VanMoof overgenomen, maar voor bestaande klanten vervalt de garantie
Update 16 oktober 2023: De nieuwe eigenaar van VanMoof gaat flinke bezuinigingen doorvoeren en schrapt de garantie voor huidige VanMoof-rijders. Lavoie, een dochterbedrijf van McLaren, vindt dat de eerdere garantiebeloften gedaan zijn door het oude en inmiddels failliete bedrijf. Het nieuwe management neemt daar geen verantwoordelijkheid voor, zo is te lezen in een FAQ. Ook mensen die al een fiets hadden besteld en nooit geleverd hebben gekregen, staan in de kou. Ze kunnen eventueel terugbetaling vragen via hun creditcard of PayPal, als ze daarmee betaald hebben. Daarnaast kunnen ze zich als schuldeiser melden bij de curator. Die accepteert nog tot 30 november vorderingen, maar erg veel kans op succes is er niet.
Wel belooft de nieuwe eigenaar dat de fiets minder afhankelijk wordt van serverdiensten en zal er een wereldwijd servicenetwerk komen van lokale fietsenwinkels. Daarmee moet het onderhoud een stuk gemakkelijker worden. VanMoof wil de komende maanden weer starten met de verkoop van nieuwe fietsen. Er komt een selectie van fietsmodellen en een nieuwe toeleveringsketen voor reserveonderdelen en accessoires.
Update 31 augustus 2023: Na het faillissement van VanMoof afgelopen juli, is er nu toch goed nieuws. De maker van elektrische fietsen wordt overgenomen door Lavoie, een Britse fabrikant van elektrische steps. Dat meldt het FD vandaag. Van de in totaal zevenhonderd medewerkers, behouden slechts vijftig tot zestig mensen hun baan op de belangrijkste posities. Zelfs de oprichters van VanMoof moeten uit hun positie vertrekken.
VanMoof overgenomen, onduidelijkheid voor klanten
Het is op dit moment nog onduidelijk wat de overname en doorstart betekent voor klanten met een defecte VanMoof of kopers die wel al betaald hebben voor een nieuwe fiets, maar nog niks geleverd hebben gekregen. Omdat het overnametraject nog niet zo lang bezig is, moet over dit soort zaken nog een beslissing genomen worden. De nieuwe eigenaar zegt wel dat de productie anders aangepakt gaat worden. Zo wil Lavoie meer gebruik gaan maken van gestandaardiseerde onderdelen.
Hoeveel Lavoie betaalt voor de overname, is niet bekendgemaakt. Het gaat in ieder geval om ‘tientallen miljoenen euro’s’. Meer details over de overname lees je bij het FD.
Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 18 juli 2023
De afgelopen weken was het al regelmatig in het nieuws: het gaat slecht met VanMoof, heel erg slecht. Het bedrijf had al weken geen nieuwe fietsen meer geleverd, mensen die hun fiets ter reparatie hadden aangeboden wisten niet wanneer ze hem terug konden krijgen en de winkels moesten uit noodzaak gesloten worden. Er was uitstel van betaling aangevraagd, maar dat mocht het bedrijf niet redden: VanMoof is failliet, zo schrijft The Verge op basis van een interne e-mail.
VanMoof failliet
Elke BV van VanMoof (VanMoof Global Holding BV, VanMoof BV en VanMoof Global Support BV), is door de rechtbank van Amsterdam failliet verklaard. Bewindvoerders voor het bedrijf gaan nu als curatoren kijken of er mogelijkheden zijn voor een doorstart, eventueel door de overname van een andere partij. In een interne e-mail, die in handen is gekomen van The Verge, schrijven de oprichters dat ze naar alle mogelijkheden gezocht hebben om uit deze situatie te komen. Daarom is uiteindelijk faillissement aangevraagd. In de e-mail zeggen de oprichters dat zij op dit moment ook niet weten hoe de toekomst van VanMoof eruit gaat zien.
