archiveren uitgelicht

Maak een backup van Mail, Contacten en Agenda op de Mac

Maak een backup van Mail, Contacten en Agenda op de Mac, zodat je niets kwijtraakt als je van account wisselt. iCulture legt uit hoe je zo'n backup maakt.

Backup van Mail, Contacten en Agenda maken

Tegenwoordig heb je met diensten als iCloud en Time Machine weinig meer te vrezen: in de achtergrond wordt er altijd een backup gemaakt en kun je nooit meer iets kwijt raken, toch? Mis! Als je bijvoorbeeld het e-mailadres van je werk gebruikt voor persoonlijke berichten, raak je die berichten, contacten en afspraken kwijt zodra je werkmail vervalt.

Ook als je wisselt van internetprovider en een adres gebruikt van de oude aanbieder moet je goed oppassen dat je geen dingen kwijtraakt, omdat je geen toegang meer hebt tot dat account. Daarom laten we je in deze tip zien hoe je een backup maakt van je e-mail, je contactenlijst en je agenda.

Backup van Mail maken

Voer de volgende stappen uit om een archief te maken van een inbox in de standaard Mail-app van Apple. Dit bestand zal worden opgeslagen in het zogenaamde mbox-formaat. Op een later moment kun je de mbox-bestanden weer in het programma Mail importeren. Of in een ander mailprogramma dat het mbox-formaat ondersteunt.

Postbus exporteren Mail Mac

  1. Open Mail.
  2. Klik links in het venster met de rechtermuisknop op de postbus die je wil exporteren.
  3. Kies voor Exporteer postbus.
  4. Zoek een locatie waar je de backup wil opslaan en klik op Kies.

Je Mac zal nu een backup maken van de geselecteerde postbus. Dit kan afhankelijk van de grootte ervan een tijdje duren. Let er wel op, dat als je verschillende postbussen gebruikt, je iedere postbus moet archiveren.

Backup van Contacten maken

Voer de volgende stappen uit om in Contacten je adreslijst te archiveren:

  1. Open Contacten.
  2. Klik op Archief > Exporteer > Contacten-archief.
  3. Zoek een locatie waar je de backup wil opslaan en klik op Bewaar.

Contacten backup maken Mac

Backup van Agenda maken

Voer de volgende stappen uit om je complete Agenda te archiveren:

  • Open Agenda.
  • Klik op Archief > Exporteer > Agenda-archief.
  • Zoek een locatie waar je de backup wil opslaan en klik op Bewaar.

Agenda backup maken Mac

Backups maken bij Exchange, Office 365 en Google

Maak je gebruik van Exchange of Office 365 en staan de gegevens op een bedrijfsserver, dan kan het zijn dat je geen backup kunt maken. In dat geval zul je een lokaal mailprogramma moeten gebruiken, zoals Mail of Outlook.

Bij Google kun je via de speciale webpagina een backup opvragen van je Google-bestanden. Je hebt de keuze uit e-mail, agenda’s, contactenlijsten, bestanden op Google Drive en meer. Kies welke informatie je wilt archiveren en Google gaat aan het werk. Je kunt ondertussen iets anders gaan doen, want Google stuurt je een e-mail wanneer het backup-bestand klaar staat om te downloaden.

Heb je een backup gemaakt van je gegevens omdat je je Mac graag wil doorverkopen? Mis dan niet ons artikel met tips om je Mac klaar voor de verkoop te maken!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt november 2019
Categorie Mac
Onderwerpen activity, backup, contacten, e-mail
Software macOS