HomePod zwart close-up

Opinie: Waarom Apple een goedkopere HomePod-speaker nodig heeft

Apple heeft een goedkopere HomePod-speaker nodig om goed te concurreren met Amazon en Google, die nu snel marktaandeel winnen op het gebied van slimme speakers voor thuis. Maar zo'n goedkopere HomePod-speaker is voor Apple vrijwel onmogelijk, denken wij.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

HomePod zwart close-up

Volgens de onderzoekers van Canalys wordt 2018 het jaar van de smart speaker. Dat lijkt goed nieuws voor Apple’s HomePod, die in de loop van het voorjaar op de markt komt. Maar Apple kijkt tegen een achterstand aan en heeft niet het meest aantrekkelijke product: met de prijzige HomePod is het lastig opboksen tegen Amazon en Google, die beide extreem goedkope alternatieven hebben en al een flinke voorsprong hebben opgebouwd. Apple’s belangrijkste verkoopargument (betere beveiliging) is door het HomeKit-lek waardeloos geworden. Een goedkope HomePod-speaker zou een mooie oplossing zijn, maar dat is vrijwel onmogelijk.

Amazon en Google pakken de massamarkt

Amazon en Google boekten tijdens de feestdagen verkooprecords. Volgens Google is er sinds oktober elke seconde een Home-speaker verkocht. In totaal moet het om meer dan 6 miljoen speakers gaan, voornamelijk Google Home Mini’s.

Op de CES 2018 consumentenelektronicabeurs zullen we deze week opnieuw een strijd zien tussen Amazon’s Alexa en Google’s Assistant. Vorig jaar was Alexa de duidelijke winnaar, toen bekende merken zoals Ford, LG en Huawei aankondigden dat ze producten met Alexa zouden ondersteunen. Volgens Amazon zijn er “tientallen miljoenen producten” met Alexa verkocht. Dat zijn niet alleen Echo-speakers, zoals de goedkope Amazon Echo Dot, maar ook allerlei andere accessoires die ondersteuning bieden voor Alexa.

Amazon Echo groeicijfers

Dit jaar wil Google de show stelen, met aankondigingen van nieuwe partners en producten. LG gaat bijvoorbeeld nieuwe tv’s maken met ondersteuning voor Google Assistant. De Sonos One (review) werkt nu al met Alexa, maar zal binnenkort ook Google Assistant ondersteunen. Voor een samenwerking met Apple houdt het bedrijf de deur op een kier, maar de kans dat Apple andere speakerfabrikanten toestaat om dezelfde functies te bieden als de HomePod is niet zo groot. Die controlerende houding van Apple is een van de obstakels om van de HomePod een succes te maken. Plus het feit dat er maar één model is en dat Apple nu pas van start gaat, terwijl Amazon en Google al jarenlang bezig zijn met hun slimme speakers.

Je kan beargumenteren dat Amazon en Google geen schijn van kans maken in Nederland en België, omdat ze nog niet in het Nederlands te gebruiken zijn. Maar het succes van een platform is ook afhankelijk van andere fabrikanten en die kijken vooral wat er in de VS en China gebeurt. Cijfers van Canalys maken dat duidelijk. Canalys denkt dat er in 2018 zo’n 56,3 miljoen slimme speakers zullen worden verkocht, waarvan 38,4 miljoen in de Verenigde Staten. Op de tweede plaats staat China met slechts 4,4 miljoen speakers. Dat geeft meteen de verhoudingen aan: wat er in de VS gebeurt is leidend, de overige landen spelen slechts een bijrol.

Smart speakers 2018

De marktverhoudingen in de VS bepalen daardoor ook met welke partijen de accessoiremakers en ontwikkelaars in zee gaan. Het is nu eenmaal veel gemakkelijker om iets voor Alexa- en Google-speakers te maken dan voor de nog niet bestaande HomePod, die gemaakt wordt door het ‘lastige’ Apple, dat alles strak wil regelen, ‘moeilijk doet’ over privacy en Siri maar voor een beperkt aantal productcategorieën heeft opgensteld.

Slimme speakers zijn snelstgroeiende technologie
Kan Apple het zich veroorloven om de markt voor slimme speakers maar te laten schieten? Nou nee: “De adoptie van smart speakers gaat sneller dan elke andere recente consumententechnologie, zoals AR, VR of zelfs wearables”, aldus Canalys. De onderzoekers denken dat bedrijven zoals Amazon en Google in 2018 vooral zullen proberen om de groeiende gebruikergroep beter te exploiteren met advertenties, premium-diensten en zakelijke oplossingen.

Apple is nog lang niet zover. De HomePod is nog niet eens op de markt en het is de vraag hoever Apple kan en wil gaan met het ‘exploiteren’ van gebruikers. Experts denken dat Google met de Home Mini break-even of met een flinterdunne marge verkoopt, om maar zoveel mogelijk voet aan de grond te krijgen. De inkomsten komen later wel, in de vorm van meer gebruikersdata en betere profielen. Bij Apple is zoiets onmogelijk, omdat het bedrijf werkt met ruime marges en vanwege het bedrijfsmodel (dure producten, geen exploitatie) minder mogelijkheden heeft om gebruikersdata ten gelde te maken. Bij Google verwacht je niet anders: het mag niets kosten en je weet dat je deels betaalt met je data.

Apple HomePod, Amazon Echo en Google Home

Daardoor is het lastiger voor Apple om een heel goedkope HomePod Mini op de markt te brengen, voor een prijs rond de 35 euro. Als andere bedrijven ooit een simpele Siri-speaker voor thuis willen maken, wil Apple een percentage van de opbrengst en wordt het alsnog een dure speaker.

Apple-gebruikers zullen bij het verschijnen van de HomePod massaal naar de winkel gaan om er één of twee in huis te halen. Maar daar blijft het dan ook bij. De HomePod is gedoemd om een elitair speeltje te worden, terwijl de rest van de wereld tegen Alexa en Google Assistant praat. Amazon en Google vechten nu om de gebruiker en Apple staat er als een “lachende” derde bij. Maar erg veel te lachen valt er niet. De HomePod zal nooit de impact hebben die Apple wel heeft met de iPhone, iPad en Apple Watch.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 8 januari 2018, 18:54
Categorie Achtergrond
Onderwerpen homepod, opinie
Device HomePod

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.