijgt tijdens het uitvoeren van dit proces de vraag of je een reservekopie wilt maken. Als je dit niet recent hebt gedaan, raden we aan om de back-up te maken voordat je verder gaat.

Nog steeds geen succes na het herstellen van je iPhone of iPad? Ga dan naar stap 4.

Stap 4: Reparatie

Mogelijk is de draadloze chip kapot en heeft je iPhone, iPad of iPod touch een reparatie nodig. Bekijk hiervoor de opties op de pagina iPhone reparatie.

Bekijk ons complete iPhone tipsoverzicht. Met honderden iPhone tips bespreken we bijna elke instelling en mogelijkheid!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt januari 2018
Categorie Basisfuncties
Onderwerpen bluetooth, netwerk, wi-fi