Het faillissement geldt dus alleen voor de Nederlandse tak en niet voor buitenlandse vestigingen.
Dear all,
Over the last weeks Ties and I have tried to find a future for VanMoof. We’re extremely sorry to have to report that despite our best efforts we did not succeed and we have had to file for bankruptcy. The administrators, who are now the trustees, will explain below what this means for you, but we want to take a very brief moment to thank you all from the bottom of our hearts.
We started VanMoof 14 years ago with a crazy idea to change the world. The only reason that we were able to make a dent is because of you: the hundreds of dedicated and loyal people that have helped us with our mission to change cities for the better. We’re grateful to each and every one of you and are sorry that we will not be able to see this mission through together.
We feel sadness, but most of all we feel an immense sense of pride for what we have achieved together. For us it’s been the honour of a lifetime and even though the current iteration of VanMoof ends today and we don’t yet know what the future holds, I’m confident that the VanMoof alumni will continue to be a force for good.
With the kindest of regards,
Taco and Ties Carlier
Wat betekent dit voor VanMoof-bezitters?
Eigenaren van een VanMoof fiets gaan nu een onzekere tijd tegemoet. Serviceaanvragen zijn op dit moment niet mogelijk en de winkels en kantoren blijven voorlopig gesloten. Als je fiets bij VanMoof ter reparatie stond, krijg je vanzelf bericht om deze weer op te halen. Zorg er wel voor dat je een bewijs van eigendom hebt. Je kunt geen serviceaanvragen meer bij VanMoof doen of andere reparaties uit laten voeren. Je kunt hiervoor ook niet terecht bij andere fietsenmakers, omdat VanMoof doorgaans werkt met eigen onderdelen en het daardoor voor fietsenmakers niet loont om reparaties uit te voeren.
Het geld voor niet geleverde bestellingen kun je in het geval van een creditcard vaak laten terugboeken. Neem daarvoor contact op met je betaalprovider. VanMoof gaat niet pro-actief klanten benaderen om het geld terug te geven als al betaald is voor een niet geleverde bestelling. Als je je geld niet zelf terug kunt krijgen, kun je je melden bij de curatoren. Maar hou er wel rekening mee dat andere partijen zoals de Belastingdienst voorrang krijgen.
De fiets kan in ieder geval nog wel gebruikt worden zonder de VanMoof-app. Daarvoor werd door concurrent Cowboy onlangs nog de Bikey-app uitgebracht. Daarmee kan je de digitale sleutel opslaan op je toestel. Dit is momenteel alleen nog mogelijk voor de S3- en X3-fietsen.
VanMoof-servers en Zoek mijn-support
VanMoof zegt dat de servers voorlopig nog wel in de lucht blijven, al is niet duidelijk voor hoe lang dit nog is. Als de VanMoof-app niet meer werkt omdat de servers uitgeschakeld worden, werken bepaalde functies niet meer. Als je een ontgrendelingscode instelt, via de start- en belknop, kun je een VanMoof-fiets gewoon zonder de app blijven gebruiken. Heb je een VanMoof met Zoek mijn-ondersteuning, dan blijft dit wel gewoon werken omdat dit niet via de servers van VanMoof loopt.
Meer over het faillissement lees je op de website van VanMoof.
- 2023 - 31 augustus: Artikel bijgewerkt na overname van VanMoof.
- 2023 - 18 juli: Onderbouwing toegevoegd voor het melden van dit nieuws op iCulture.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Zo wil Sonos er weer bovenop krabbelen: 1 jaar extra garantie, beter testen (01-10)
- Uitgeslapen: einde voor Apple's Beddit weer een stap dichterbij (30-09)
- eufyCam S3 Pro: eindelijk weer een HomeKit-camera van Eufy (27-09)
- Fitbit-website gaat 10 oktober uit de lucht (25-09)
- 'Goedkopere Apple Vision-headset nog steeds gepland voor 2025' (25-09)
Reacties: 11 reacties