MacBook Pro 2018

Apple start reparatieprogramma voor 13-inch MacBook Pro SSD’s

Antwoord op alle veelgestelde vragen

Apple heeft een reparatieprogramma gestart voor de 13-inch MacBook Pro zonder Touch Bar. De SSD's in deze machines kunnen door een nog onbekend probleem data kwijtraken en zorgen dat bepaalde hardware niet werkt.

MacBook SSD reparatieprogramma

Het reparatieprogramma werd aangekondigd in een supportdocument. Vannacht startte Apple ook een iPhone X reparatieprogramma voor mensen die last hebben van een niet-reagerend scherm. Het gaat om de 13-inch MacBook Pro met 128GB en 256GB SSD’s die verkocht zijn tussen juni 2017 en juni 2018. Andere modellen en configuraties hebben geen last van het probleem en komen dan ook niet in aanmerking voor vervanging.

Volgens Apple heeft een ‘beperkt aantal’ SSD’s te maken met de problemen, waardoor data verloren kan gaan. Eerder kondigde Apple al een MacBook keyboard reparatieprogramma aan voor mensen die problemen ondervonden het met vlindertoetsenbord.

Voor welke modellen geldt het MacBook SSD reparatieprogramma?

Het gaat om MacBook Pro’s met de volgende kenmerken:

  • MacBook Pro 13-inch
  • Zonder Touch Bar
  • 128GB of 256GB SSD
  • Verkocht tussen juni 2017 en juni 2018

Aan al deze punten moet worden voldaan. Met een online tool kun je kijken of jij in aanmerking komt.

13-inch MacBook Pro zonder Touch Bar open.

Geldt het reparatieprogramma ook voor Nederland en België?

Het reparatieprogramma geldt wereldwijd, dus ook in Nederland en België. Het betreffende supportdocument is al vertaald naar het Nederlands. Als je in de zijbalk naar jouw regio navigeert zul je zien dat ook Nederland en België in de lijst staan.

Het programma geldt tot 3 jaar nadat het betreffende MacBook Pro-model in de verkoop ging.

Heb je last van de genoemde problemen, dan kun je een afspraak maken met de Apple Store of een Apple Authorized Service Provider bij jou in de buurt.

Mijn MacBook heeft andere schade, kom ik in aanmerking?
Het MacBook reparatieprogramma dat Apple heeft aangekondigd geldt alleen als je aan de voorwaarden voldoet en heeft betrekking op vervanging van de SSD-modules. Je kunt dus niet gebruik maken van het reparatieprogramma om andere schades gratis te laten repareren. Kom je in aanmerking voor de SSD-vervanging én heeft je MacBook nog andere schades die niet direct met dit probleem te maken hebben? Dan kan Apple jouw apparaat toch in behandeling nemen. Voor het repareren van de andere schades moet je zelf betalen, tenzij ook hiervoor een reparatieprogramma geldt.

Andere reparatieprogramma’s die voor de MacBook Pro lopen zijn:

Wanneer kom ik niet in aanmerking?
Er zijn situaties waardoor je niet in aanmerking komt, onder andere:

  • Je hebt een ander MacBook-model dan in bovenstaande lijst staat.
  • Je hebt een MacBook Pro met Touch Bar.
  • Je hebt een MacBook Pro met een andere SSD-capaciteit.
  • Je hebt een oudere 13-inch MacBook Pro.
  • De MacBook is beschadigd geraakt door agressieve vloeistoffen, hitte en dergelijke, waardoor reparatie niet mogelijk is.

Hoe lang ben ik mijn MacBook kwijt?
De reparatie neemt minstens een uur in beslag. Een medewerker moet een hulpprogramma laten draaien om de firmware van de harde schijf bij te werken. Dit kan een uur in beslag nemen. Daarna moet macOS opnieuw worden geïnstalleerd en na de reparatie moet je zelf een backup van je gegevens terugzetten. Hou er daarom rekening mee dat je een paar uur kwijt bent. Als je vroeg op de dag een afspraak maakt kan de reparatie waarschijnlijk nog dezelfde dag worden uitgevoerd. Heb je ‘s avonds een afspraak, dan heb je kans dat je de volgende dag terug moet komen.

Uiteraard maak je een backup van je MacBook Pro, voordat je deze ter reparatie inlevert. De schijven zullen namelijk volledig worden gewist. Gelukkig kan de reparatie vaak wel ter plaatse uitgevoerd worden, zodat je je MacBook niet een par dagen kwijt bent. Informeer bij Apple Support hoe lang de verwachte reparatie duurt.

Apple raadt aan om de reparatie zo snel mogelijk te laten uitvoeren, om te voorkomen dat je data kwijtraakt. Heb je momenteel geen tijd? Dan kun je het beste zorgen voor een dagelijkse, dubbele backup zodat je bij gegevensverlies toch nog beschikt over de data.

Wat doet Apple met mijn MacBook?
In het supportdocument staat dat de medewerker een speciaal hulpprogramma moet draaien en na de reparatie macOS opnieuw zal installeren.

Ik heb al een betaalde MacBook-reparatie laten uitvoeren, hoe zit dat?
Heb je je SSD al tegen betaling laten repareren of vervanging, dan heb je kans op terugbetaling van de eerdere kosten. Hiervoor moet je even online of telefonisch contact opnemen met Apple.

Lees voor meer reparatieprogramma’s van Apple onderstaand artikel:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 10 november 2018, 10:03
Bron Bron Apple.com
Categorie Mac & macOS
Onderwerpen macbook pro, reparatie, ssd
Device MacBook Pro

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.