App Store featured

Vernieuwde App Store levert ontwikkelaars tot 800% meer downloads op

Het helpt om App van de Dag te zijn

Sinds iOS 11 heeft de App Store en nieuw uiterlijk met verhaaltjes. Er is een App van de Dag, er zijn soms (vertaalde) interviews met ontwikkelaars en er worden minder bekende apps uitgelicht. Dat blijkt enorme invloed te hebben op de downloadcijfers.

App van de Dag

Als je app niet gezien wordt in de App Store, wordt ‘ie ook niet gedownload. Er zijn heel wat zombie-apps die in de App Store wegkwijnen omdat niemand weet dat ze bestaan. Wij proberen daar op iCulture iets aan te doen met onze applijsten, maar ook Apple heeft sinds iOS 11 extra gas erop gezet door dagelijks een App van de Dag en een Game van de Dag aan te wijzen. Dat blijkt enorm effect te hebben op de downloadcijfers. Volgens nieuwe cijfers levert het 800 procent meer downloads op, vooral bij de Game van de Dag.

Het blijkt allemaal uit onderzoek van analyse-site Sensor Tower. De onderzoekers verzamelden data tussen september 2017 en nu, zodat er een goed beeld ontstaat van de groei van het aantal downloads. Bij Game van de Dag groeide het aantal downloads met 802 procent, terwijl de App van de Dag gemiddeld een groei van 685 procent zag.

App Store featured downloads
Bij de App van de Dag is het aantal downloads groter, maar bij de Game van de Dag is de procentuele groei het grootst.

Andere artikelen zoals verhalen over de ontwikkelaar of een applijstje kunnen het aantal downloads tot 240 procent opvoeren. Een verhaaltje levert 222 procent meer downloads op. Een thema-feature heeft de minste invloed: dit leverde slechts 164 procent meer downloads op.

Sensor Tower heeft ook gekeken welke apps Apple in het zonnetje zet. Helaas zijn dat relatief weinig kleine ontwikkelaars, die de aandacht zo dringend nodig hebben. Het gaat vooral om grotere bedrijven zoals Electronic Arts, Warner Bros., Square Enix, Gameloft, Noodlecake Studios en King. Dat heeft er misschien mee te maken dat deze games het meeste geld opleveren. Van de 15 uitgevers die sinds iOS 11 aandacht hebben gekregen, hebben 13 sindsdien de mijlpaal van 1 miljoen downloads gehaald. Het gaat hier om iPhone-downloads in de Amerikaanse App Store.

uitgevers per feature verhaal

Toch heeft Apple ook wel aandacht besteed aan kleinere, onafhankelijke uitgevers. 29 procent van de besproken apps zijn gemaakt door uitgevers die nog geen 10.000 downloads hadden aan het begin. Sensor Tower vindt dat ook dat kleine ontwikkelaars best een reële kans hebben om te profiteren van een feature-verhaal in de App Store.

Het blijkt dus te werken, die nieuwe indeling van de App Store. In plaats van de zoveelste hitlijst met steeds dezelfde apps in de top 10 valt er elke dag wat nieuws te ontdekken, ook al zijn de applijstjes soms wat summier en klinken de verhaaltjes vaak wat vertaald.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 april 2018, 9:00
Bron Bron Sensor Tower
Categorieën Apple, Apps
Onderwerp app store
Devices iPad, iPhone
Software iOS

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.