Navigeren met Apple Kaarten in iOS 15.

Foutje gezien? Zo meld je een probleem in Apple Kaarten

Is er iets in Apple Maps fout weergegeven? Klopt een straatnaam of afslag niet en wil je dit aankaarten? Je kunt rechtstreeks vanuit de app een correctie doorgeven in Apple Kaarten op de iPhone, iPad en Mac, zodat het bedrijf ernaar kan kijken en zo nodig bijwerken.

Fouten in Apple Kaarten-app

Met Apple’s Kaarten-app kun je navigeren, plaatsen opzoeken en steden bekijken. Maar wat nou als je een foutje op de kaart ontdekt hebt? Gelukkig kun je in Apple Kaarten eenvoudig een probleem melden, waarna Apple dit gaat onderzoeken en zo nodig een correctie uitvoert. In deze tip lees je hoe je in Apple Maps een probleem kunt melden.

Probleem melden in Apple Kaarten op iOS

Bij het gebruik van de Kaarten-app op je iPhone, iPad en Mac kan je tegen allerlei soorten problemen aanlopen. Van een verkeerde bedrijfsnaam tot incorrecte zoekresultaten: de app bevat zoveel gedetailleerde info dat er heus wel een keer iets niet zal kloppen. En wegomlegging is nog niet bijgewerkt, een nieuwe afslag ontbreekt of de naam van een bedrijf blijkt niet correct. Iedereen die de Kaarten-app gebruikt kan bij Apple een fout of gewenste wijziging doorgeven, zodat er naar het probleem gekeken kan worden.

Je kan op meerdere manieren een probleem in Apple Kaarten doorgeven:

  • Vanuit het hoofdmenu
  • Via het detailscherm van een locatie
  • Vanuit het nieuwe profiel

In het stappenplan gaan we uit van de eerste methode. Het doorgeven van een probleem werkt op de iPhone en iPad als volgt:

  1. Open de Kaarten-app.
  2. Veeg het menu onderaan omhoog en scroll helemaal naar onderen.
  3. Tik nu op Meld een probleem.
  4. Je kunt nu kiezen voor een aantal opties:
    • Zet in Kaarten – Voeg een adres, locatie, halte, verkeersbord of iets anders toe.
    • Meld probleem met straat – Is de rijrichting in een straat verkeerd, klopt een straatnaam niet of is er iets anders onjuist? Kies dan deze optie.
    • Meld probleem met plaats – Zoek naar een plaats (zoals een winkel of een bedrijf) en geef dan de juiste gegevens door.
    • Meld probleem met route – Als je tijdens een route een onjuiste instructie krijgt, kun je dat hier doen. Je kan voor elke individuele routestap een probleem melden. Dit kun je het beste op een veilige manier na het rijden doen. Recente routes vind je hier terug.
    • Maak een meldingOngeval, gevaar of snelheidscontrole melden in Apple Kaarten. Meer daarover lees je in onze aparte tip.
  5. Volg de instructies op het scherm. Omschrijf daarna eventueel het probleem of voeg een foto of screenshot toe.

Probleem melden in Apple Kaarten op de iPhone in iOS 15.

Je kan ook voor een specifieke locatie een probleem melden. Dit werkt als volgt:

  1. Open de Kaarten-app en zoek naar de winkel of specifieke locatie.
  2. Veeg het venster van de locatie omhoog om meer informatie te zien. Helemaal onderaan staat de optie Meld een probleem. Tik hierop.
  3. In het volgende scherm kun je informatie aanpassen, zoals de naam van het bedrijf of winkel of het adres. Ook zaken als openingstijden en algemene informatie kun je hier veranderen.

Apple Kaarten-fout melden in macOS

Wil je een probleem aankaarten via de Kaarten-app op je Mac, dan doe je dit als volgt:

  1. Open de Kaarten-app.
  2. Klik in de menubalk op Kaarten > Meld een probleem.
  3. Kies hier uit een probleem met kaartlabels of het OV. Als je een ander soort probleem hebt, druk je op Ander probleem. Volg verder de stappen op het scherm.

Apple Kaarten fout melden op de Mac.

Gemelde problemen bekijken

Als je alle stappen doorlopen hebt, wordt je probleem bij Apple verwerkt. Mocht Apple een wijziging aangebracht hebben, dan ontvang je hiervan een bericht. Je krijgt dan een pushbericht die je naar de Kaarten-app brengt, zodat je ziet welk probleem er precies verholpen is.

Je kunt tot die tijd bekijken welke problemen je allemaal gemeld hebt. Dat doe je zo:

  1. Open de Kaarten-app en ga naar je profiel. Deze vind je bij de knop met het poppetje of je profielfoto.
  2. Kies voor Meldingen.
  3. Onderaan zie je een lijst met meldingen die nog beoordeeld worden en problemen die al gecontroleerd zijn.

Je kunt helaas niet op de gemelde problemen tikken om je melding nogmaals te bekijken.

Ontdek nog meer handige functies van Apple Kaarten met deze tips:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!