Inzoomen en uitzoomen in Apple Kaarten met één vinger.

Foutje gezien? Zo meld je een probleem in Apple Kaarten

Is er iets in Apple Maps fout weergegeven? Klopt een straatnaam of afslag niet en wil je dit aankaarten? Je kunt rechtstreeks vanuit de app een correctie doorgeven in Apple Kaarten op de iPhone, iPad en Mac, zodat het bedrijf ernaar kan kijken en zo nodig bijwerken.

Fouten in Apple Kaarten-app

Met Apple’s Kaarten-app kun je navigeren, plaatsen opzoeken en steden bekijken. Maar wat nou als je een foutje op de kaart ontdekt hebt? Gelukkig kun je in Apple Kaarten eenvoudig een probleem melden, waarna Apple dit gaat onderzoeken en zo nodig een correctie uitvoert. In deze tip lees je hoe je in Apple Maps een probleem kunt melden.

Probleem melden in Apple Kaarten op iOS

Bij het gebruik van de Kaarten-app op je iPhone, iPad en Mac kan je tegen allerlei soorten problemen aanlopen. Van een verkeerde bedrijfsnaam tot incorrecte zoekresultaten: de app bevat zoveel gedetailleerde info dat er heus wel een keer iets niet zal kloppen. En wegomlegging is nog niet bijgewerkt, een nieuwe afslag ontbreekt of de naam van een bedrijf blijkt niet correct. Iedereen die de Kaarten-app gebruikt kan bij Apple een fout of gewenste wijziging doorgeven, zodat er naar het probleem gekeken kan worden.

Het doorgeven van een probleem werkt op de iPhone en iPad als volgt:

  1. Open de Kaarten-app.
  2. Tik rechtsboven op het i’tje.
  3. Selecteer nu Meld een probleem.
  4. Je kunt nu kiezen voor een aantal opties:
    • Kaartlabels – Als straat-, bedrijfs- of plaatsnamen niet kloppen of niet meer aanwezig zijn, kun je dat hier aangeven.
    • Navigatie – Kreeg je een verkeerde instructie? Werd je niet omgeleid? Laat dat hier weten.
    • Ov – Wanneer de informatie over stations of vertrektijden niet juist wordt weergegeven, kun je dat hier melden.
    • Ander probleem – Hier kun je alle andere problemen laten weten. Als bijvoorbeeld de weergave van de kaart niet goed is, moet je hier zijn.
  5. Volg de instructies op het scherm. Omschrijf daarna eventueel het probleem of voeg een foto of screenshot toe.

probleem-melden-apple-kaarten-ios

Je kan ook voor een specifieke locatie een probleem melden. Dit werkt als volgt:

  1. Open de Kaarten-app en zoek naar de winkel of specifieke locatie.
  2. Veeg het venster van de locatie omhoog om meer informatie te zien. Helemaal onderaan staat de optie Meld een probleem. Tik hierop.
  3. In het volgende scherm kun je informatie aanpassen, zoals de naam van het bedrijf of winkel of het adres. Ook zaken als openingstijden en algemene informatie kun je hier veranderen.

Apple Kaarten-fout melden in macOS

Wil je een probleem aankaarten via de Kaarten-app op je Mac, dan doe je dit als volgt:

  1. Open de Kaarten-app.
  2. Klik in de menubalk op Kaarten > Meld een probleem.
  3. Kies hier uit een probleem met kaartlabels of het OV. Als je een ander soort probleem hebt, druk je op Ander probleem. Volg verder de stappen op het scherm.

probleem-melden-apple-kaarten-mac-bigsur

Als je alle stappen doorlopen hebt, wordt je probleem bij Apple verwerkt. Mocht Apple een wijziging aangebracht hebben, dan ontvang je hiervan een bericht. Je krijgt dan een pushbericht die je naar de Kaarten-app brengt, zodat je ziet welk probleem er precies verholpen is.

Ontdek nog meer handige functies van Apple Kaarten met deze tips:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt april 2021
Categorie Basisfuncties
Onderwerpen apple kaarten, apple maps
Devices iPad, iPhone, Mac, MacBook
Software iOS, macOS