Facebook chatbots

Zo gebruik je chatbots in Facebook Messenger

Met de chatbots in Facebook Messenger kun je in gesprek komen met bedrijven. Hoe ontdek je welke bots er zijn en wat kun je ermee doen? Dat lees je in deze tip!

Facebook Messenger chatbots

Facebook Messenger is het bekendste platform waar je chatbots vindt. Er zijn bots die je helpen bij het boeken van een hotel, het bestellen van bloemen of het regelen van je vliegreis. Ook zijn er bots die met je in gesprek gaan over een bepaald onderwerp, die je op de hoogte houden van sportwedstrijden of die vertellen wanneer er koopjes zijn voor je favoriete producten.

Messenger chatbots zoeken

Er zijn twee manieren om een chatbot te vinden:

  • Door te zoeken in Facebook Messenger zelf. Vul de naam van de bot in, bijvoorbeeld ‘Uber’ en ga in gesprek.
  • Door te kijken op websites zoals botlist.co. Je vindt hier ook bots van andere platformen, zoals Skype, Twitter en Amazon.

Facebook is van plan om uiteindelijk de resultatenlijst van Messenger te vullen met suggesties op basis van eerder gebruikte bots.

Chatbots gebruiken in Facebook Messenger

Hieronder zie je een voorbeeld van een chatgesprek met een bot. Je kunt het zelf proberen door in Facebook naar de chatbot ‘Conversational Storytelling’ te zoeken.

Facebook Messenger chatbot

Je kunt in Facebook Messenger praten met chatbots, maar je hebt vaak maar een beperkt aantal mogelijkheden voor interactie. Eventueel kan de eigenaar van de bot (bijvoorbeeld het bedrijf dat erachter zit) meelezen en een persoonlijke reactie sturen. Het is dus een mix van automatisch gegenereerde antwoorden door een bot met af en toe wat menselijke interactie.

Zie je een bot waarmee je wilt kletsen, dan kun je erop tikken en iets terugzeggen. Vaak kan dat met natuurlijke taal, zoals op de foto hieronder.

Facebook chatbots

Omdat de chatbot je naam weet kan dat ‘gesprekken’ opleveren die soms heel natuurlijk lijken. Bots kunnen reageren met meer dan alleen tekst. Ze kunnen ook afbeeldingen en linkjes sturen, bijvoorbeeld als je wilt shoppen. De meeste bots zijn nog niet erg slim. Ze kunnen vaak niet leren van je gedrag, maar reageren vooral op herkenbare trefwoorden zoals ‘hotel’, ‘Rotterdam’ en ‘vandaag.

Een gesprek beginnen met een chatbot

Hoe kun je een gesprek beginnen met een chatbot? Eigenlijk net zoals bij een normale persoon:

  1. Start met iets van ‘Hello’, ‘Hi’ of ‘Aan de slag’. Vaak is de openingszin al ingevuld. Je hoeft nog geen uitgebreide vragen te verzinnen.
  2. De bot geeft vervolgens aan wat je moet doen en welke vragen je kunt stellen.
  3. Er zijn ook situaties waarbij de bot zelf al antwoordmogelijkheden geeft, zoals je hieronder ziet. In dat geval hoef je alleen op een knop te tikken.

Hieronder zie je een voorbeeld van een gesprek met de CNN-bot:

CNN Facebook Bot

Na het maken van een selectie krijg je enkele artikelen te zien. Daarna kun je aangeven of je nog meer wilt lezen. Hier komt dus geen menselijke interactie aan te pas. Elk bericht ziet eruit als een chatballon met een afbeelding, titel en opties om het artikel te lezen.

Nog een ander voorbeeld zie je hieronder: Fast Moving Targets (FMT) deed verslag van een conferentie via een Messenger-chatbot. Daarbij kon je dagelijks even de chatbot raadplegen om te zien wat er die dag was gebeurd.

FMT chatbot in Facebook Messenger

Lees meer Facebook Messenger-tips:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt april 2018
Categorie Apps
Onderwerpen chatbot, facebook messenger